TICORA Startet 4.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2010 Var på avlstningstur til Hankø i helgen og hadde en flott tur til tross for regn på søndagen. Kjørte slalom melleom hummerteinene og annen fiskeredskap men siden jeg var klar over at hummerfisket var begynt var jeg forberedt. imidlertid er jeg mer enn overrasket ove rhvir de står. Lå ji teinebøyer midt i hovedleia på meget dypt vann. Er oppvoktst med krabbeteinesetting og har jo hatt en del "uhell" med hummere som er kommet oppi opp gjennom årene..slapp de selvfølgelig allltid ut igjen, og har vanskelig for å se at det er noen mening i å sette teiner på 50m+. Hva er optimale dybder for teinesetting? Er det ingen begrensing på hvor en kan sette teinene? Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 mulig de som har satt teinene ikke har vært klar over hvilken dybde de har satt på... Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 (redigert) Hummeren vet jo ikke hvor leia er Redigert 4.Oktober.2010 av Sylvester (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Lanber Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Har tauet mang ei hummerteine med kjølen. Heldigvis sluppet å få de i propellen Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Etter hva jeg kan se av teine setting. så er det kun i leia det er Hummer. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Una Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Er i grunnen leia hummer Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Roger jo Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Etter hva jeg kan se så er det kun i leia det er Hummer. Kan det være for å få lovlig dybde på den siste teina? De jeg har sett på når de trekker de, så er de andre teinene på helt andre dyp. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kjetil1 Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Er i grunnen leia hummer Huha! Til å være en vits om ting i vann, var den knusktørr... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Mariell Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Kan det være for å få lovlig dybde på den siste teina? Er det noen minimum dybde under hummerfiske da? Trodde 25 meter grensen gjalt utenom hummer sesongen. Men at fom 01.10 og ut året. kan teinene settes på alle dybder. Å fiske etter hummer på større dybde enn 15-20 meter er vel rimelig bortkaste? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Terje338 Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Det kan no vere mulig at det er krepseteiner som står der? dei skår vanligvis mellom 60-120meter her i området. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Er det noen minimum dybde under hummerfiske da? Nei. Sitér dette innlegget Link to post
945 Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Uavhengig av dybder, det har mange ganger fristet meg å tra opp 3 -4 meter av tauet, for deretter å kappe av. Gjelder forøvrig alt av fiskeredskaper som ligger i leia. Har desverre ennå ikke hatt bry til å stoppe opp, og hadde jeg først begynt, så ville dette enkelte dager tatt lang tid. Sitér dette innlegget Tønnesea Link to post
Eureka Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Hva med lovligheten av å sette ut teiner med tau og blåse som er til HINDER for den øvrige ferdsel i en trang led? Skulle tro fiskeoppsynet gjennomførte kontroller av forsvarligheten av plasseringen. Om jeg hadde fått et teinetau i propellen som åpenbart var lagt ut på en uforsvarlig måte, og jeg hadde heft ved det, så kan det godt hende at jeg hadde dratt opp teina og plukka utav både krabber og svartkrabber, dernest lagt igjen en lapp i zip-pose i teina med beskjed om at det som var i teina, smakte godt som oppreisning for ulempen jeg hadde av fiskerens klønete og uforsvarlige utsetting av teiner. men det blir vel ikke helt lov det heller... Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/redskap Ansvar for andres redskap I perioder av året er fiskeriaktiviteten langs kysten større enn ellers. Dette gjelder både fritidsfiske og yrkesfiske. Hvis du kommer til et område der redskap er satt ut, plikter du å gjøre deg kjent med hvor redskapen står. Du må ikke manøvrere eller plassere båten din slik at du skader redskap, eller slik at fangstmulighetene hemmes. Alle som skader andres redskap som er satt i sjøen for fangst, må erstatte skaden. Dette gjelder også tap av fangst og tap som følge av avbrudd i fisket. Det er forbudt å la redskap, fortøyninger og andre gjenstander stå igjen i sjøen eller på sjøbunnen uten grunn. Det er også forbudt å bruke levende dyr eller fisk til agn. På Skagerrak-kysten er det forbudt å bruke lyster (stikkeredskap), eller ålesaks med kunstig lys når du fisker. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Hafrsfjord... hehe ja da fikk jeg jo avklart det.. Fiskerene har altså all rett til leia. Eller er det et avsnitt som ikke er tatt med der? - om at utsetting av redskap ikke skal være til hinder... Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Ser jo ikke slik ut i linken.... Om det kan være noen trøst.... hummerfiskerene får også tau fra egne eller andres teiner i propellen ...