Jump to content

Bok om motorer

Stian H

Recommended Posts

Hei!

Jeg lider av fullstendig innkompetanse når det gjelder alle typer motoriserte innretninger. Siden jeg kommer fra en familie med fullstendig motorskrekk, har jeg opparbeidet meg forholdsvis gode kunnskap om excel og andre pc relaterte trivialiteter, men det hjelper meg veldig lite når jeg midtfjords og motoren plutselig takket for seg. Jeg har en svigerfar som kan "alt" om motorer og er kommunens store mekkemann, og sånn sett en jeg burde lære mye av.. Dessverre er han av den gamle skolen, og veldig lite pedagogisk. Jeg skjønner 10 % av alt han snakker om og det som desverre da skjer er at han fikser alle problemer som oppstår uten min tilstedeværelse.

Jeg tror jeg har lest en gang om en bok som er skrevet av en nordmann om hvordan en motor fungerer. Jeg er ofte på båtplassen og plukker opp mange ting fra forskjellige tråder, men må få satt ting i system. Har skjønt at motor ikke er noe en kan lese seg til, men skulle gjerne hatt litt forkunnskaper før jeg demonterer noe jeg ikke får skrudd sammen igjen..

Noen som kan hjelpe meg på vei?

Nøkkelen til å ikke stoppe midtfjords er jevnt vedlikehold. Det klarer du uten spesiell dybdeinnsikt i hvordan en motor

fungerer. Imidlertid er det artig å vite litt. Sjekk for lekkasjer av alle slag før du starter, lytt etter ulyder og kjenn at luktene fra avgassene er som vanlig, samt at det selve motoren lukter likt fra gang til gang.

Å splitte motorer for å skifte stempelringer, bytte innvendige lagere o.l krever like mye erfaring som kunnskap for å ikke feile.

Det lønner seg vel slik sett å eksprimentere med en billig motor som ikke er hovedmotor for båten.

For diesel-motor fra Volvo Pentas finnes instruksjonshefter for vedlikehold på internett samt mye i arkivet her.

Ellers finnes det mange bøker for hele serier av utenbordsmotorer fra de ulike fabrikkene hos www.amazon.com.

Generell motorkunnskap finner du ganske mye om på internett også. Søkeord som "how to" / "how does it work" sammen med "outboard" eller "diesel engine" gir mange svar, også med visninger som inkluderer animasjoner.

Å lære seg viktigheten av banale ting som å ikke overfylle olje er minst like mye verd som å kunne teorien om stempel-taktene!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...