Christensen Startet 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2010 Hei Båtfolk, har en Skarpnes 30 hvor det pr i dag sitter en Volvo Penta TMD50!! Motor på rundt 135 hk, med denne får jeg toppfart på 14 og marsjer ferielastet i 11 knop med en voldsom hekksjø!!, vurderer derfor å pensjonere mitt 40+!! år gamle feilfrie maskineri til fordel for noe som kan gi meg 4-5 knop mere fart. Er det noen der ute som har prøvd med stor motor i Skarpnesen? Vet jo at Nor Star 950 er noenlunde lik, men vet ikke hva som er endret på skroget. Har god plass i maskinrommet og ser for meg en brukt sekser med turbo og rundt 200HK. Noen som kan komme med gode tips?? Helst lettere enn den som sitter der nå, men det skal ikke så mye til!! (800 kg!!) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Kire Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Hei Hadde selv en TAMD40B i min skarpnes og logget lett ca 18-19 knop ferielastet. En deilig motor den gang og er vel det enda, men en TAMD41 er vel bedre og noe av det beste Volvo har laget. hva med en brukt 140hk yanmar da. Går også fort med den. Den 50 motoren du har hatt i nå er jo meget dorsk vel og mere brukt i større båter?? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 3.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Den er jo tungbygd, 2600 o/min på fullt, den er nok beregnet for betydelig tyngre last enn den flytter nå, det jeg liker ved den er et veldig behagelig lydnivå (vi prater vanlig på full fart!) og at den ikke har gått mere enn 1500 timer! Bakdelen er i hovedsak at den yter litt for lite etter min smak og at den er tung, men en motor med mere effekt og samme vekt gjør egentlig ingenting! Kikker på 40 og 41 motorer, og Ford, hva med 60 serien til VP? kan det fungere? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Kire Svart 4.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 hadde definitift ikke brukt en 60 motor, unødvendig for tung motor. Skarpnesen er ganske lettdreven, men kunne trengt noen steg faran for å bli tørrere. Leg limte og støpte på en steglist opp til 10 cm over vannlinjen på min 1995 modell (siste båt de støpte) med som sagt 40B motoren ble Baltic`r og slikt lagt bak oss. Gå for en 41B motor, en av de beste og grei på vekt og lyd den også. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 Hei Kire! Du skulle vel tilfeldigvis ikke ha en skisse eller et bilde som beskriver steglistene du lagde? Ble den "tørrere" i motsjø som følge av dette også?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Bartesam Svart 4.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 Hvorfor ikke bruke en 60 serie motor? 50 og 60 serien motorer er vel ganske så like i blokka og svinhjulshuset Ville vel blitt minimalt med ombygging oxo. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Hansi Svart 4.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 Tror kanskje jeg hadde satset på en Yanmar eller nyere VP D motor. En tung motor i 60 serien til VP hadde jeg definitivt ikke gått for. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 Hvor går grensa mellom fornuftig og ufornuftig prisleie for motor i en såpass gammel båt da? (84) kjøpte den i år og ga såvidt over 300, hel og fin båt med endel utstyr og alt i orden. 100.000? 150.000?? 200? Noen litt eldre Yanmar seksere får man vel rundt 100?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Gullfisk Svart 4.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 Stod vel nylig 165hk Yanmar firer fra 1998 med ca 6-700t på telleren, til rundt 140k. Forsvant fort i hvertfall.Måtte vært ideel til Skarpnesen. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 4.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 Hvor går grensa mellom fornuftig og ufornuftig prisleie for motor i en såpass gammel båt da? Har du tenkt å ha båten lenge kan det være fornuft i å foreta et motor skifte. Men noen god butikk blir det vel neppe åssen en snur og vender på det. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Cristensen: har ingen tegning av det og ingen bilder lenger heller. Hadde bilde dokumentasjon på det og vannlinje høyder, men er tapt de nå. Når jeg skulle gjøre denne jobben kikket jeg på Scand båter i 29`n og Nordic samt Dynamic, da disse er tørre båter. Steglisten tittet opp litt ca 50 til 60cm bakover fra der vannlinje baug..... båten ble tørrere og jeg kunne med stort hell gjort de større. Limte de første året på med (tror det var sika) nå ville jeg brukt TEC/ tror jeg og mattet ned godt. Selv hadde jeg IKKE gått for en 50 eller 60 motor, når en 41 motor er så bra. En kompis av meg solgte en med drev for 85 lapper for 5 mnd siden og en axel motor koster ikke mere den, selv om jeg synes 200hk er vel mye for skroget, men du trenger jo ikke bruke alle da :-) Selv bytter jeg i vår Sea Ray 290 Sundancer fra 1997 nå: Motor QSD 4,2ltr 320hk 2008mod, nytt komplett landstrøm m/lader,2 x nye dieseltanker, ny septik, + masse elektrisk. Om det lønner seg vet vi ikke, men vi ønsker det slik og vil ha denne båten, samt at verdien jo bør stige litt også, så lykke til for deg også med mulig motorbytte. Husk...det fører med seg gjerne litt mere også Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Kire, tusen takk for info, får finne noen båter å kikke på! Tenker litt som deg at man trenger ikke alltid bruke all effekten, putrer mye rundt i 7-8 knop, men på lengre transport er det jo greit å kunnne guffe på litt! om det er 200 eller 300 hk har ikke så mye å si, det er jo hva man bruker av de som teller! Er klar over omfanget ved å bytte motor da jeg satte inn en splitter ny en i tresnekka jeg solgte på forsommeren, men med god planlegging så gikk det veldig greit! Satser på å følge med i markedet og se om det tikker inn en 41 motor til ok pris! