Jump to content

Støy fra seilbåtmaster om natten i havner, innføre restriksjoner?

cosmic

Recommended Posts

Har aldri blitt plaget av slik støy utpå, men i havner kan dette av og til et problem.

Min far bodde i umiddelbar nærhet til båthavn å ble av og til svært plaget av denn klangen i båthavna.

Han ordnet opp selv uten sutring, om han måtte ordne opp i samme båten 3 ganger "ordnet" han veldig opp.

Det er en å annen i min båthavn som lager mer støy en det som er ok for nærmiljøet av og til men jeg har ikke reflekter over dette før denne tråden dukket opp. Her er det ikke tillatt med stående rigg i opplag nettop på grunn av hensynet til naboer gjenom høsten å vinteren.

Man kan spøke med nesten hva som helst, også dette, allikevel er det vel greit å få en påminnelse av og til.

Slappe opplagspressendinger som flagrer kan og skape endel plagsom støy, dette gjelder jo både kluthuer å hekksjøgeneraler...

Dette mener jeg faktisk er et seriøst problem. Utrolig mange seilbåteiere som ikke klarer å sikre fall slik at det slår. Jeg kjenner en som bor på siden av en havn og når man er hos han kan en høre det slår.

Noe uling fra mastene blir det jo når det blåser mye men det er normalt ingen problem for nærliggende folk.

Når jeg er i havna er det ofte de samme båtene vær gang. Jeg er seilbåteier selv og skal selvfølgelig ikke påstå at det ikke kommer en lyd fra min båt innimellom. Men dette mener jeg ofte er sløvskap.

Spesielt nye båter med lazybag og litt høy bom står storseilfallet påmontert. Jeg mener det er helt greit å gi beskjed til eiere av disse båtene at det støyer.

Til forsvar for de av oss som ikke klarer å lokalisere ulyden på egen båt. Opplevde i sommer at det kom en lyd som ikke kunne lokaliseres på annen måte enn nede i båten. Vinden blåste ganske bra og en hel kveld gikk med til å lokalisere lyden og til slutt så det ut som ett spindelvev i riggen og lyden dukket fortsatt opp ved jevne mellomrom. Rundt klokken 22:00 gikk jeg på land og ved returen kom jeg i prat med en polsk skipper som var eier av en meget fin seilbåt. Jeg ble invitert ned i båten for å ta denne i nærmere åsyn og på vei ned leideren til salongen dukket denne forbaskede lyden opp i mine ører og ble ettervert lokalisert til et varmeapparat ombord. På eksosen var det montert en klaff som til tider ble liggende under vann når vinden tok tak i båten hans og denne lyden forplantet seg mange meter i sjøen. Vi fikk lagt ett tau rundt klaffen slik at denne ble stående åpen og problemet var løst.

Når en hører galopperende hover vil en som oftest tenke at det er en hesteflokk på vei mot en, men

det kan jo også være en flokk mustanger...

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Ja så er vi igang igjen. Har i sommer møtt mange seilbåter som tråler seg inn i gjestehavner ved bruk av baugpropell. Ikke noe galt med den, den er der for å brukes. Men slik bruk er kun kortvarig.

Jeg har flere båtnaboer med seilbåt i havna der jeg ligger som lager et svare spetakkel nesten uansett vind eller ei. Bare båten vipper litt på seg så smeller det fra mastene. Dette er til tider døgnet rundt. Og jeg tror faktisk seilfolket ikke hører dette spetakkelet. De gjør ingenting for å minske ulydene.

Det var seilregatta utenfor havna mi her forleden. Jolleregatta med følgebåter. Jeg talte 17 slike følgebåter/pappaeer og mammaer som fulgte poden tett på. Miljøvennlig, ikke det heller. :rolleyes:

Nå er jo engang motorbåtene beregnet til å gå med motor så dermed sier det seg selv at noen lager mer støy enn andre. Den kosligste lyden jeg hører når jeg er utpå er lyden av ei gammel skøyte som kommer opp langs kysten.

