Lars H. Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 (redigert) Generelt er ikke den unødvendige støyen jeg lager mer akseptabel enn den andre står for. Og omvendt. Ehhee? Forklar; det forsto jeg ikke, men jeg er ikke filolog og ekspert på sprog. Spesielt det med "omvendt" ble uforståelig for meg. Lars H. Redigert 6.Oktober.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jawik Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 For noen år siden lå vi ved kai i en liten landsby i irland. Pubben var kloss inn til båtene så det ble en livlig stemning der inne. Sent på kvelden dukket det opp en svær kar i døren og roper ut: "Bí ciúin! Seachas sin, caith mé leat go léir ar muir". Mange bamser av en viss størrelse reiste seg momentant og karen tverrvendte i døren og løp avsted. Senere fikk jeg vite hva han hadde sagt: "Vær stille ! Ellers hiver jeg dere alle på sjøen". Så etter mitt syn bør en gå litt varsomt frem... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
bliss X Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Hei. Nå har jeg ikke filla peiling på seilebåter, men jeg plages mye av slamringen av alt dette tauverket når det blåser i en havn. Ikke aner jeg hva storseilfall, bomnokk, forlikspenning, fall osv, osv er, men er det ikke bare å ta en taustump rundt de tauene som slår mot masten og surre de ut mot de "tauene" som går fra mastetoppen og ut til sidene av seilebåten slik at de ikke kommer inn til masten? Kan det være så fordømt vanskelig og mye bry for dere seilere? Slamringen må da høres hos dere også selv også om dere bor dypt nede i kjelleren? Men selvfølgelig, det høres jo ikke når dere sitter og nipper til hvitvinen på seilerkroa! Lars H. Hei Lars I min båt er det stille 98% av tiden. Det hender noen få ganger at jeg våkner om natten av slamring fordi vinden har endret styrke eller retning. Da er det raskt opp av senga og fram med litt flaggline. Det er fort gjort å se hva som bråker, fort gjort å ordne det med flagglina, og man trenger ikke være ekspert for å forstå det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Kanskje jeg er litt vanskelig nå, men hvorfor finne frem en kveil med flaggline, - en hvilken som helst taustump kan vel løse problemet? Men nå er jeg ikke seiler, så kanskje det er noe spesielt med den typen tau? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Nei det behøver ikke være flaggline. Kan være hva som helst Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Mulligans prosedyre etter å ha ankommet havn. ■ Genoafall slakkes. ■ Fokkefall settes fast i babord bryteblokk. ■ Spinnakerfall settes fast i styrbord bryteblokk. ■ Kutterstag settes. ■ Opphal settes i øye i dekk. ■ Storseilfall settes i bomnokken. ■ Akterstag slakkes. Nå er det stille og levelig. Finner jeg etter dette noen oppunder sprayhooden som romsterer med ting ser jeg på dette som innbruddsforsøk og reaksjonen er deretter. Jeg sager heller ikke ned trær hos naboen for å få mer sol. Eller fordi jeg ikke vil ha susingen i treet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Er Sydvesten en av disse så han kan forklare prinsippet for oss som ikke har kvalitetsbåter, ei heller er oppegående? Akkurat dette vet jeg selvsagt, jeg har da ikke snakket om spinnaker... kun rullstorseil og genoa på rull.... Da slipper man fint tauverk som slår mot masten... At noen velger en seilløsning som medfører noe annet er de selv tar ansvar for... Det hele handler om å velge rett løsning, enkelt og greit... Eventuelle kabler og tauverk inne i masten sikres selvsagt slik at de ikke slår mot masten fra innsiden. Det handler jo om vise sarte og ømfintlige motorbåtsjeler respekt, der sitter på sin brede bak og klager på alt og andre i mangel av noe nyttig å ta seg til, før de sveiver igang kramgoda låter klokken 17.00.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Astor Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Det hender vi tar kramgoa låtar kl. 16.00 og vi..... Ja, ja Sydvesten, du er flink til å fyre opp om oss sarte sjeler, men jeg vet at du er god på bunnen. ref: Stavanger Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sydvesten Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Dæven, alt klokken 16.00.... Merker ikke det siden jeg sover middagshvil frem til klokken 16.58.. etter dette så hører en fokkefallene, fossefallene, spinnakerfallene, ankerkjettingen, og alt annet slår mot masten, ja selv flagg fallet hører en.... dog er dette kun mellom klokken 16.58 og 17.00 mens jeg har meg litt meg fruen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Det handler jo om vise sarte og ømfintlige motorbåtsjeler respekt, der sitter på sin brede bak og klager på alt og andre i mangel av noe nyttig å ta seg til, før de sveiver igang kramgoda låter klokken 17.00.. Selv om jeg har motorbåt, har jeg ikke sart og ømfintlige motorbåtsjel eller noen bred bak, og kramgoda låter overlater jeg helt til andre å avspille. Dette var direkte ufint sagt av deg Sydvesten! Håper inderlig det ikke er typiske tanker for de som ikke har motorbåt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sydvesten Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Dette var direkte ufint sagt av deg Sydvesten! Håper inderlig det ikke er typiske tanker for de som ikke har motorbåt. Så lenge du ikke føler deg truffet av min kommentar så er det ikke noen grunn til å være bekymret, da passer du ikke inn. Jeg har ikke skrevet at det gjelder alle motorbåtsjeler, men de som er definert i mitt innlegg... Du sier jo selv at du ikke passer inn i min beskrivelse, så da er jo saken grei. