Jump to content

Støy fra seilbåtmaster om natten i havner, innføre restriksjoner?

cosmic

Recommended Posts

Burde det vært litt restriksjoner på hvor nærmt andre mennesker seilbåter kan ligge om natten når det blåser. Det er ofte et forferdelig leven av disse mastene som er fulle av barduner og annet tauverk som henger og slenger og lydforurenser.Mulig det kunne blitt innført påbud om at ved vindstyrke eller støystyrke over et visst nivå,så kunne en forlange mastene lagt ned?Er jo ikke helt riktig at en bare kommer inn blandt mange andre båter og ødelegger hele idyllen med å ligge og hvine en hel natt.Blir lett dårlig stemning av sånt,og det vil vi jo gjerne unngå.Er jo på sjøen for å slappe av og ha det kjekt,og da er det ikke riktig at noen bare skal ta seg til rette på andres bekostning.

Ikke nødvendigvis forby dem,men heller prøve å integrere dem i båtlivet,men ikke uten å stille krav til dem.Rettlede,kanskje vise dem egnete steder hvor de ikke er til sjenanse,og evt komme med forslag til hvordan de skal surre sammen tau og wirer så det ikke klikrrer og støyer så fælt.Krympeplast,Lerretsovertrekk,leddet bom eller mast.ikker mange muligheter.

Jeg synes man skal være seriøs i forholdet til irriterende rigger. Selv mener jeg at minimum avstand til en klirrende rigg burde være maksimum fire meter. Minst. Dernest det utmerkede forslaget med å legge ned masten. En 20 meter lang og 150 kg lett rigg kommer lett fort ned. Kanskje litt langsomere å få den opp igjen. Så har vi dette med klirrefrie miljøer. Slike finnes på sentrale steder som Hopen, Bjørnøya m.fl.

Selv mener jeg at minimum avstand til en klirrende rigg burde være maksimum fire meter. Minst. .

:rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er jo ikke helt riktig at en bare kommer inn blandt mange andre båter og ødelegger hele idyllen med å ligge og hvine en hel natt.Blir lett dårlig stemning av sånt,og det vil vi jo gjerne unngå.Er jo på sjøen for å slappe av og ha det kjekt,og da er det ikke riktig at noen bare skal ta seg til rette på andres bekostning.

Helt enig! Alltid når jeg er ute for å slappe av, kommer det en forbanna motorbåt og støyer noe så inni helsikke... :boxing:

Ja, dette må vi få slutt på. Fysj og fysj... :cryin:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Tror det e påtide å innføre restriksjoner på når campingcruiserene har lov å bruke pysepropellen og..

eller når de har lov å dra med seg halve atlanterhavet en meter fra skutesiden min på fjorden.. eller... kanskje folk skal

slappe av litt og ta livet med ro.. en kan ikke alltid få det som en vil!

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Lurer på hvorfor folk i motorbåt alltid skal klage på seilbåter, går en seilbåt for motor så er det galt, seiler de der hvor folk med motorbåt skal "kjøre" sin båt er det galt... ligger en seilbåt på samme brygge som folk i motorbåtene, så er det også galt... De klager på at seilbåtfolket ikke hilser når de passerer og har dratt med seg halve fjorden akterut..

Lurer på om folk med motorbåt i det hele tatt trives på sjøen, de jeg har har sett har det så travelt med å komme seg til land at jeg tviler på det.. Folk med motorbåt kan neppe ha det særlig godt med seg selv siden de klager så ofte..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Ingen i seilbåt klanen som så en ørliten mulighet for at "comic" hadde ett fleipete innlegg, for å provosere litt? :rolleyes:

Neida her er det ut med alle piggende med en gang. :clap:

Uansett fleip eller alvor.

Hyling i masta er det lite å gjøre med.

Løs vaier og tauverk som slår, er latskap.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Fordelen er jo et en ikke behøver å tenke på få "liket" ut av bingen, en kan ligge trygt bak "kjærringrauven" og kose seg om en har fortøyd skikkelig.... Har en ikke det, vel så er lyden et tegn på at en bør sjekke fortøyningene.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Det er jo ikke værre enn at man knyter fallene, og andre raslesaker utover mot vantene, så de ikke ligger innat masta. Da jeg hadde seilbåt tok jeg alltid å la fallene mine i et eget hakk på salingshornene. Masta mi lagde ikke en lyd noen gang, den :wink: Andre lyder enn dette som for eksempel uling i vant fra sterk vind og andre lyder man ikke får gjort noe med får man bare leve med. Man skal ikke få mindre frihet til å ligge hvor man vil selv om man har valgt å bruke seilbåt. Miljøvennlige er de og. De sparer på utslippene, slik at vi andre kan pøse ut eksos med god samvittighet :wink: Så for min del kan de gjerne ligge ved siden av meg, så lenge de knytter løse tau og wire vekk fra masta si! :boxing: Og ikke bruker dreggtau som flyter..

Miljøvennlige er de og. De sparer på utslippene, slik at vi andre kan pøse ut eksos med god samvittighet :wink:

Dette tror jeg neppe opptar folk i motorbåt nevneverdig... Er en ting jeg ikke mistenker folk i store motorbåter for, så er det å være miljøvennlig..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...