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Christensen Svart 22.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Kunne noe slikt være egnet tro?? Salgsannonse Håper annonsøren ikke har noe imot at jeg linker til annonsen Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Kire Svart 22.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2010 Hei igjen En kompis av meg får muligens inn 2 stk 41 motorer nå, så der har du muligheten. De er med hekkaggregat nå, men enkelt å få tak i kasse og skjold til de da Er du inntr så send meg helst en mail på: e.wenaas@gmail.com Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 7.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2011 Hei Skjedd noe her da! funnet noen motor. Det står en fim 41B motor tildg på fin nå Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 8.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2011 Hei igjen og godt nyttår ja, Må nok legge planene om motorbytte på is denne sesongen, brukte opp hele motorbudsjettet for at kona skulle slippe 3 år i kø for en meget helsebringende operasjon, vi fant ut at det var mye mye viktigere enn mere fart i båten, den virker jo fint slik den er! Har allikevel fått masse nyttig informasjon og input i denne tråden, noe jeg setter stor pris på, en form for steg/sprutlist(er) vil jeg nok prøve å få til uansett!! Følger uansett med i motormarkedet på finn, kunne jo hende det dukket opp et uimotståelig tilbud!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Kodvaag Svart 8.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2011 Ikke bytt motor, bytt båt. Det er nok mange som vil kjøpe båten din med den motoren du har. Mellomlegget på å gå opp til en båt med den farta du ønsker blir kanskje ikke så mye, men et motorbytte kan fort bli dyrt. Synd å hive ut en motor som er god, og erstatte den med en, for alt du vet, mindre driftsikker brukt motor... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kire Svart 9.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2011 Hei igjen Hørtes ut som en meget fornuftig investering i den du tok synes jeg. Helse er viktigere enn fart ja! Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 13.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 Hvorfor ikke bruke en 60 serie motor? 50 og 60 serien motorer er vel ganske så like i blokka og svinhjulshuset Ville vel blitt minimalt med ombygging oxo. En bekjent har en 60 motor stående, men han visste ikke om det var en a, b eller c, Blir nok til å ta en titt på den og eventuellt totalsjekke denne i vinter og montere til våren igjen. Veteranmotoren startet på under en halv omdreining etter vinteropplaget, så den får rusle og gå i sommer! Noen som vet forskjellen på disse 60 motorene? er det kun forskjell på utvendig utstyr eller er det modifikasjoner på blokk og topplokk også?? Kommer mest sannsynlig til å velge denne løsningen da jeg er svært fornøyd med 50 motoren med tanke på lyd og vibrasjonsnivået og regner med at 60en er av samme ulla!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
taunus Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 Jeg har tamd 30 på 105hk i min skarpnes 30. Den gjør 13,5 knop max med hele familien ombord. Kan marsje på 12. Da blir hekksjøene også store. Har også begynt å pakke lett. Og jeg har ikke vekt i akterkabinen mer. Har lyst på mer hk jeg og. Snakka med en ifjor . Han hadde en BMW på 180hk, fra 1995. Den gikk 20knop. Jeg har ikke trimbrett bak. Har du? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 27.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Sitter en flaps bak der. Men jeg syns vinkelen på denne er noe rar, den følger ikke skrogets vinkel, den er vinklet oppover i forhold til skrogbunnen. Satser på å gjøre denne om slik at den flukter med skroget. Har fortsatt planer om "steg/sprutlist" og vurderer å lage en mere hydrodynamisk avslutning på kjølen foran propellen, kanskje roret får seg en omgang også! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
taunus Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 (redigert) Det har jeg og lyst til å gjøre. Skulle hatt mer fritid til slikt vas. Redigert 27.Desember.2011 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 viss du ikke kjøper den 60 motoren,så legger jeg ut min lett overhalte tamd 60 b 230 hk for salg på finn om ikke så lenge. Bytter av samme grunn som deg;mer fart. Fakta om motor: -ny oljekjøler gir -ny varmeveksler -overhalt starter -ny 100 amp dynamo -ny sirkulasjonspumpe for glykol -nye motorlabber ferdig konservert med ny olje,dieselfiltre,oljefiltre,luftfilter, reimer.står med glykol på sjøvannsiden nå.sprayet over hele motoren med fuktfordrivende. motor har vær ute for lakkering(unødvendig ifølge mekanikeren som jeg bruker,men skal det skinne så skal det skinne ) Time antall :2000 Gir:twindisc mg 502. utveksling:1,54:1 vinkling 10 grader. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.