Jump to content

Er det skadelig å belaste startbatteri og forbruksbatteri samtidig

Brumm

Recommended Posts

Du kan kople BEP releet på ladesiden, dvs mellom dynamo og batteribankene. Da lades begge banker uavhengig av hvilken stilling venderen din står i. Da bruker du venderen kun til å velge hvor du skal ta strøm fra. I praksis kan du da ha venderen stående i stilling 2 (forbruksbank) hele tiden, og kun slå over til 1 om det skulle være for lite strøm til å starte på forbruk.

Jeg vil anbefale deg å kople ladingen fra dynamo direkte til forbruk, og heller la BEP'en sstyre innkopling av startbatteriet som uansett ikke trenger mye lading. Da avlaster du releet fra de store belastningene, og forlenger levetiden på det betraktelig. Du slipper også tripping forårsaket av stort spenningsfall når forbruksbanken koples inn. Jeg har det sånn hos meg nå, og selv med godt nedtappet forbruksbank så tar det ikke mange minutter før startbatteriet koples inn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Og da stoler jeg på det. Men likevel må jeg få spørre om hva som egentlig skjer med batteriene når man gjør dette. De tre AGM batteriene som står seriekoblet hos meg har f eks en spenning på 12,9 V og startbatteriet har 12,4 V. Vil startbatteriet da på en måte bli "ladet opp" av de tre andre som er friskere og sterkere? Og vil disse tre sterke batterier bli tappet ned ganske fort siden de samtidig også leverer strøm til f eks kjøleskapet mitt?

Ikke tenk på batterienes størrelse eller spenning for det er uansett ikke batteriene som lader hverandre. Det er dynamoen og eventuelt laderen som lader batteriene, og da har vi det som kalles ladespenning fra ladekilden.

Når en ladekilde ikke står på så separeres batteribankene fra hverandre slik at det ikke flyter strøm mellom for eks. Startbatteriet og forbruksbatteriene. Denne batteriseparasjonen kan være permanent med skilledioder, den kan være strømretningsstyrt med en diode slik at man får trukket strøm den ene veien men ikke andre veien, den kan være automatisk utført med et voltsenistivt rele eller et skillerele men den kan også være manuell med en batteribryter av typen Batt 1, Batt 2 og begge batterier.

Ellers en kommentar litt på siden, og det er at en batteribryter bør kunne skrues av mens motoren går uten at dynamoen tar skade. Det er greit nok at man ikke er et tomsehode, men det kan jo være en mindreårig gjest som skruer av bryteren og da er det meningsløst at noe skal ta skade så lenge det er så enkelt å beskytte systemet mot dette.

Ellers en kommentar litt på siden, og det er at en batteribryter bør kunne skrues av mens motoren går uten at dynamoen tar skade. Det er greit nok at man ikke er et tomsehode, men det kan jo være en mindreårig gjest som skruer av bryteren og da er det meningsløst at noe skal ta skade så lenge det er så enkelt å beskytte systemet mot dette.

Hei! Og hva går denne enkeltheten ut på? Er helt enig med deg at det er helt "høl i hue" at generatoren til flere tusen skal ryke. Så løsningen taes i mot med takk :yesnod:

mvh spilli

....

Vil det da være ugunstig for noen av batteriene om både forbruk og start blir belastet samtidig?

Jeg har 3 stk 140 A AGM batterier i forbruksbanken og 1 stk vanlig startbatteri.

..... og senere:

Er det skadelig for batterier når to forskjellige batteribanker blir belastet når det ikke pågår lading??? I mitt tilfelle gjelder det som sagt en forbruksbank á 3 stk AGM og 1 stk vanlig startbatteri. Disse to har i ugangspunktet forskjellig spenning. Og jeg ønsker å ta ut strøm fra disse batteriene samtidig.

Jeg ser ikke så riktig noe fullstendig svar på spørsmålet, men unskyld hvis bare ikke jeg leste den.

Ellers er det så enkelt å svare på som det bare er.

Hvis dynamoet lader:

- Det blir ikke noe ekstra belastning for start eller forbruksbatteriet fordi forbruket ligger stortsett på ladekilden.

- Det blir heller ikke noe problem mens lading, fordi hver batteri svelger bare det den kan.

- Det kan bli et problem så sant man lader med høy effekt og høy spenning, men bare så sant en batteri ikke takler det.

- Det samme kan være problematisk hvis ladestyringen er justert på et men ikke på andre type batteriet.

Med det kan det blir enten over- eller for lite lading.

Men hvis det ikke finnes lading:

- da er det ikke bra hvis batteriene slås sammen, se dine 12,9 til 12,4 Volt.

(...hvor mye strøm som helst det blir med et sulfatert bly-batteri)

Og:

- det blir et problem for startbatteriet.

Du kan regne med at den får knekken hvis du utlader dette batteriet like dypt som du utlader AGM-banken ellers.

AGM flest kan tømmes for ca. 50% (og mer) mens det blir definitiv et skritt nærmere mot døden for bly-syre

når man utlader med tydelig mer enn 30%.

Er det det du ville vite?

Og bare for å korrigere litt for senere:

Ikke forveksle "seriekobling" (vanligvis for å øke spenningen)

med "parallelkobling" (vanligvis for å øke kapasiteten).

Dette forvirrer bare.

jeg sier at slike brytere skulle vært forbudt. :giggle:

Jeg synes ikke at det er så morsomt, tvert i mot tenker jeg absolut det samme.

Som jeg pleier å si:

Vendere er bare noe for en som ikke behandler startbatteriet bra.

Dvs. som ikke har styr på teknikken den bruker samtidig at man er redd for å ikke kunne starte.

Argumenter som "Jeg ønsker å bestemme selv hvilket batteri jeg bruker" er urelevant,

fordi da må man også ha kontroll på selve batteriet.

Og dette går ikke ved å gjette noe tilstands.

Hovedbrytere (ikke vendere) er noe for å kunne slå av forbrukskretsene,

som for min del også kan være baugtruster og slik.

Og til spilli:

Forutsatt at dynamoen står tilkoblet et batteri -kan- den ikke miste kontakt.

Problemet ligger altså ikke hos dynamoprodusenten men hos mennesker som prøver "å forbedre" alt og hvert.

Så blir det vanligvis ikke bedre men feil.

Ellers kan du jo kikke på dyre dynamoer eller snakk med dynamofolk.

Zenerdiode & motstand mellom B+ og B- gir da susen allerede,

bare at ingen garanterer denne funksjonen for alle tid.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...