Brumm Startet 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2010 Jeg har alltid hatt manuelle batteribrytere i mine båter og trives med det. Før oppstart av motor setter jeg velgeren slik at både forbruk og start er innkoblet. Så kjører jeg med denne innstillingen til jeg slår av motoren igjen, og slår da bryteren over til bare forbruk. Dette har jeg gjort i årevis, og har aldri glemt dette slik at f eks startbatteriet blir brukt under forbruk. Av og til kunne jeg imidlertid tenke meg å blåse i denne rutinen, f eks hvis jeg har lagt til et sted for en time eller to, kanskje jeg skal handle noe eller bare ta en matbit eller noe sånt. Vil det da være ugunstig for noen av batteriene om både forbruk og start blir belastet samtidig? Jeg har 3 stk 140 A AGM batterier i forbruksbanken og 1 stk vanlig startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Jeg har samme oppleg som deg, men har stort sett bare startbatteriet frakoblet. Kjører noen ganger i sesongen med det inkoblet under gange for å toppe lading på det. ellers er det bare til bruk hvis jeg skulle risikere å tømme forbruksbanken. Men jeg er helt enig med deg ang manuell styring på batteriene. Da har vi kontroll Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
free Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 jeg har en dings som styrer dette for meg men har manuelle brytere i tillegg. Denne dingsen gjør at jeg kan bruke av både startbatteri og fritidsbanken helt til spenningen på startbatteriet kommer under en viss verdi, da stenges startbatteriet, når jeg starter opp har startbatteriet prioritet på ladingen å det åpnes for lading på fritidsbanken når startbatteriet har oppnådd en viss spenning. Dette fungerer helt strålende, har brukt manuell bryter en gang da startbatteriet var ødelagt å jeg matte starte på forbruksbatteriet. Når du har gode vaner med de manuelle bryterne å det funker for deg så er det helt sikkert godt nok. Kan ikke tenke meg at du vil få problemer ved å bruke av begge banker når det er snakk om et par timer men dette slipper altså jeg å tenke på, det går av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Jeg hadde det slik som trådstarter på min forrige båt. Det er også veldig greit. Ikke noe problem å bruke fra begge "bankene" for en to-tre timer. Dette skal i alle fall ikke være noe problem så lenge du skal kjøre videre. Jeg må likevel si at det er helt fantastisk med et slikt opplegg som jeg har nå: Forbruk er bare fra forbruksbanken og lading fra både dynamo og landstrøm lader "begge". Den båten jeg har nå hadde slikt opplegg da jeg kjøpte den, men jeg tror ikke det er hverken dyrt eller veldig avansert Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Hvis dette er en treiveis (1,2 begge, av) bryter er det best å la den stå på enten 1 eller 2 ved gange/lading slik at begge bankene bli ladet separat og ikke som en stor bank. Med forbehold om dårlig husk mener jeg at det er den minste banken som tar styring om bankene paralellkobles ved å velge "begge" slik at det blir umulig å toppe den største banken. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Brumm Svart 3.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Jeg tenkte mest på om det blir problemer av kjemisk art hvis man kobler sammen to batteribanker og begynner å belaste disse.. Forbruksbanken og startbatteriet lever jo i to forskjellige verdener, og har jevnt over ulik hvilestrøm. I hvert fall hos meg. Mine batterier har i tillegg ulik oppbygging (AGM / vanlig bly). Tror Ingar eller noen av de andre "elektrikerne" her på BP har et konkret svar hvis de leser dette. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Ingen "batterispesialister" som kan svare på dette? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Nei, det er ikke skadelig å belaste startbatteri og forbruksbanken samtidig når motor går og man har lading. Hvis forbruksbanken er mye nedtappet og man ikke har motor i gang kan det imidlertid være lurt å starte på startbatteri og legge inn forbruksbanken etter en stund. Har man skillerelè så skjer det automatisk når spenningen overstiger en viss verdi på startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Med forbehold om dårlig husk mener jeg at det er den minste banken som tar styring om bankene paralellkobles ved å velge "begge" slik at det blir umulig å toppe den største banken. Høres i så fall logisk ut mht. fenomenet jeg har erfart i min båt (som jo er identisk med din.) Forbruksbatteriet mitt koblet på 2 klarer ikke alene å dra igang motoren selv om jeg har ladet via landstrøm i dagesvis med bryter koblet på "both". Har faktisk lurt på om forbruksbatteriet var i ferd med å ta kvelden, siden jeg ikke får toppladet det. Det du sier over kan imidlertid være forklaringen. Ved lading med bryter stående i "both"-posisjon, er det bare startbatteriet på 1'ern som blir toppladet på bekostning av 2. Hvis det jeg skriver her er riktig oppfattet, vil jeg heretter topplade batteriene separat i bryterposisjon 1 eller 2. