Jump to content

With 528 Dromedille - erfaringer ?


Molinari

Recommended Posts

Hei er ny på dette forumet og er ikke helt fortrolig med emneinndeling mm, men gir gass her !

 

Er på jakt etter en billig båt av skjærgårdsjeep typen som må ha plass til familien 2 store + 4 små, samt venner på besøk nå og da. Samt at far kan kjøre en tur nå og da og "grisekjøre" litt på havet !!

 

En av de jeg har sett på er With 528 Dromedille. Er det noen her på forumet som har erfaring med denne båten ? Den er jo noe rundere i formen enn nye jeeper (både i lengderetning og i bunnen).  Det jeg er mest ute etter er hvordan den oppfører seg i litt sjø mens man ligger i plan ??

 

Hvis noen har forslag til andre båter med god plass som man kan få for en billig penge, tas tips imot med takk !!

Link to post

Hei.

Først - velkommen hit. Bare gi gass, her kan du spørre om det meste.

 

Så - With 528 S.

Jeg har en slik med 50hk Yamaha.

Som du er inne på, disse går for en ganske rimelig penge og sånn sett så får man mye båt for pengene.

Ang. egenskaper i litt sjø så er jeg ikke imponert. Den har jo tilnærmet flat bunn i akterskipet så i motsjø slår den hardt.

Ting du skal være obs. på:

- Dobbeltbunnen er fylt med skum. Over tid vil den trekke vann. Resultat - mye tyngre båt.

- Se etter sprekker i vindskjermen. Min hadde det, resultat - hele skjermen gikk i oppløsning endag jeg kjørt i litt støre bolger (meget hard landing).

- Håndrekken på relingen kan gå opp i sveisingen ( tenker det er fordi folk tråkker på denne når de går iland)

 

Du kan lese mer om båten min i erfaringsdatabasen https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=defau...w_records=S%F8k

 

Båten er ok innaskjærs i fint vær. Bruker den på badeturer ut på holmene i fjorden. med dobbelt førersete og plass til 3 personer på akterbenken og 2-3 i baugen så er den forholdsvis romslig. Den er ikke selvlensende , jeg har montert 2 el. pumper så slipper å øse manuelt. Min lekker en plass, vet ikke hvor, men det kommer inn noe vann.

 

Det er en noe gammelmodig båt men helt ok med det begrensninger jeg har nevnt, ihvertfall om du får den for en rimelig penge.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Hei! Jeg har ikke direkte erfaring med 528, men har mye erfaring med kmv 2000dc. Selv om dette er en mye større og tyngre båt, er prinsippene for skroget nogenlunde det samme. Ulempene er som der sagt at akterskipet er ganske flatt = det slår endel, spesielt i krapp motsjø.

 

En klar fordel med skroget er at det planer veldig lett, og at det er utrolig retningsstabilt i fart. I høy fart hvis ikke bølgene er for høye, føles den derfor mye tryggere enn mange moderne båter med skarp v-bunn, som jo kan ha en tendens til å danse litt i høy fart. I tillegg greier du deg med mye mindre motor, regn med at en moderne skjærgårdsjeep i samme format må ha en 90 hk for å ha tilsvarende fart/kraft.

 

En annen fordel man ikke skal kimse av er at under planingsfart oppfører dromedilleskrogene seg mye bedre enn de fleste båter med skarpere v-bunn. Dette kan jo være en nyttig egenskap dersom bølgene blir for store..........

 

Ellers var jo dromedille båtene i sin tid meget dyre båter, noe som nok gjenspeiles i meget solid byggekvalitet. Ser i allefall at mange detaljer på min 87mod er adskillig kraftigere og mere solid laget enn på tilsvarende nye båter.

 

Det hele ender vel opp med at man må velge båt etter lommebok, bruksområde og interesser. Dersom turene fortrinnsvis foregår i "smul" sjø opptil 0,5 meter, og du har tid til å slå av til snekkefart dersom det blåser opp, mener jeg at with 528 vil være et veldig godt og økonomisk valg. Dersom du derimont skal ri bølgene utenfor ferder fyr, så bør du kanskje opp i en tyngre båt med skarpere v-bunn og mere motorkraft (og tre ganger så dyr minst...)

Link to post

Takk for velkomsten og for kjappe og gode svar.

 

Til Rolf: Ser at din er av den "moderne" typen med vindskjerm og toseter bak denne. De tidligere modellene hadde sitteplass langs rekka helt forfra og helt bak. På de sitter man da helt bakerst og styrer, og da vil det vel slå noe mindre, samt at det ser ut som det er bedre plass i de uten ting midt på gulvet !?

 

java script:changeImage('http://cache.finn.no/mmo/4578930_3_0_dscf0008.jpg','')

 

- Hvordan finner man ut om det er vann i skummet i dørken ??

 

-Er det noen forskjell på 500 og 528 i bruk, da bortsett fra 28 cm ?

 

-Er det samme skroget på 1700 HT ?

 

-Når ble 528 produsert fra og til, og når var det forandringer innvendig eller utvendig ?

 

Tror det er laget forholdsvis mange av dem så det er sikkert mange her som på et tidspunkt har hatt en !!?? Siste With familien hadde var en Vitsi (13 for med dekk og vindskjerm) og evt hopping vil nok sørlig foregå ved Møkkalasset fyr eller der omkring...!

