Hansi Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Hvorfor ikke bare fjerne alle de der taua, er jo bare i veien, dessuten de fleste går jo for motor alikavel. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Ingar, Bliss X mener nok at man bare lager seg passende lengder av flagglinen, og bruker disse til å binde ut fallende til vantene antar jeg. Da blir fallende stående ut fra masten - fra toppen og ned til "utbindingen" - og derfra ned/inn til masten igjen. Ellers går det også an å mane (heter det det på norsk tro?) fallet ut om salingshornet og så stramme det. Gjør samme nytten. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Det enkleste er vel å sette fokkefall + spinn/gen fall i pulpiten og storfall/bomløft i bomnokken, så kommer ingen av disse nær masta. Men - en lyd i Seldèn riggen jeg ikke klarer å bli kvitt er 'klikkingen' fra revesystemet inni bommen. Ved rulling fra side til side hører man klikk-klakk...klikk-klakk når reveblokkene eller sleiden disse sitter på faller fra side til side inni bommen. Dette gjelder i svært liten grad i havn siden båten må rulle ca 10 grader til hver side før lyden kommer - men på lens i lite vind og dønning er den lyden der. Noen som har tips for å bli kvitt den? Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Mener dere at det er OK og gå ombord i annenmans båt for å feste fall og annet som lager støy? I slike tilfelle tenker jeg:"Hva synes jeg selv? Hadde jeg hatt noe i mot at noen gikk ombord hos meg og strammet et slamrende fall?" Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Mener dere at det er OK og gå ombord i annenmans båt for å feste fall og annet som lager støy? Ja, jeg gjør det ! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Ingar, Bliss X mener nok at man bare lager seg passende lengder av flagglinen, og bruker disse til å binde ut fallende til vantene antar jeg. Da blir fallende stående ut fra masten - fra toppen og ned til "utbindingen" - og derfra ned/inn til masten igjen.ne (heter det det på norsk tro?) fallet ut om salingshornet og så stramme det. Gjør samme nytten. Det er korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Det er korrekt. Og samtidig passe på at ikke dette prinsippet kommer i kontakt med salingshornet. Billig løsning dersom en har flere muligheter på hornet til å feste talje og line. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
moosewine Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 lager seg passende lengder av flagglinen, og bruker disse til å binde ut fallende til vantene antar jeg. Det enkleste er vel å sette fokkefall + spinn/gen fall i pulpiten og storfall/bomløft i bomnokken, så kommer ingen av disse nær masta. Jeg bruker Gandsfjords løsning, har nok av tau som det er så føler ikke behov for å supplere med flaggline! Sitér dette innlegget . Link to post
Jawik Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Jeg bruker Gandsfjords løsning, har nok av tau som det er så føler ikke behov for å supplere med flaggline! Herlig med tauverk vell. Deilig å føle det gli mellom hendene også... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
bliss X Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Jeg bruker Gandsfjords løsning, har nok av tau som det er så føler ikke behov for å supplere med flaggline! Flagglina var ment brukt på andres båter dersom man opplever støy fra fall som slår mot masta som sjenerende. Jeg forutsetter da at det ikke er noen ombord i båten som støyer. Er det folk ombord, bør man snakke med dem. Hvis det ikke er folk ombord, må man jobbe litt med seg selv for å overvinne skrekken, gå ombord i seilbåten som støyer og ofre litt av flagglina for å få fred. Værre var det ikke. Har man seilbåtallergi og får fullstendig sperre, kan man spørre noen andre om hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Flagglina var ment brukt på andres båter... Dette ville nok ikke hjelpe noe særlig dersom en ikke er en lang kar som kan rekke høyt nok opp for å få ønsket virkning. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