Jeg har faktisk sluttet å irritere meg over slike lyder. Livet er for kort til å lage noe ut av slike "problemer". I hvertfall livet ombord i egen skute. :yesnod:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Synes nå at disse lydene er skikkelig godlyder jeg da, har gode sommerminner med disse lydene fra barndom av og opp til nå, (hytte ved sjøen).

Man kan irritere seg over det meste, mange hater måkeskrik men de bor gjerne på grønnland i Oslo, jeg blir skikkelig glad å våkne opp til dette da disse skrikene også er gode sommerlyder for meg.

ville heller klaget på alle aggregatene som durer i havn enn uling fra en rigg... min mening

Kun i paringstiden.

Masta vår venter på "døds" dommen og skjelver mot bunnstokken.

Ny mast får bli en teleskop løsning...

Da kan du sikkert bruke en slik byggkran som de kjører opp teleskopiskt.

Passer den ombord mon tro :confused::headbang:

Lyden fra en syngende mast i kuling er da nydelig.

mye bedre det en rapp fra et Boose anlegg :discuss::giggle:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Og definitivt bedre enn allsang til kramgoda låter av halvfulle 50-60åringer, klokken 17 på ettermiddagen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Helt enig, får liksom vinden til å høre enda kraftigere ut.

De kramgoa låtene som sydveten nevner, skulle vært forbudt ved lov.

Men de forbanna løse falla som slår mot masten irriterer. Problemet er at jeg går bare ikke ombord i en annen mans båt, hvis det ikke er for å sikre båten, hvis dårlig fortøyd etc. Har liksom en brems der.

Mener dere at det er OK og gå ombord i annenmans båt for å feste fall og annet som lager støy?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Mener dere at det er OK og gå ombord i annenmans båt for å feste fall og annet som lager støy?

Ja hvis det lett lar seg gjøre å fjerne lyden ved bare å dra i tauverket. skal det større omflyttinger til så får vedkommende tydelig mellding om det. :headbang:

--------

Og hvis jeg selv skulle glemt å stramme opp på en fin dag, hvor jeg evt var på land og vinden kom så håper jeg at noen drar i mine tamper, slik at det ikke forstyrrer for alle andre,

Det er låv til og hjelpe hverandre. :cheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

39i er vel ikke Bavaria men en Jeannau modell?

Det vet jeg ikke. Det kan godt være. Men den aktuelle båten var en Bavaria, det sto 39 på den, og jeg syntes det var en i etterpå - men den i-en kan ha vært etter 39tallet på en annen båt. Og det var Seldén-mast osv.

Og til topic, som det heter...

fall fester vi vekk fra masta, så de ikke slår. Jeg synes de fleste andre seilbåter jeg ser, har gjort det slik også.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

På gamlebåten vår løsnet en sjakkel på storseilskjøtet slik at bommen pendlet godt utover skutesida og blokka på enden av skjøtet sto og slo mot cockpitkarmene. Siden jeg var på reise da dette skjedde hadde jeg nok satt veldig pris på at en av nabobåtene (gjestehavn) hadde våget å gå ombord og festet skjøtet igjen...

Da jeg så kom hjem igjen og gikk ned til båten stusset jeg over at ingen av nabobåtene hadde brydd seg om å stoppe den irriterende bankelyden. Det smalt godt. Masse riper på cockpitkarmene så det må ha holdt på en god stund. Det var folk i de fleste båtene i nærheten -til og med i nabobåten :confused:

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Skikkelige kvalitets seilbåtermed rett type masteløsning har selvsagt ikke noen løse fall som kan slå mot masten i vind... Det er bare de med enkle løsninger som kan være utsatt for dette... På gammelbåtern som selvsagt var av skikkelig kvaliett så var det ikke en eneste lyd fra noen tauverk eller fall som slo mot masten.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...