Link to post

-Er det noen forskjell på 500 og 528 i bruk, da bortsett fra 28 cm ?

 

-Er det samme skroget på 1700 HT ?

With 500 er også 528cm , tidligere het alle with-båtene noe sånt som 100,200, 300 osv.

 

Såvidt jeg vet samme skroget på 500, 528S og 1700HT.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Et godt men ofte undervurdert alternativ; Theri BigFun! Litt mindre (tror den er 470cm) men rimelig sjødyktig og med et skarpere skrog. Bra fart med en 60 eller 75 hk. Disse er det ikke så veldig mange av brukt, men de jeg har sett går ganske rimelig. Enn grunn til det tror jeg skyldes at båten er støpt i ABS plast, og at det er vanskelig å holde oppe finishen på disse (les ikke blank!) Dersom det ikke er så nøye, får du en meget solid båt. Også denne har dobbelt bunn fyllt med skum, men dette skummet trekker ikke vann! Har selv sett en test av denne båten hvor man saget den i to, og hver av delene fortsatt var usenkbare! Ellers så var det ikke så mange av båtene fra denne perioden som hadde de egenskapene folket forventer av en jeep i dag. På 80 tallet var det jo landstedsbåtene som regjerte med gH14 og Askeladden i spissen, og dette er jo båter som stiller i en helt annen klasse.  Ellers så har vi jo scand 550, som har et meget godt skrog (tror det er samme som wester 560). Det er denne båten som båtmagasinet pusset opp i fjor (se båtmagasinet.no)

 

Se forøvrig disse linkene. Den ene er til 415 r, som er en mindre men forholdsvis sjødyktig likevel!

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=466...68&pos=14&rub=7

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=463...68&pos=20&rub=7

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=458...368&pos=0&rub=7

Link to post
Takk for velkomsten og for kjappe og gode svar.

 

Til Rolf: Ser at din er av den "moderne" typen med vindskjerm og toseter bak denne. De tidligere modellene hadde sitteplass langs rekka helt forfra og helt bak. På de sitter man da helt bakerst og styrer, og da vil det vel slå noe mindre, samt at det ser ut som det er bedre plass i de uten ting midt på gulvet !?

 

java script:changeImage('http://cache.finn.no/mmo/4578930_3_0_dscf0008.jpg','')

 

- Hvordan finner man ut om det er vann i skummet i dørken ??

 

-Er det noen forskjell på 500 og 528 i bruk, da bortsett fra 28 cm ?

 

-Er det samme skroget på 1700 HT ?

 

-Når ble 528 produsert fra og til, og når var det forandringer innvendig eller utvendig ?

 

quote]

 

Du finner noe mer info her: http://www.boat.no/asp/boats/search.asp?bb...brand=With&nw=1

 

Tror ikke det vil slå minder ved at styrekonsollen står helt bak, heller tvert imot. Tyngdepunktet bilr jo forskjøvet akterover der den er flatest i bunnen.

 

Ang vann i skummet dobbeltbunn. Ikke lett å finne ut av, men båten skal veie 300 kg ny, er den tyngre nå er det nok vann.

 

Hav slags motor står det på båten og hva er prisantydningen?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Vanligvis er det vel slik at samme båten godkjennes for kraftigere motor dersom den er en styrekonsollbåt. Om dette også innebærer forsterket akterspeil vet jeg ikke, men holder det ikke for usannsynlig.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Jada det er mange fine båter av mange merker !

 

Men når budsjettet for båt er toppen 40 000 for båt og motor   :yesnod: og den skal ha plass til ihvertfall 6, begrenser utvalget seg ved en inkurie sterkt !!??

 

Når jeg har vunnet i lotto vokser sikkert båtbudsjettet, og man kan kjøpe det jeg egentlig ville hatt, som f eks en Askeladden 505 !   :yesnod:

 

Men det er supert at folk kommer med forslag, fortsett med det !!

Link to post

Hvilke kalesjealternativer er laget for denne båten a ? Noen som har bilde av båten med kalesje av noe slag ?

 

Og hvor/ hvordan monterte du lenesepumper Rolf ?

 

Hvor fort går den med 60 hk powertrim og 1 mann ? (flatt vann og maks trimmet)

 

Kalesje - har ikke bilde av slik løsning, har det heller ikke til min. Men en kjenning disponerer samme båt som har en slik kalesje, en slags sprut skjerm som dekker de forreste sitteplassene. Den er ikke mye pen og føreren kommer ikke under den eller i le av den.

 

Pumpe - har montert en pumpe med nivåbryter i lensebrønnen i bensintankrommet. Videre har jeg montert en pumpe inn avlukket helt akter. Denne har jeg bare vanlig bryter på og kjører denne kun engang iblant. Det er der bak båten tar inn vann.

 

Fart - min gjør 32 kn med 50hk Yamaha. Motoren er en 1988-90 modell m/powertrim.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
  • 5 måneder senere...

Hvilke kalesjealternativer er laget for denne båten a ? Noen som har bilde av båten med kalesje av noe slag ?

 

Og hvor/ hvordan monterte du lenesepumper Rolf ?

 

Hvor fort går den med 60 hk powertrim og 1 mann ? (flatt vann og maks trimmet)

<{POST_SNAPBACK}>

Min gjorde 40 knop med ny Mariner 60 to-takt, nypolert bunn, svak medvind, krusninger på overflaten. Senere under vanlige forhold 37-38 knop

Link to post
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...