bliss X Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Det har alltid fungert på min båt Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Det er jo det jeg sier siden du en veldig lang kar som rekker høyt opp Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Tine IV Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 For å si det først,det er helt jævlig å sitte å høre på når det smeller i mastene hele natta.Jeg gjør som andre ,går ombord å gjør noe med saken.Det er som oftest en som har glømt dette ,eller ny på sjøen.Ligger du sammen med en som har vært på sjøen før,så gidder ikke han sitta nedi kjerre'n sin å høre på detta heller. Kall det gjerne for latskap-dårlig sjømannskap eller nybegynner ,men jævlig er det enyway .Å til dere som syntes at såpass bør vi tåle ,eller bare flytte oss til en annen havn.Skal huske det når vi drar igang litt musikk på flyvebroen,såpass bør dere jo tåle Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
OT-flyktning Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Det enkleste er vel å sette fokkefall + spinn/gen fall i pulpiten I feriemodus med rulleforseil har vi dårlige erfaringer med å feste de til pulpitten. De kommer da i toppen så nær og parallelt med forstaget at det blir problemer ved innrullingen. Hos oss går de rund vantene og festes til en håndrekke på kahyttaket. Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Iler til for å unngå misforståelse. Jeg har behov for ny mast til båten og det er grunnen til at jeg er interessert i hvem som er produsent av disse. Bavaria bruker Selden ja. Link til Seldén og Sparcraft som leverer til bl.a. Hanse. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Seilaren Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Det jeg registrerte på firlingen var at det ikke var mulig å snurre tauene rundt masten i området over salingshornet, det gjorde at de i denne delen ble stående å banke mot masten. På Junkeren var det små kroker på singshornene som fallene ble tredd inn i. Da ble fallene holdt utenfor masten både under og over salingen, og jeg slapp å ha fallene ut i rekkestøtten og sperre adgangen til baugen. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Lazyjack Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Skikkelige kvalitets seilbåtermed rett type masteløsning har selvsagt ikke noen løse fall som kan slå mot masten i vind... OK, så spinnakerfallet går inni masta både på opptur og nedtur på "kvailitetsbåter"? En god løsning støymessig men hvordan får man heist spinnakeren eller gennakeren... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 De oppegående heiser spinnakeren og spinnakerbommen inne i masten Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 (redigert) De oppegående heiser spinnakeren og spinnakerbommen inne i masten Er Sydvesten en av disse så han kan forklare prinsippet for oss som ikke har kvalitetsbåter, ei heller er oppegående? Redigert 6.Oktober.2010 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 For å si det slik: Den som løsner mitt storseilfall fra bomnokken, slik at bommen faller ned på sprayhooden, for deretter å surre det rundt masta, han har kvalifisert seg til en på tryne. Det samme har han som endrer forlikspenningen på genoaen min. Å teite opp et fall for å stoppe klapring skjer kun oppe i hue. Det eneste som endres er frekvensen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Hei. Nå har jeg ikke filla peiling på seilebåter, men jeg plages mye av slamringen av alt dette tauverket når det blåser i en havn. Ikke aner jeg hva storseilfall, bomnokk, forlikspenning, fall osv, osv er, men er det ikke bare å ta en taustump rundt de tauene som slår mot masten og surre de ut mot de "tauene" som går fra mastetoppen og ut til sidene av seilebåten slik at de ikke kommer inn til masten? Kan det være så fordømt vanskelig og mye bry for dere seilere? Slamringen må da høres hos dere også selv også om dere bor dypt nede i kjelleren? Men selvfølgelig, det høres jo ikke når dere sitter og nipper til hvitvinen på seilerkroa! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Way to go, Lars ! Enig ! Skal det være så forbanna vanskelig å styre med disse tauene ? Skikkelige seilere har skjønt dette ! De andre ler vi bare av (og hjelper litt)! Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Hjelper det ikke å teite opp fallet, får man bruke en strikk mellom fall og vant. Generelt er ikke den unødvendige støyen jeg lager mer akseptabel enn den andre står for. Og omvendt. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 (redigert) Strammer en storfallet eller genuaen blir det mer bråk!!!! Bruker alltid å ta alle fall som ikke er i bruk ut på rekken.. blir galen av slamringen sjøl.. .. Redigert 6.Oktober.2010 av SuperGnisten (see edit history) Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.