Jump to content

blir en Marna MB10a fort sur ?


margarus

Recommended Posts

jeg har da nettop fått min sjømann 22 snekke med orginal motor marna mb10a m dynastart.

 

motoren er 76mod tror eg og er i forøverig veldig god stand.

 

men er det bare jeg som ikke kjenner motoren godt ennda eller blir di fort sure ?

 

når båten har stått noen dager og jeg kommer ned. skrur på bensinkran som altid stenges før jeg går.

setter på litte grann gass og kjinner i vell 5 sekunder så kommer den. gir sakte mer gass mens jeg kinner og broom der er den i gang.

 

går akkurat slik den skal. men vist jeg stopper den og skal gjøre noe fks og skal starte igjen. har jeg av og til vert borti gass hendelen.

da er det absolutt ingen liv. samme hvordan gassen står.

kan kinne i 10 min om det skulle være så.

 

så er det noen triks her jeg ikke har fått me med. eller må jeg bare bli mer kjent me motoren?

skal choke brukes under start ? den starter altid lett uten choke forresten.

 

er redd å kinne batteriet tomt så ser helst at den starter relativt greit, skal sjekke gnisten neste gang jeg går ned til båten.

er forresten nylig service på motor med alt av tennings deler bytta:)

Link to post

er ikke noe vannutskiller som jeg vet om men bensin filter. ja det er av den vanlige blank plast typen med en "pappfilter" inni og slange nippel på hver side.

det er helt nytt det også., men tenkte på en ting. dette filteret er jo "konisk" er det meininga at det skal følge strømmen i slangen? eller er det samme hvilken vei det står?

 

burde jeg stenge bensin kran og la motoren gå til den stopper hver gang for og tømme forgasser?

 

eg vil helst stenge kranen når jeg går vertfall så slipper jeg og risikere og finne båten med 30 liter bensin i kjølen VISS det av en eller annen grunn skulle lekke en gang

Redigert av margarus (see edit history)
Link to post

var i båten nå.

snudde filteret og prøvde og starte.

 

den bare sto puffa ut forgasseren og virka som feiltenning.

det står helt nye volvo plugger i nå bytta dem med 2 gammle bosch plugger som låg i båten. da starta den med en gang :)

så da får kjøpe en ett par ekstra sett plugger å ha liggende:) er det greit og kjøpe biltema plugger til denne motoren? evt hvilken type\ varme verdi?

 

hadde forresten min første tur alene i snekka idag. gikk kjempe fint selv om det regnet mye:)

Redigert av margarus (see edit history)
Link to post

litt mer problemer her.

fine været i dag og jeg ville ut på sjøen en tur. men fikk jeg start? neeeida.

kinna og kinna men ingen tegn til liv.

etter mye måling på sikringer og diverse så målte jeg pluss og minus på coilen. med tenning på. den viste 0 V

skrudde også ut en plugg og prøvde å kinne der var det ingen gnist.

jeg drar på biltema nå og kjøper ett sett til med nye plugger og prøver det først.

sliter litt med sikringene også.

di gamle sikringene er glass sikringer med hvit pulver inni og en liten plate i ene enden som popper ut om den ryker.

disser er 4- 5mm lenger enn 10amp glass sikringer som jeg fant på clas ohlson dog uten hvit pulver. men samme diameter på dem.

mistenker at sikringen ikke rekker helt inn i holderen.

hva kan jeg gjøre her ? har jeg en utgått sikring type?

kan jeg måle noe på tennings \ start relet ? står Bosch på dem?

Link to post

Eg tipper sikringane dine er 5 mm diameter og 25 mm lange. Desse finst som glassikring uten pulver i, som glassikring med pulver i eller som keramisk gods. Felles er at dei har meldeperle som kjem ut når sikringen ryk. Finst bl. a. https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?query=glassikring&in=toc#toc=20407; Sikringen som du har kjøpt hos CO, er høyst sannsynlig 5 x 20 mm, altso 5 mm kortare. Denne sikringen rekk ikkje til bunns i din sikringsholdar, og har heller ingen meldeperle.

Når du so seier at du måler 0 volt over coilen, so pass på at du måler mens stiftane er lukket. Videre når du fortel om ingen gnist i samme setning, so blir min mistanke til stiftane styrka. Der er forresten ein liten luring, kondensatoren, som er tilkobla stiftane, den er heller ikkje alltid uskyldig. Og so var det dette då, fins der fuktighet inni fordelerlokket? Det kan fort bli eit problem.

 

Magne

Link to post

var ute me båten i dag..

starta greit :)

det jeg gjor før jeg starta i dag var og skru tenning på.

måle strøm på coil og det var det ? :)

samt skru i nye plugger.

og trykke nedi senter kabelen på fordeleren. den var ikke skikkelig nedi

 

så nå starter den og går fint. men syns den rumla litt mer en vanlig på veldig lavt turtall. runt 800omdr på tomgang.

kan det være på tide og sjekke stift åpning \ sjekke tenning med tennings lampe?

hvordan stiller jeg stiften.

skal jeg legge følebladet mellom stift når den ikke er borti "kammen" på fordeler aksel eller skal jeg legge føleblad mellom stiften er på topp på fordeler akselen. vist noen sjønte dette ? :)

Link to post

Føleblad i stifter er kanskje ikkje optimalt verktøy. Dette fordi der ofte vert krater på eine stiften, og tilsvarande - skal vi seia pyramide - på den andre stiften. Derfor vert måling med føleblad lett feil. ein streng med diameter lik riktig opning er bedre. Når det er sagt, so skal der målast når kammen er heilt på topp, og stiften har maksimal opning.

 

Magne

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...