Jump to content

Hvilke seilbåt skal vi velge ? (maks 800k)

arnkle

Recommended Posts

Vi skal kjøpe vår første seilbåt. Vi vil ha en båt som seiler bra, har 3 lugarer, holder seg i pris og er lett å selge igjen i tilfelle vi ikke fikser seilelivet. Har sett endel på Bavaria 38, men er det andre båter som dere anbefaler ? Kona er ekstremt oppsatt på at det skal være en god seilbåt som tåler røff sjø og seiler godt. Jeg vil ha en fin romslig kabin og god uteplass med cocpittelt og det hele. -- Hva bør vi velge ?? Vi kan legge ca 800.000 kr i båten. Er den ekstremt bra opp til max 1 mill.

Redigert av arnkle (see edit history)

Heisan

Hvilken seilbåt du skal gå for, kommer blant annet ann på hvor mange dere skal være ombord og hvor ny båt du ønsker samt hvilke bruksområder du ser for deg og ikke minst som det blir nevnt her, fordeling av ut/inneplass.

Vi kjøpte seilbåt før ferien. Vi skal være to + ev. gjester og valgte da en båt med to lugarer (bla. annet ble det mulig å lese vg på toaletten :lipseal: ). Vi ønsket også en så ny båt som mulig, gjerne med litt garanti/reklamasjonsrett på. Selv som vi regnet med å kjøpe privat ønsket vi en båt med forhandler innenfor rekkevidde.

Vi kikket på mye av båt, men kom stadig tilbake til bavaria 33 cruiser. Og vi endte opp med en slik, fra 2006.

Etter en meget aktiv sessong med båten, har den svart til våre forventninger.

PS

Husk at opplagerutstyr IKKE er gratis :sailing:

Hei og takk for svar så langt. Vi ønsker en nyere båt som seiler godt, det er 1. pri (så ny som mulig). Har hørt flere mene bavaria er campingvogn på sjøen og seilegenskapene er så som så. Det er jo veldig mange som har bavaria og de aller fleste er strålende fornøyd også med seileegenskapene.

Det ligger veldig mange bav 38 på nettet, og jeg lurer derfor på om de er tungsolgte og ikke så populære.

Har sett på Jeaneau 35 SO også. --De virker fine, men liker løsningen innvendig på bav 38 bedre.

Men en Bavaria 39 har IKKE god uteplass, men stor inneplass. Men og kjøpe en Bavaria er nok relativt trykt kjøp, mye båt for en rimelig båt penge, trygt og enkelt.

Kan være enig i uteplassen, hos oss ble det trangt med 6 til middag i cockpiten.. frokosten gikk litt bedre siden tallerknene var noe mindre..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det ligger veldig mange bav 38 på nettet, og jeg lurer derfor på om de er tungsolgte og ikke så populære.

Har sett på Jeaneau 35 SO også. --De virker fine, men liker løsningen innvendig på bav 38 bedre.

Tror ikke bav 38 er tungsolgt. Det er bare mange som tror på julenissen når de skal selge båtene sine for tiden. Har eid en sun od 35 og er uenig i at bav 38 har bedre løsning innvendig. Men sun od 35 må egentlig sammenlignes med bav 36. Hvis du liker sun od 35 bør du også sjekke ut sun fast 35 som seiler vesentlig bedre men har samme skrog/innredning. Sun od 37 og sun fast 37 kan også sjekkes ut samt hanse 370 og 350. Og mange flere selvfølgelig. Hvis du tåler å ha kun 2 lugarer finnes det en brukt comfortina 35 på sørlandet. Den ligger et godt hakk over i kvalitet. Samme med arcona 355 som jeg mener finnes i tønsberg.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hvis du tåler å ha kun 2 lugarer finnes det en brukt comfortina 35 på sørlandet. Den ligger et godt hakk over i kvalitet.

Comfortina 35 har kun to lugarer som du skriver, og det er også en nokså 'liten' 35 foter innvendig. Men den seiler kanonbra. Og det er ofte her kompromisset ligger: En båt som seiler bra er smalere i baugen og salongen trekkes noe akterover. Den skal også ha lite vekt i akterskipet, så innredningen 'slutter' lenger fram enn på romsligere båter. På raske båter må man opp i lengde (og derved pris) for å få tilsvarende bovolum som en kortere 'billigbåt'.

F.eks Comfortina 35 (som en kompis har) og min Bavaria 34 (35 fot) kan ikke sammenliknes i bovolum - min er mye større inni. Og de kan ikke sammenliknes i seilegenskaper - han forsvinner over horisonten i løpet av et par-tre timer.

S/Y Surprise

C Og det er ofte her kompromisset ligger: En båt som seiler bra er smalere i baugen og salongen trekkes noe akterover. Den skal også ha lite vekt i akterskipet, så innredningen 'slutter' lenger fram enn på romsligere båter. På raske båter må man opp i lengde (og derved pris) for å få tilsvarende bovolum som en kortere 'billigbåt'.