( egen lykke er bra, men andres ulykke er ikke å forakte det heller ) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Å fiske etter hummer på større dybde enn 15-20 meter er vel rimelig bortkaste? Nei det er ikke uvanlig å fiske på større dyp enn 15-20 meter, men 50 meter når fisket åpnes høres litt mye ut. Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 er ikke hummer fiske, det er krepsefiske.... Har en liten fin bestand med stor kreps nærme land hvor trålerne ikke kommer til.men er nok ganske utfisket nå og de leter etter nye plasser.ser at det er fiskebåter som fisker etter dette men kan ikke være økonomisk forsvarlig da i forhold til pris på kreps.er ikke så mye man får..., Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 (redigert) Uavhengig av dybder, det har mange ganger fristet meg å tra opp 3 -4 meter av tauet, for deretter å kappe av. Så da vil du at redskapen skal bli stående og fiske på egenhånd i årevis fremover? Voksent tenkt. Skal du virkelig gjøre alvor av tanken om å sabortere fritidsaktivitetene til andre båtfolk, så dra i det minste opp teinene og ta dem med deg til lands... Redigert 6.Oktober.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sitrin Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Fikk selv redskapen fra en hummerteine i propellen i helgen. Redskapen stod midt i leia og det var en kork på størrelse på med en grå svamp som fløyt 1 cm over vannet. Vi var tre personer som speidet etter redskap, men så den ikke før vi var helt oppe i den. Det var ikke tid til å bakke. Satte motoren i fri, men den viklet seg inn mellom propell og ror. Slapp ankeret og ringte redningsselskapet og fikk hjelp av dykker etter ca en time. Det var udramatisk pga. lite vind og bølger, men hva om dette hadde skjedd under et uvær, hvilket ansvar har da de som setter ut redskapet midt i leia med dårlig merking? Vet ikke hva resultatet hadde vært hvis jeg hadde hatt 20 knop. Det som vel skjer er vel at det først blir en ulykke før det blir gjort noe med de farene dette representerer. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
millisivert Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Fikk selv redskapen fra en hummerteine i propellen i helgen. Redskapen stod midt i leia og det var en kork på størrelse på med en grå svamp som fløyt 1 cm over vannet.[...] Når jeg setter fiskeredskap, og kanskje særlig i hummersesongen og fellesferien, er det to motstridende hensyn som avgjør hva slags bøye/kork/vøle jeg bruker på redskapen. 1. Lettest mulig å se. Slik at jeg selv kan finne det lett igjen og andre kan se at her er det noe i vannet. Da blir det ett flagg og/eller stor bøye med sterke farger og helst en refleks. 2. Vanskligst mulig å se. Slik at "lokale helter" ikke skal trekke opp teina/garnet og stjele eventuell fangst (og kanskje også redskapen). Da blir det gjerne en bitteliten mattsvart plastkule. Hvilket av de to hensynene som vinner avhenger av hvor redskapen settes. Er på det en bortjemt plass innimellom skjær og grunnbrott blir det garantert metode 2, er det "midt i leia" blir det garantert metode 1, og alle andre plasser en mellomløsning (som er ment å være godt synlig på nært hold, og usynlig på langt hold, dvs. f.eks hvite bøyer av middels størrelse). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 (redigert) Det var udramatisk pga. lite vind og bølger, men hva om dette hadde skjedd under et uvær, hvilket ansvar har da de som setter ut redskapet midt i leia med dårlig merking? Det er vel ditt ansvar å følge med uansett regner jeg med, jeg tviler på om teineeieren har ansvarsforsikring på redskapen sin... Om du hadde hatt 20 knop så hadde vel skadene på båten blitt større, men ansvaret hadde fortsatt vært ditt eget. Og kostnadene likeså. Redigert 6.Oktober.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sitrin Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Når det er en grå kork som bare dupper i vannskorpa midt i leia så vil jeg påstå at det er den som setter ut teiner som bryr seg mere om å få hummer enn hvilke fare dette representerer. Leia var trang og vi var 3 stk som fulgte med, skal det være uansvarlig av båtføreren? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
index Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 (redigert) Når det er en grå kork som bare dupper i vannskorpa midt i leia så vil jeg påstå at det er den som setter ut teiner som bryr seg mere om å få hummer enn hvilke fare dette representerer. Ikke uenig i det. Men han har likevel neppe noe ansvar for følgeskader på grunn av sin dårlige merking av teina. Leia var trang og vi var 3 stk som fulgte med, skal det være uansvarlig av båtføreren? Slik jeg leste det så oppdaget dere korken, men klarte ikke å bakke opp i tide til å unngå å få den i propellen. Så da har kanskje farten vært litt i høyeste laget under forholdene? Ellers så må jeg innrømme at det sikkert bare skyldes flaks at jeg ikke har fått teinetau i propellen ennå. Jeg prøver å holde god utkikk, men som du sier så er ikke alltid blåsene lette å se. Og jeg har oppdaget blåser som har strøket seg langs skroget et par ganger... Redigert 6.Oktober.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jandrea Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Finnes det ikke noen regler for merking av fiskeredskap? Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.