freeforc Startet 4.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2010 Jeg lurte på om min båt kan få tæring på motor og div metalldeler pågrund av at en eller flere av nabobåtene ligger med landstrøm og dårligt ellinstalasjon. Og er det noe muligheter til å måle i sjøen om en båt har feil på ellanlegget sitt ombord..da en ikke har tilgang på å få feilsøke på andre sine båter. Grunnen til at jeg spør, er fordi at på den ene båten min så er sinkanodene på utenborsmotoren blitt unaturlig mye tært . Jeg ligger ikke med landstrøm og batteri er frakoblet med hovedbryter når båten ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 Jeg lurte på om min båt kan få tæring på motor og div metalldeler pågrund av at en eller flere av nabobåtene ligger med landstrøm og dårligt ellinstalasjon. Det er fullt mulig ja. Feil på strømforsyningen på brygga kan også forårsake slikt. Men for å finne en slik jordfeil bør vel helst en kyndig elektriker settes på saken... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
olpi Svart 4.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 .............Jeg ligger ikke med landstrøm og batteri er frakoblet med hovedbryter når båten ikke er i bruk. Hadde i hvertfall først sjekket eget 12V anlegg siden du selv ikke er tilkoblet landstrøm. Er alt koblet via hovedbryter? Kan jo slå av hovedbryter, deretter koble fra batteripolklemme® og måle om det går noe strøm ved å seriekoble et multimeter. Går det srøm har du enten en forbuker som får strøm, eller en lekkasjestrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 4.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 For at du skal bli 'genert' av annen elektrisk installasjon, så er du nødt til å ta del i en (like)strømkrets. En slik krets kan være hvis du for eksempel har låst motoren til jernet i brygga med f.eks. en kjetting. Da kan det eksempelvis gå en strøm fra jern i brygga, gjennom motoren og ned til bunnen gjennom vannet. Dette antar du vil se på som vanvittig hypotetisk. Det mest enkle er at du har en lensepumpe koblet direkte på batteriet, utenom bryteren. Denne kan lekke en liten ampere, som er så liten at du ved normalt bruk av motoren ikke oppdager den. Resten blir som olpi har forklart. Sitér dette innlegget Link to post
freeforc Svart 4.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 Da har jeg sjekket for lekasje av strøm i båten og kunne ikke se at det var noe som stjal strøm i båten. Men etter at noen forsøkte å stjele båten sist sommer, så har jeg låst båten fast i brygga sin stålstruktur med vaier og hengelås. Den er ikke låst fast i motoren, men i øye framme på båten.. Men kan ikke sjkønne at det er der problemet ligger....er det muligt å måle det på et vis.. Kan jo prøve å isolere det øye framme med å tre en bit gummislange på det, slik at jeg ikke har stål mot stålet i brygga. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 4.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 Likesrømlekasje om bord som kan orsake tæring kan være mindre en man kan fange med en vanlig ampermeter. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Eureka Svart 4.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 det slår meg at strøm er noe utrolig finurlig opplegg... :) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 4.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 Ja, sant er de. De er en go grunn til at noen mener at fleste elektrikere har ingenting om bord i en båt å gjøre Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Eureka Svart 4.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 - av og til synes jeg det er helt i orden å ligge på privat brygge uten landstrøm, heller ikke noen av de andre båtene i buka. Dette er et slikt øyeblikk... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 (redigert) Problemet ligger i at korrosjon hovedsaklig skyldes spenninger. Spenninger oppstår når to forskjellige metaller senkes ned i en elektrolytt, slik som saltvann. Dette er omtrent det samme som skjer i ett batteri, så de forskjellige metallene fra båtene i båthavna som er i kontakt med sjøvannet blir som ett lite batteri. Spenningen som oppstår er svært liten, men nok til å forårsake korrosjon. Problemet kommer når noen ikke bruker galvaniske skille til landstrømmen, slik at strømmen finner veien til metallet i båten deres, og deretter til vannet, som igjen finner veien til din båt, og de metallene som er i kontakt med sjøvann på den. Det kan også være 12V anlegget i din båt eller andres båt som lekker strøm til metallet eller vannet. Når slik strøm finner veien til vannet, vil saltvannet lede denne strømmen godt, og batteriet har plutselig blitt tusen ganger kraftigere, og korrosjonen øker med omtrent det samme nivået. Jordingskabelen i landstrømsanlegget kan også binde flere båter sammen, slik at problemet kan bli enda større. En kjetting fra brygge som sitter fast i ett øye foran på båten som er skrudd fast i glassfiber har ingen betydning. Redigert 5.Oktober.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 med andre ord.. spar ikke på anodene... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Hei, Såfremst du selv ikke er koplet til landstrøm, eller er jordet til bryggeanlegget på annen måte, er det svært liten sannsynlighet for at dine anoder skal spises opp. Da ville jeg heller ha sett nærmere på 12 volt systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.