Jump to content

Støy fra seilbåtmaster om natten i havner, innføre restriksjoner?

cosmic

Recommended Posts

HAHA :-) Morsom denne tråden. Minner om naboen som banket på og lurte på om jeg kunne surre lina på flaggstanga hjemme i hagen rundt et par ganger for å unngå klapring i vind. Seeeeeelvsagt kunne jeg det !

På sjøen ? Har motorbåt selv, men syntes ulinga i master og litt annet bråk er en del av livet "der ute". Det skjer jo først når det blåser en del, og da er det både koselig og en påminnelse om at det er krefter i sving. Og når jeg skal sove, så hører jeg det ikke heller nede i "kjelleren".cheers.gif

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Enig med de som selvsagt binder ut fall fra masten så de ikke står og slår. Å ikke gjøre det er dårlig sjømannskap. I min seilbåttid ( mange år i en Laurinkoster 32) hadde jeg problemer* med at ved passende vind begynte masten å pumpe - og da kunne det godt høres at det gikk diverse ledninger og fall inne i den. Ikke så lett å bli kvitt heller - heise en fender halvveis opp i masten kunne hjelpe - noen ganger - andre ganger ikke.

Men som jeg muligens har sagt før her om disse støyproblemene. Dette var i ungdommen min - da barna var små og ikke burde høre for mye til hvor glade vi var i hverandre kona og jeg. Og det måtte vi jo "bevise" fra tid til annen. Som vi alle vet - det er ikke mye man kan lea seg i en båt før det både høres og merkes når det ellers er stille. Da er/var det befriende etter lange tider med vindstille å få en natt med skikkelig vind så masten pumpet så kraftig at hele båten ristet uansett ;-)) Så - aldri så galt at det ikke er godt for noe!

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Litt synd at et problem som egentlig er et "seriøst" tema, gikk over i tull..

Jeg har selv seilbåt, og har mange ganger irritert vettet og nattesøvnen av meg p.g.a. "bankende" master, både på egen og andres båter.

Jeg er også enig med de som antyder at dette er svært unødvendig.

Jeg tror ikke at noen egentlig ønsker det slik. Det er jo også de båtene som ligger uten tilsyn/folk som stort har dette problemet. Og disse ble gjerne fortøyd mens det var lite vind, og dermed ikke noe problem.

Min oppdordring blir derfor at alle fortøyer som om det skal bli storm, og at dette også gjelder fall og annet tau i mastene.

Videre er det jo ingen problem for de som irriterer seg å gå ombord i aktuell båt å rette på problemet. Jeg har gjort det mange ganger. til manges glede.

Arne

så en seilbåt som heiste en fender på hver side i masta i tauer i sverige i sommer, er dette for og forhindre støy? hørte ingen lyder derfra, bevis på at seilfolk er ok også..

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Er Bavaria verre enn andre,eller bare billigere?En får som regel det en betaler for,men kan jo likevel ta litt hensyn.

Neida, Bavaria er ingen "bråkemaker". Men er ute mye på sjøen, i gjestehavn og uthavn. Hvor mye uling hører en? Nå er støy personlig oppfatning men, synes ikke det er mange som ikke strammer fallene sine.

De fleste er flinke, men det finnes noen ikke har noe forhold til båtene sine som gir blanke.

At jeg skrev Bav at veldig ofte bråkbaker, er det fordi det altidkommer noen inn og skriver at det er sikkert Bav eiere. Ellers, Bav er en flott båt, og du kan velge enten comfort eller "regatta"/Match. Uansett begge varianter blir du fornøyd med. Har selv 42 Cruiser.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Noen som vet hvem som er produsent av Bav-Master ?

Iler til for å unngå misforståelse. Jeg har behov for ny mast til båten og det er grunnen til at jeg er interessert i hvem som er produsent av disse. Og siden Bavaria selger såpass godt til Norge er jo min tanke at det kan være mulig å få en mast levert sammen med en annen båt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Ingen i seilbåt klanen som så en ørliten mulighet for at "comic" hadde ett fleipete innlegg, for å provosere litt? :rolleyes:

Neida her er det ut med alle piggende med en gang. :clap:

Synes nå jeg kom med et fleipete svar. Mulig du ikke (ville) forsto(/å) det..?