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Har du vender i "both" posisjon og ikke alle batterier bli oppladet er det feil noe sted. Det kan være feil på batteriet som ikke blir ladet, eller feil i vender "mot" batteriet som ikke blir ladet. Feilen kan være dårlig kontakt i vender eller ved batteripolklemme. Når alt er ok vil alle batterier bli ladet når alle batterier er paralellkoblet (vender i "both"). Sitér dette innlegget Link to post
Una Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Forbruksbatteriet mitt koblet på 2 klarer ikke alene å dra igang motoren selv om jeg har ladet via landstrøm i dagesvis med bryter koblet på "both". Har faktisk lurt på om forbruksbatteriet var i ferd med å ta kvelden, siden jeg ikke får toppladet det. Det du sier over kan imidlertid være forklaringen. Ved lading med bryter stående i "both"-posisjon, er det bare startbatteriet på 1'ern som blir toppladet på bekostning av 2. Hvis det jeg skriver her er riktig oppfattet, vil jeg heretter topplade batteriene separat i bryterposisjon 1 eller 2. Har 1 stk startbatteri 64 Ah og 2 stk forbruksbatteri 110 Ah parallelkoblet, og batterivelger med Av - 1 - 1+2 - 2. Starter alltid på 1 (er det startbatteriet er laget for, levere mye på kort tid). Etter start byttes det til 1+2 for å lade både start og forbruksbatterier. Ved landligge og strømforbruk byttes det til 2. Alltid full lading på alle batterier når velger står 1+2 (both), og alltid nok strøm til å starte. Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Cruiseliner Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Har du vender i "both" posisjon og ikke alle batterier bli oppladet er det feil noe sted. Alltid full lading på alle batterier når velger står 1+2 (both). Meget mulig, men dette bryter i så fall med hva Whistler sier. Blir interessant å høre hans kommentar. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Mens vi er inne på batterier og brytere. Jeg har hørt at det kan være skadelig å svitsje mellom batterier mens motoren går. Skade på dynamoen eller noe? Stemmer dette? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Ja, hvis det kan medføre brudd på forbindelsen mellom dynamo og batteri, om så bare for et millisekund, kan det føre til defekte dioder i likeretteren i dynamoen.. Som sagt mange ganger, batterivendere er en 'oppfinnelse' gjort av en som ikke vet forskjell på strøm og spenning. Synd at så mange båteiere sliter med disse venderne. Å belaste start og forbruk samtidig er overhodet intet problem. Viser forøvrig til dette emnet. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Ja, hvis det kan medføre brudd på forbindelsen mellom dynamo og batteri, om så bare for et millisekund, kan det føre til defekte dioder i likeretteren i dynamoen.. Takk. Ut fra dette kan vi følgelig fraråde metoden til Una som starter på 1 for deretter å svitsje til begge etter oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Nei, det kan du følgelig ikke. Metoden til Una er helt ok den. Det finnes slike brytere av ypperlig kvalitet, og de har ingen problemer med slik bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Forbruksbatteriet mitt koblet på 2 klarer ikke alene å dra igang motoren selv om jeg har ladet via landstrøm i dagesvis med bryter koblet på "both". Når jeg tenker meg om er det slik i min båt at lading via landstrøm skal lade batteriene uavhengig av hvilken posisjon bryterne står i. Lurer på om jeg skal koste på meg et nytt forbruksbatteri likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Metoden til Una er helt ok den. Det finnes slike brytere av ypperlig kvalitet, og de har ingen problemer med slik bruk. Neivel. Strider i så fall mot Ingars kommentar. Og hvordan vet man om bryteren er av "ypperlig" kvalitet? Hva sier du Ingar? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 jeg sier at slike brytere skulle vært forbudt. Spøker, folk må selvsagt bruke hva de vil, men disse bryterne tjener ingen annen hensikt enn å innføre nok en ting folk på passe på, helt unødvendig og uten at de gir noen fordeler, kun ulemper. Og som du sier, hvordan kan man vite at bryteren virkelig klarer å holde 100% forbindelse mens de betjenes. Det blir ikke bedre av at mesteparten av det som selges er 'kina-ware'. