Jump to content

Vindror til Boström 37, anbefalinger?

kvikkas

Recommended Posts

Jeg er en lykkelig eier av en Boström 37, og drar etterhvert i gang prosjektet med å få båten i stand til en real langtur. Jeg er ikke en veldig erfaren seiler, og noe jeg helt mangler erfaring med, er vindror - derfor er jeg spent på om noen her har noe å bidra med. Boströmen har ratt med wireoverføringer til roret.

Det er såklart viktig at vindroret styrer effektivt (jeg tenker f.eks svake vinder på lens må være en utfordring), at det er mest mulig driftsikkert og mulig å mekke på for dødelige, og at det er mulig å få tak i deler/service (når det gjelder dette siste antar jeg i utgangspunktet at man må belage seg på å få deler tilsendt fra produsent og skifte dem selv....)

Ellers har jeg ikke mange preferanser ut over at det er en klar fordel at vindroret lett kan koples ut så man får håndstyrt, og i mest mulig grad kan demonteres/pakkes vekk f.eks i trange havner.

Systemene der vindroret har sitt eget rorblad virker fristende, man slipper å overføringer til båtens ratt med mekkingen og krafttapet det gir, og man har en mulighet for reserve for hovedroret. Men hvordan fungerer det å kjapt gå over til håndstyring når man har et sånt system, får man vindror-roret kjapt ut av vannet, eller vil det henge som en brems på manøvrering man gjør med hovedroret?

Alle erfaringer med- og anbefalinger av vindror mottas med takk!!

"får man vindror-roret kjapt ut av vannet, eller vil det henge som en brems på manøvrering man gjør med hovedroret?"

Mener at slike vindror (WINDVANE etc.) har en frikoplingshendel som du lynkjapt kan bruke - men det kreves jo at du rekker den da.

Da dreier selve vindfløyen fritt uten å ta med roret. Selve roret forblir i vannet. Forøvrig har nok båtens hovedror langt bedre styringsegenskaper enn vindroret, så jeg tror du enkelt overstyrer dette kortsiktig selv uten å kople det fri - om det plutselig skulle være ønskelig.

Ellers har GeirKS her på baatplassen en maken båt og har seilet langt med den. Skulle overraske meg om ikke han har et vindror. Da kan han i tilfelle gi deg brukertips fra akkurat "riktig" båt.

http://www.hydrovane.com/?gclid=CLjZuNm2uaQCFRIqDgodrzlbyg

http://www.hollandwindvane.com/

mvh

FredT

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Har solgt båten Fred, men vindroret kommer på finn.no etterhvert (22 000,-).

Vindroret er et Windpilot Pacific Plus med eget ror, hovedroret låses og Windpiloten styrer. Det fungerer meget bra på den båten, på alle vindretninger, også unnavind med mindre det er 2m/s og store bølger.

"Trikset" er et bånd av spinnakerduk øverst på vindfløya, samtidig som den trimmes vertikalt for max følsomhet.

Om en ikke har tid til å vente på Finn-annonsen er det bare å sende en IM.

Geir

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...