Litt synd at et problem som egentlig er et "seriøst" tema, gikk over i tull..

Velkommen til Baatplassen... :wflag:

Helt ærlig irriterer jeg meg også over løse fall som slår. Masten min var i alle år helt fri for lyd fra fall. :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Lå stille og rolig i en naturhavn på svenskekysten i sommer.Fikk besøk av en motorbåt, og alt var hyggelig helt til det begynnte å blåse opp litt.Da ble det litt vindsus i trærene på land, og denne motorbåt karen var overbevist om at det var masten min som laget denne utrolige,for han, plagsomme lyden.Han startet derfor opp sin VP og dro avsted. Og jeg ble liggende igjen i hekkbølgen hans.Saken kan du lese om i vedlagte link.

(håper jeg har fått med denne linken)

Link

Noen som vet hvem som er produsent av Bav-Master ?

med fare for å være seriøs i denne ellers lett fleipete tråden: det så ut som det stod Selden på mastene på noen Bavariaer sist vi var på tur, f eks en 39i som lå ved siden av oss.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

At jeg skrev Bav at veldig ofte bråkbaker, er det fordi det altidkommer noen inn og skriver at det er sikkert Bav eiere.

Nå kan det jo også skyldes at Bavariabåtene er i solid flertall og derfor helt naturlig at det oftere er en Bavaria enn en Malø f.eks som gir lyd fra seg. I sommer gjorde jeg et par ganger en rask oppteling av seilbåtene for å se hvilke merker som lå der, eller rettere sagt hvor mange av disse som var Bavaria, og kom til rundt 50%!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Men så er det kanskje at seilere er noenlunde like de hundeeiere som har hund som "aldri" bjeffer og uler... De hører jo ikke en pøkk av bikkja, når de er på jobb og den står i garden sin og uler. Eller at de er så vant til å høre den, at de ikke legger merke til det...

Den gang jeg skrev mitt humoristiske innlegg, gjorde jeg det, kun for morro. Selv som innbarka motormann, mener jeg det er plass for alle. Hjelper gjerne seilere med å ta i ei trosse ved fortøying, viker glatt på sjøen og gjør det i god tid, slik at de slipper å lure. Men de sorte får som trumfer sin feilaktige vikepliktsrett, når seil er nede, eller de som tydelig gir uttrykk for at båter uten seil alene er grunnlaget for drivhuseffekten, har jeg like lite sansen for som hundeeiere med "rolige" hunder...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Er ikke folk ute på sjøen for å kose seg lenger? Har du et problem så er det ikke verre enn at du stikker over til naboen og tar en prat med han/henne. Kanskje det kan bli en hyggelig prat av det eller til og med en kameratbåt? Det virker som om noen kun er på sjøen for å finne feil hos andre som de kan ergre seg over i laaaang tid, men ikke tør å ta opp. Må si jeg er ganske lei av "i-pose-og-sekk-folket", som forventer duk og dekket bord hver gang de skal på sjøen. Sjøen er for alle og jeg er sikker på at hvis vi bruker hodet og tør å snakke med naboen, så løser nok dette seg også.

Redigert av punitiveduty (see edit history)

eller gjør som meg.. gå ombord på båten som har "glemt" å stramme tauet, sleng tauet rundt masta, stram, knyt og gå av bordet igjen.. trenger ikke liste deg ! Vekker`n meg, vekker jeg den ! :discuss:

Det er ingen vits å liste seg nei.

Jeg ligger ofte over i havna hjemme og de seilbåtene med vant og fall slengende løst rundt masta, er uten unntak båter uten folk i. Jeg er stadig vekk å "fikser" på slamringa og da gjerne på en måte som forteller eieren at det har vært folk ombord som har vært plaget av støyen. Storseilfallet surret to ganger rundt masta før det er festet nede og strammet, forteller eieren at noen har vært der.

Støyen utenfor er for bagatell å regne opp mot hvordan det bråker inni båten, så jeg tror ikke det er mange som lar vant og fall slamre unødvendig om de er ombord selv.

At det uler i master når det blåser hatter og høy ute, er det ikke mye å gjøre med, men da er motorbåtfolk stort sett hjemme eller på hytta uansett. Er de i båten, sitter de neppe ute å nipper til hvitvin og røyker sigar.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...