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Akk ja Ingar, denne diskusjonen har vi hatt ørten ganger i mange år. Heldigvis er det ikke alle som hører på deg. Hverken rele, skilledioder eller noe annet mikk kommer inn på ladesiden i min båt. Jeg har ikke en 1-2 1+2 bryter engang, kun 2 enkle brytere. Det enkleste er for meg det beste og mest robuste. Men så er jeg bare en enkel elektro ingentinggjør da, men løsningen passer ikke glemske surrehoder det skal jeg være enig i. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Har også bare brytere (ingen vender). Vendere har imidlertid som oftest glidene innkobling som ikke bryter mellom 1-2-(1+2). Det kan jo imidlertid bli feil på vendere. Uansett, det var vel ikke det som var utgangspørsmålene i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Jeg har hatt flere båter i løpet av snart 30 år med vendere 1-2 1+2 uten problemer. Det finnes mange av disse i god kvalitet, Bep, Guest, Perko etc. Nå har jeg kun enkle brytere av god kvalitet. Samme type brytere bruker jeg også på 2 stk 7Hk thrustere. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 (redigert) Som vanlig her på Bp kommer en tråd om strøm ut i åpent farvann. Et enkelt spørsmål som trådstarter spør om utvikler seg raskt til å bli en diskusjon om litt andre ting. Og godt er det. Da blir temaet ofte levende, og andre ting som ligger nær det opprinnelige spørsmålet blir også belyst. Men her var det altså jeg som startet tråden med følgende spørsmål: Er det skadelig for batterier når to forskjellige batteribanker blir belastet når det ikke pågår lading??? I mitt tilfelle gjelder det som sagt en forbruksbank á 3 stk AGM og 1 stk vanlig startbatteri. Disse to har i ugangspunktet forskjellig spenning. Og jeg ønsker å ta ut strøm fra disse batteriene samtidig. Jeg synes å ha oppfattet svaret fra Ingar i deler av hans innlegg : "Å belaste start og forbruk samtidig er overhodet intet problem." Og da stoler jeg på det. Men likevel må jeg få spørre om hva som egentlig skjer med batteriene når man gjør dette. De tre AGM batteriene som står seriekoblet hos meg har f eks en spenning på 12,9 V og startbatteriet har 12,4 V. Vil startbatteriet da på en måte bli "ladet opp" av de tre andre som er friskere og sterkere? Og vil disse tre sterke batterier bli tappet ned ganske fort siden de samtidig også leverer strøm til f eks kjøleskapet mitt? Redigert 5.Oktober.2010 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ønsker å kople bankene sammen før start! Om alle batterier er fullt oppladede så starter du greit på forbruksbanken, og kan la startbatteriet hvile. Er derimot dine tre forbruksbatterier så nedtappet at du ikke klarer på starte på dem, vil sammenkopling med startbatteriet bare føre til at dette tappes ned sånn at du risikerer å ikke få start i det hele tatt! Slik jeg ser det så finnes det ingen fornuftig grunn til å kople bankene sammen annet enn ved lading. Jeg tviler sterkt på om batteriene tar skade av det, men jeg ser som sagt heller ingen fornuftig grunn til å faktisk gjøre det! Med mitt opplegg slipper jeg å tenke slike tanker som deg i det hele tatt! Start og forbruk er helt adskilt, med hver sin hovedbryter. Ladingen styres av et BEP spenningssensitvt rele, som kopler bankene sammen ved ladespenning over 13,6 volt og skiller dem igjen når spenningen faller under 12,8 volt. Om jeg har lyst til å starte på forbruksbanken en gang må jeg sette startkabler mellom bankene. Enkelt greit og idiotsikkert, startbatteriet er alltid fullt og klar til start samme hvor mye jeg måtte tappe ned forbruksbanken! Veldig greit å slippe å måtte tenke på å kople ut og inn, sånn som det er nå vet jeg at jeg alltid har strøm å starte på, uansett! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brumm Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 (redigert) Jo, skjønner hva du mener. Og ditt system høres virkelig smart ut. Men så er det det at en innarbeidet rutine er vond å vende. Grunnen til at jeg starter motoren med venderen i Both er av to årsaker, og den viktigste er at jeg da ikke behøver å gå ned på knea etter at motoren er startet for å vri over bryteren. Jeg vil jo at både start og forbruk lades når jeg er underveis. Jeg er dessuten skeptisk til å gjøre noe som helst med venderen under motorlading, ref andres innlegg her om kvaliteten på en vender. Med mitt system har jeg forøvrig aldri merket noe til dårlig batterikapasitet, verken på start eller forbruk. I fjor kjøpte jeg forøvrig et Bep relé, men dette er fortsatt umontert. Skjønner ikke hvordan jeg skal koble det med mitt system med vender og laderegulator. Får jeg hjelp med dette er jeg vel snart inne på ditt opplegg. Redigert 6.Oktober.2010 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.