SuperGnisten Startet 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2010 Registrerer at Seilmagasinet ikke akkuratt fulgte med langt ut i årets høststorm i Trondhjems seilforening. Ingen høststorm i Høststormen Høststormen sett fra Hakuna matata, en Sun OD 50 DS Performance med godt og blanda mannskap! Startet i veldig lett vind ut fra trondheim kl 18... spinnakerstart og god stemning ombord. Ettersom vi kom oss utover fjorden begynte vinden og øke. Seilte godt avgårde i rundt 12 knop for spinnakeren. Litt etter mørkets frembrudd begynte dette å blir interesant vinden øker og nå begynner vi å snakke 20 + knop.. tilfeldighetene ville seg slik at vi ikke fikk jibbet spinnakeren, og plukket den ned for å sette på ny halser, men i det vi hadde berget den og vi fremdeles hadde 12 knop for storseilet, (15 rett før) så tenkte vi som så.. Genua!! Ut med genuaen og full fart frammover. Farten økte igjen og vi bikka 15 knop flere ganger. Ved runding Agdeneset var vinden i overkant frisk. Vi broachet 4 ganger for storseil og genua! vindmåleren lå mye rundt 44 knop, og noen kast var godt over 50 knop!! (ref. seilmagasinet: ingen høststorm? ) Sløren ned til rundig flesa gikk som det grein, med 2 rev i storen og full genua gikk det fort og gale! Etter runding Agdeneset begynte vi å høre at det var skjedd mye på lensen utover. Regattakomiteen ringte oss opp og hørte om vi hadde brutt. De var begynt å ringe til alle de båtene de ikke hadde hørt noe fra. På dette tidspunktet var det 20 båter som hadde brutt. Alt var skjedd! mann over bord, ødelagte seil, ødelagte bommer +++ Havnen på Brekstad begynte å bli full!! Når vi fikk høre at alle disse båtene hadde brutt, begynte vi å øyne muligheten for ett bra resultat! Motto var: Vi skal IKKE bryte!!!! (Kan nevnes at det ble steikt pizza ombord på tidspunktet da alle båtene drev å plagdes med mye problemer) Midt mellom Agdeneset og Flesa plukket vi ut revene i storen og seilte for fulle mugger mot Flesa, stødig over 11 knop! Så kommer rundingen, og kryssen tilbake til Trondheim skulle begynne.. Dette kom til å bli en langdryg tur! med vind rund 30 knop ble det en frisk kryss tilbake. når vi nærmet oss Agdeneset igjen var det nok en gang tid for reving av storseil, 2.rev ble satt og vi peisa videre i 8 knop. Agdeneset skuffet ikke på turen inn heller.. vinden tok seg opp igjen! (Det blåser ALLTID på Agdeneset) Nå begynte vi å tape litt, vi måtte reve genuaen, dermed tapte vi høyde, men siden det var mye vind var vi ved godt mot og kjørte på, til mål skulle vi. Vinden stod lenge, med full styrke før den nærmes øyeblikkelig døde.Etter runding rødberg håpet vi å slippe vindstilla, MEN nei, som vanlig ble det blikkstille etter rødberg. !! Vi prøvde så godt vi kunne å utnytte de små kastene som kom, konsentrasjonen begynte å bli lav, så vi slet litt her. Etter at solen var stått opp kom vinden igjen, og vi fikk trykke vi trengte for å komme til mål. Vi gikk i mål kl 8.20 og var godt fornøyd etter 14 timer og 20 minutters seiling, som inkluderte aboslutt alle forhold vi kunne få. Målet utfra start var å ikke komme sist! Dette klarte vi med glans. Av de som kom i mål var vi nr 5, men vi klarte å komme bare halvminuttet bak Volare, en Elan 410 i mål. Tipper det er mange store seilmaker regninger som kommer den kommende tiden. Det rappoterse om 7-8 utblåste spinnakere, mastebrekk, mann over bord, bom havari, revna storseil og ymse revna forseil.. Som vi gjorde på festen i går, så må det rettes en stor applaus til Interpedio som fikk plukket opp mannen som falt over bord i grevens tid. Er det flere TSF seilere som har seilt høststormen? Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Jawik Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Noen mastebrekk på 15-18 meter master ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
SuperGnisten Svart 3.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 vet ikke helt enda.. venter spent på artikkel på tsf sine sider. Eneste eg vet e at en J-80 knuste riggen inn i kaien etter de hadde brutt... Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Jawik Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Vist du hører om noen som var uheldig eller om noen som har en mast liggende som de vil bli av med er jeg interessert i elementene / masta. Betaler selvfølgelig det dette måtte koste meg, men utgangspunktet må være 15-18 meter før eventuell brekasje. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Brigg Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Enig, interessant vær denne helgen. Vi kjørte fredag ettermiddag utover til Agdenes der vi har leid plass til båten denne sommeren. Yr varslet frisk bris for fredag og lørdag, og noe med kuling på søndag. Da vi kom frem var det knapt nok mulig å stå på bena ved båthavna grunnet vinden. Selv om havna ligger skjermet til bak en molo var det svært urolig i havna på grunn av bølgene utenfor, og det drev sjøsprøyt over moloen. Det var lite som minnet om frisk bris. Største lettmatros hadde med en venninne denne helgen. Båten lå så urolig at hun snart begynte å beklage seg pga kvalme. Vi andre som er mer sjøvante syntes også at det hele var ubehagelig. Og når værmeldingen ikke meldte mindre vind men heller økning etter hvert valgte vi å sette oss i bilen og kjøre hjem etter at vi hadde spist pizza til middag/kvelds. Når vi kjørte hjemover så vi flere lanterner på Trondheimsleia utenfor Agdenes. Jeg antar at dette var regattaseilere på tur utover mot runding. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.