Jump to content

Vinterkonservering av Mariner 90hk to-takt som skal lagres ute?

glek

Recommended Posts

Hei!

På vår forrige båt satt det en 3-sylindret 60 hk Mariner, 2-takter. Nedenfor har jeg kopiert inn sjekklista fra brukerhåndboka som jeg lagde til den (og som nest eier satte pris på å få med...) Ganske omstendelig beskrevet, men "kjekk å ha" hvis man ikke har vært mye borti slikt før. :smiley: Etter denne høstprosessen var det aldri noen problemer med motoren når det var tid for ny båtsesong.

• Motordekselet tas av.

• Luftfilterdekselet (sort plastdeksel foran på motoren – festet med 3 lange skruer) tas av, slik at man får tilgang til luftinntakene i forgasseren

• Motoren kjøres i ei tønne med ferskvann i 15 minutter. (Påse at vannstanden i tønna hele tiden ligger over kjølevannsinntaket på motoren).

• Etter 15 minutter koples bensinslangen fra slik at motoren kan få gå seg tom for bensin.

• Når man merker at motoren begynner å gå ujevnt (øker gjerne turtallet litt) pga manglende bensin, sprøytes konserveringsolje vekselvis inn i alle 3 luftinntakene på forgasseren. Fortsett innsprøytingen til motoren har ”sauset” seg godt inn med stoffet og ryker kraftig.

• Stopp motoren hvis den ikke stanser av seg selv, slå av tenningen, tøm vanntønna og ta den bort

• Skru ut avtappingspluggene/skruene i bunnen av flottørkamrene, slik at kamrene tømmes for bensin. Dette for å hindre at oljeblandet bensin levrer seg og så etter hvert tetter dyser i forgasserne

• Tilt motoren opp maksimalt, skru ut èn og èn av pluggene og gi en dusj med ”556” inn i hver sylinder før pluggene skrus i igjen. Tørn motoren litt rundt slik at oljen får spredt seg rundt i sylindrene

• Dusj godt med ”556” over hele motoren, spesielt elektriske koplinger og ledninger

• Press vannbestandig fett inn i alle smørenipler (spesielt viktige: 2 stk på hylsa rundt styre-/svingakslingen, 1 stk på tiltakslingen)

• Tilt motoren helt ned (slik at alt av vann renner ut fra undervannshuset), monter luftfilterdekselet og til slutt motordekselet

• Skru ut avtapningspluggen for gearoljen i propellhuset (nederste skrue)

• Sett en plastboks (ca. 0,5L) under og skru også ut de to øverste proppene slik at gearoljen renner ut. Oljen skal være ”klar” og brunaktig. Hvis den er gråaktig er det tegn på vannlekkasje inn i gearhuset, noe som må sjekkes nærmere av verkstedkyndige.

• Fyll på ny gearolje ved å sette spissen på oljetuben inn i det nederste hullet på propellhuset og trykke inn olje til det tyter ut av det nest øverste hullet.

• Mens oljetuben holdes på plass i det nederste hullet: Sett i proppen i det nest øverste hullet og skru den til. Fyll videre til det tyter ut av det øverste hullet. Skru også i denne proppen, mens oljetuben holdes på plass.

• Ta bort oljetuben fra det nederste hullet og sett raskt inn proppen også i dette hullet før oljen renner ut.

• Ta av propellen og smør propellspindelen inn med vannbestandig fett. Sett på propellen igjen.

• Ta ut batteriet, gjør rent, sjekk syrenivå og lad opp batteriet. Batteriet lagres kjølig (enten i båten eller garasjen) gjennom vinteren

Her er mine amatørråd uten garanti...selv om jeg selv har 4 takts.

En mulighet er å ta den nødvendigste vinterkonserveringen selv hvert år og med noen års mellomrom la et serviceverksted (eller selv) ta en grundigere service. Selv har jeg ikke brydd meg med å kjøre motoren tom for bensin, men vert mer opptatt av å ikke ha for mye gammel råtten (bio-)bensin på min løse tank og helst startet med helt tom tank garantert uten vann på bunnen.

VINTERKONSERVERING DU FIKSER SELV:

1. Kjør i ferskvann (med slange og klemmer fra biltema)

2. Skift girolje (Isteden for disse tubene hvor oljen renner ut når man skifter tube kan det være greit å isteden bruke oljeflaske med håndpumpe.)

3. Sjekk oljen farge og konsistens på motoroljen. Greit å skifte olje hvert å men de lærde strides om det trengs olje og oljefilter hvert eneste år.

4. Smør fra utvendig med fett (spørr en ekspert om hvor og hvordan)

5. Kikk på sinkanoder om de bør byttes for å ungå korrosjon

6. Kikk på kontrollstrålen for kjølevannet om den renner villig eller må stakes opp.

SERVICE MED NOEN ÅRS MELLOMROM

Øvrige filtre og ymse fra smørbrødlisten øverst i tråden kan man etter min mening samle opp i hovedservicer med noen års mellomrom.

På firetaks er vist vann i motoren et problem, men jeg vet ikke hvor kristisk det er å skifte vannfilter på din firetakter

Ellers er det sikkert kjekt med nye plugger i blant og f.eks. etter fem år skifte impeller som er kritisk slitedel i kjølevannspumpa.

Med andre ord tror jeg man kan kan ha driftsikker motor uten å følge vinterkonserveringsbruksanivningen helt bogstavelig hvert eneste år.

Veldig bra beskrevet prosess fra Arvid A, men et lite OBS! Det sitter en liten pakningsskive på de to oljeplugg skruene på undervannshuset. Jeg pleier alltid å skifte disse samtidig, de kan fort bli skadet, eller legge seg små aluminium avleiringer fra gjengene her, og da KAN du få vanninntrengning i undervannshus/gear - og det er som vi vet, ikke særlig bra

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...