Jump to content

Støy fra seilbåtmaster om natten i havner, innføre restriksjoner?

cosmic

Recommended Posts

Ingar, Bliss X mener nok at man bare lager seg passende lengder av flagglinen, og bruker disse til å binde ut fallende til vantene antar jeg. Da blir fallende stående ut fra masten - fra toppen og ned til "utbindingen" - og derfra ned/inn til masten igjen. Ellers går det også an å mane (heter det det på norsk tro?) fallet ut om salingshornet og så stramme det. Gjør samme nytten.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Det enkleste er vel å sette fokkefall + spinn/gen fall i pulpiten og storfall/bomløft i bomnokken, så kommer ingen av disse nær masta.

Men - en lyd i Seldèn riggen jeg ikke klarer å bli kvitt er 'klikkingen' fra revesystemet inni bommen. Ved rulling fra side til side hører man klikk-klakk...klikk-klakk når reveblokkene eller sleiden disse sitter på faller fra side til side inni bommen. Dette gjelder i svært liten grad i havn siden båten må rulle ca 10 grader til hver side før lyden kommer - men på lens i lite vind og dønning er den lyden der. Noen som har tips for å bli kvitt den?

S/Y Surprise

Ingar, Bliss X mener nok at man bare lager seg passende lengder av flagglinen, og bruker disse til å binde ut fallende til vantene antar jeg. Da blir fallende stående ut fra masten - fra toppen og ned til "utbindingen" - og derfra ned/inn til masten igjen.ne (heter det det på norsk tro?) fallet ut om salingshornet og så stramme det. Gjør samme nytten.

Det er korrekt.

lager seg passende lengder av flagglinen, og bruker disse til å binde ut fallende til vantene antar jeg.

Det enkleste er vel å sette fokkefall + spinn/gen fall i pulpiten og storfall/bomløft i bomnokken, så kommer ingen av disse nær masta.

Jeg bruker Gandsfjords løsning, har nok av tau som det er så føler ikke behov for å supplere med flaggline!

.

Jeg bruker Gandsfjords løsning, har nok av tau som det er så føler ikke behov for å supplere med flaggline!

Flagglina var ment brukt på andres båter dersom man opplever støy fra fall som slår mot masta som sjenerende. Jeg forutsetter da at det ikke er noen ombord i båten som støyer. Er det folk ombord, bør man snakke med dem.

Hvis det ikke er folk ombord, må man jobbe litt med seg selv for å overvinne skrekken, gå ombord i seilbåten som støyer og ofre litt av flagglina for å få fred. Værre var det ikke. Har man seilbåtallergi og får fullstendig sperre, kan man spørre noen andre om hjelp.

For å si det først,det er helt jævlig å sitte å høre på når det smeller i mastene hele natta.Jeg gjør som andre ,går ombord å gjør noe med saken.Det er som oftest en som har glømt dette ,eller ny på sjøen.Ligger du sammen med en som har vært på sjøen før,så gidder ikke han sitta nedi kjerre'n sin å høre på detta heller.

Kall det gjerne for latskap-dårlig sjømannskap eller nybegynner ,men jævlig er det enyway .Å til dere som syntes at såpass bør vi tåle ,eller bare flytte oss til en annen havn.Skal huske det når vi drar igang litt musikk på flyvebroen,såpass bør dere jo tåle :cheers_wine:

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Det jeg registrerte på firlingen var at det ikke var mulig å snurre tauene rundt masten i området over salingshornet, det gjorde at de i denne delen ble stående å banke mot masten.

På Junkeren var det små kroker på singshornene som fallene ble tredd inn i. Da ble fallene holdt utenfor masten både under og over salingen, og jeg slapp å ha fallene ut i rekkestøtten og sperre adgangen til baugen.

Mast_patent.jpg

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

For å si det slik:

Den som løsner mitt storseilfall fra bomnokken, slik at bommen faller ned på sprayhooden, for deretter å surre det rundt masta, han har kvalifisert seg til en på tryne.

Det samme har han som endrer forlikspenningen på genoaen min.

Å teite opp et fall for å stoppe klapring skjer kun oppe i hue. Det eneste som endres er frekvensen.

Hei.

Nå har jeg ikke filla peiling på seilebåter, men jeg plages mye av slamringen av alt dette tauverket når det blåser i en havn. Ikke aner jeg hva storseilfall, bomnokk, forlikspenning, fall osv, osv er, men er det ikke bare å ta en taustump rundt de tauene som slår mot masten og surre de ut mot de "tauene" som går fra mastetoppen og ut til sidene av seilebåten slik at de ikke kommer inn til masten? Kan det være så fordømt vanskelig og mye bry for dere seilere? Slamringen må da høres hos dere også selv også om dere bor dypt nede i kjelleren? Men selvfølgelig, det høres jo ikke når dere sitter og nipper til hvitvinen på seilerkroa!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...