For noen båter gjelder det du skriver. Men det gjelder ikke for jeanneau hvis man ser på sun odyssey og sun fast av samme modell (samme skrog). Behovet for at raske båter skal være smale og lave kan igrunnen være overvurdert.(?) F.eks seiler jeg min sun fast 43 med lys-tall 1,37 mens sun odyssey 43 vanligvis har lys 1,24.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Tror ikke Bavaria 38 er noe dumt valg etter slik du beskriver behovet ditt. Det er en fin og romslig turbåt. Jeg har seilt endel forskjellige båter, bl.a. en B37 for noen år siden, og som ivrig seiler synes jeg denne var uinteressant for meg, bl.a. pga. kvaliteten på alt dekksutstyret, spinkelt tauverk og underdimensjonerte vinsjer (disse var oppgradert i forhold til standard). Cockpiten var elendig utformet for seilas på kryss, så når skagerakkulingen kom rett i mot så jeg fort at den ikke var noe for meg. Men hvis du bruker båten som en gjennomsnittseiler, dvs. stort sett i fint vær og holder deg i havn når det blåser kuling så tror jeg du kan få en forholdsvis ny og romslig båt med garanti for prisen. Styrkemessig så ser jeg ikke noe store forskjeller ved byggekvaliteten på Bavaria kontra andre billigbåter, men det var i hovedsak hvordan båten var å seile når det blåste opp som gjorde at jeg fant båten helt uinteressant for min del da vi seiler mye og tar det været vi får. Jeg tror det kan være et fornuftig valg for dere, men synes også dere bør vurdere jeanneau, beneteau og Hanse i samme prisklassen. Hanse er nok litt morsommere å seile og med selvslående fokk tror jeg dere vil oppleve den som en morsom båt som gir litt mer seilglede enn Bavaria gjør. Har seilt endel Hanse 400 og synes dette er en morsom og vellykket billigbåt (denne er nok litt dyrere enn prisklassen deres, men finnes mindre modeller også). God plass innvendig, gode seilegenskaper (mye av dekksutstyeret er spinkelt på denne også, men litt høyere standard enn bavariaen jeg seilte før). Cockpiten utvendig er også bra utformet og har god plass til folk.

Jeg kjøpte selv en Bavaria 32 Cruiser tidlig i år, for meg er dette den riktige båten foreløbig...

Når jeg kjøpte min, kunne jeg velge denne eller 10år gamle 32 fotere på finn...

Yngre båter kostet mer enn ny båt. Mange som tror på julenissen i april :crazy:

Må si at jeg er meget fornøyd med de nye løsningene som har kommet med et nye designet. Det gjør den både romslig inne og ute.

Badebryggen er helt genial. Seilegenskapene er også bedre på den nye serien enn den gamle.

Så når det gjelder Bav 38, kan jeg godt forstå at det ligger mange ute for salg nå. Den nye serien finnes i 32, 36, 40, 45 og 55. For de som har en Bav 38 nå, er det nok naturlig å ønske seg en ny 40.

Sjekk ut B36C, tipper den er temmelig lik plass som en B38, men nyere design, bedre uteplass, stor badebrygge og alt er nytt :)

http://www.lundebaat.no/default.asp?page=boat.asp&fid=1208

B40C må du litt opp i pris for å få:

http://www.lundebaat.no/default.asp?page=boat.asp&fid=1144

Vi vil ha en båt som seiler bra, har 3 lugarer, [...] Har sett endel på Bavaria 38, [...]Kona er ekstremt oppsatt på at det skal være en god seilbåt som tåler røff sjø og seiler godt.

Tror ikke Bavaria 38 utmerker seg spesielt i noen retning her, men fungerer vel "greit nok" til "vanlig feriebruk". Hvis du skal ha en båt som seiler godt bør du se etter et smalt forskip, noe lavere vekt enn andre på samme størelse, og tyngre og dypere kjøl enn andre på samme størelse. Storseilskjøte på hyttetaket og et lite ratt er gjerne ting som indikerer at seilegenskapene ikke var førsteprioritet da båten ble konstruert. Båter med rorkult eller stort ratt og storseilskjøte og løygang i cockpit er ofte konstruert med tanke på gode seilegenskaper.

Jeg vil ha en fin romslig kabin og god uteplass med cocpittelt og det hele. -- Hva bør vi velge ?? Vi kan legge ca 800.000 kr i båten. Er den ekstremt bra opp til max 1 mill.

Du kan nok få plass til cockpittelt og det hele uten å overlesse båten på en hvilken som helst 36-40-foter, også en som seiler godt. Gode seilere er gjerne laget med litt større cockpit/uteplass enn rendyrkete chartercruisere.

[...] Har hørt flere mene bavaria er campingvogn på sjøen og seilegenskapene er så som så. Det er jo veldig mange som har bavaria og de aller fleste er strålende fornøyd også med seileegenskapene.

Nå er det også mange som er stålende fornøyd med å kun seile når det blåser passe mye og riktig vei :tongue: og heller starter motoren når bølger og vind butter imot. Vil anbefale å lese endel tester og også lese litt mellom linjene i disse testene. Gode seilegenskaper er viktig for seilgleden.

Det kan nok komme av at det finnes veldig mange av dem i utgangspunktet. Tror ikke de er mer tungsolgte enn andre båter.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Vi var i trådstarters situasjon for et par måneder siden og endte opp med en ett år gammel Bavaria 35 som vi så langt er strålende fornøyd med. 3 lugarer, 2,4 meters cockpit, lys og fin inni og mye garanti igjen. Særlig det siste er jeg mer og mer fornøyd med at vi faktisk har, vi har allerede fått fikset en del smålekasjer og potensielle irritasjoner på denne. Nå har jeg ikke mange sesonger med seiling bak meg selv, men foreløpig virker den å seile bra, den er klasset som havseiler og skal derfor i teorien tåle det meste. Men det er klart, båten er rimelig flat i forskipet så vi vil nok merke at den slår en del hvis vi får mye bølger mot.

Jeg har vært en del i Bavaria 37 cruiser og denne er ikke nevneverdig større invendig, cockpiten er faktisk mindre. Hovedårsaken til dette er at Bavaria 35 har kuttet dedikert kartbord slik at salongen kan gjøres større.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...