Jump to content

vinterkonservering mercruiser 3 liter

Avolites

Recommended Posts

Har aldri hatt en tre-liter annet enn fra polet, men fremgangsmåten burde være den samme som for en V8 med forgasser.

Jeg blander ikke inn frostvæske i forklaringen da det ikke er nødvendig å la den stå med frostvæske i vinteren gjennom. Om du ønsker det må dette gjøres samtidig med foggingen i slutten av prosedyren.

-Skru løs flammedemperen slik at den kan tas av med fingrene, eller la den være av.

-Sett spylemuffer på gjellene på drevet, og sett på vannet.

-Fyr opp motoren og kjør til den når driftstemperatur (unngå turtall over 1500 rpm da det ikke er nok kjølevann i hageslangen)

-Kjør motoren i 20-30 min på tomgang ved driftstemperatur (du ser på tempmåleren at termostaten åpner).

-Spray foggingolje i luftinntaket iht oppskrift på boksen (ca 2-3 10 sek dusjer) med turtall rundt 1000-1500. Det vil nå ryke betraktelig baki der... Stans motoren under siste inndusjing.

-Skru av vannet og ta av muffene.

-Skift motorolje og filter (anbefaler tempo/biltema/pela vakumpumpe til dette).

-Kjør motoren på starteren (uten å starte) 5-6 sek (flipp kill-switch til off).

-Tapp ned blokka og manifold med de blå plast-vingeskruene rundt om på motoren. Bruk en binders/ståltråd til å stake om nødvendig.

-Tapp av girolje, tappeskrue i bulb løsnes(sjekk for store spon på bolt og evt vann i bunnen)og lufteskrue i øvre del av drevet. Skrap ut gamle fiberpakninger.

-Fyll ny olje fra bunnen av drevet til det tyter ut av lufteskruen i øvre del av drevet. Skrue i denne (ny pakning påsettes)pump videre til det når opp i bunnen av reservoiret i motorrommet. (ca 1 liter) Topp reservoiret til full-linjen.

-Sett i tappeskrue med ny pakning.

-Rens flammedemper og skru denne fast igjen.

Om jeg har glemt noe er det et kobbel som rykker inn og påpeker det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...