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Disse vise sarte og ømfintlige motorbåtsjeler, er det enkeltpersoner, eller kan du definere gruppen nærmere? Uansett: Direkte ufint sagt! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Akkurat dette vet jeg selvsagt, jeg har da ikke snakket om spinnaker... kun rullstorseil og genoa på rull.... Da slipper man fint tauverk som slår mot masten... At noen velger en seilløsning som medfører noe annet er de selv tar ansvar for... Dette har ikke med kvalitet på rigg eller båt å gjøre men alder. Alle alurigger jeg kjenner til har ihvertfall de siste 20 år vært levert med fall i masten. Det er dermed fallene som ikke er i bruk som slamrer og må sikres. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Ikke for å være vanskelig, men hva er et "fall"? er det tauverket en heiser opp seilet med? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
moosewine Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Det stemmer Lars! Ikke gidd å bry deg om Sydvesten, han har som hobby å spre tullete ting... Sitér dette innlegget . Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Egentlig bryr jeg meg ikke så mye heller, tenker mer på helgens båttur, årets siste? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Scan Baltic Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Huffda,er det rart det er krig i verden.Jeg ser ikke det store problemet her.Har ligget i mange forskjellige havner ute og gjestehavner.Dette er endel av båtlivet. Jeg gidder ikke og bruke energi på dette.Er det noe som irriterer er alle aggregatene som durer og går på svabergene, i tillegg har vi de som starter båten for og lade batteriene så vi andre dauer av eksos. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 ■ Genoafall slakkes. ■ Fokkefall settes fast i babord bryteblokk. ■ Spinnakerfall settes fast i styrbord bryteblokk. ■ Kutterstag settes. ■ Opphal settes i øye i dekk. ■ Storseilfall settes i bomnokken. ■ Akterstag slakkes. Nå er det stille og levelig. Måtte bevise at du kunne dette nå ? Var sikker på at det var du som bråka ! Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Mener dere at det er OK og gå ombord i annenmans båt for å feste fall og annet som lager støy? Jeg mener fortsatt at dette stort sett er et problem på båter i havn hvor eier ikke er tilstede og skulle det skje at jeg har glemt å feste fallene på en slik måte at de ikke slår mot masten, hadde jeg satt pris på om andre fikset det i stedet for å irritere seg i timesvis. Er jeg i båten, er jeg den som irriterer meg mest over lyden i egen mast, da dette høres enda bedre inne enn ute. Så "hårsåre" dere seilbåteiere er tror jeg det er en dårlig ide, såsant man ikke er ute etter trøbbel. Du er velkommen ombord til meg Hifo. Jeg er hverken hårsår eller kilen. Egentlig er jeg litt usikker på om jeg synes denne evige knivingen mellom seil- og motor-båt eiere er festlig, barnslig eller om det rett og slett er kameratslig "goerting". Noen av mine beste båtvenner, har motorbåt og jeg har selv hatt det i mange år. Det kunne ikke falle meg inn å velge venner etter hvordan båt, bil eller hus de eier. Av skikkelige drittsekker, klyser, imbisille idioter og duster jeg vet om, er fordelingen temmelig lik mellom båttypene. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
hifo Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Jeg har ikke noen annen erfaring av seilbåteiere enn her igjennom forumet.. Så jeg står for den , når det gjelder evnen til å motta kritikk fra oss motorfolk. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
RSL Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Skulle jeg dømt alle ungdommer etter hva jeg ser på Paradise Hotell, ville jeg blitt redd.... Jeg er i den lykkelige situasjon at jeg prater med båtfolk uavhengig av båttype og hilser til alle jeg møter på fjorden. Alt fra kanoer til danskebåten. (Fantastisk mange som hilser tilbake fra danskebåten selv om det er motorbåt *knis*) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mouche Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Jeg er helt sikker på at hifo er god på bunnen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
RSL Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Hmmm... er det ikke litt "slemt" å si om en båtkaptein at han er god på bunnen? hehe.... litt morbid liksom... Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sydvesten Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Egentlig er jeg litt usikker på om jeg synes denne evige knivingen mellom seil- og motor-båt eiere er festlig, barnslig eller om det rett og slett er kameratslig "goerting". Det er vel neppe noen her som opplever dette som noe annet enn ironi vil jeg tro.. Det er neppe noen som starter en slik tråd som dette uten noe annet i tankene enn at det er ironisk ment.. Dette ordspillet mellom motor og seilbåtfolket som verserer i flere tråder her på forumet tror jeg ikke noen tar seriøst.....om så er tilfelle, så blir jeg veldig ovverrasket.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Her har selvsagt sydv rett.. Noe annet ville forundret meg også. Skulle jeg dømt alle ungdommer etter hva jeg ser på Paradise Hotell, ville jeg blitt redd.... Man danner seg et bilde av det inntrykket man har . Ungdommer kan du umulig ha ungått å truffet i mange sammenhenger , så den sammenliggningen var dårlig. Men jeg har ikke pratet vidre mye med seilere utenom på bp. Derfor dette "syke" intrykket av dere :-) Jeg er helt sikker på at hifo er god på bunnen. Det ville ikke forundret meg heller. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.