Jump to content

Spørsmål om CO-forgifting og CO-alarm


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Den tragiske ulykka med ein campingbuss på Ekeberg i Oslo gjer at me diskuterar om det same kan henda i båten vår.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7320494

 

Etter kva eg har forstått så kjem co frå ufullstendig forbrenning.

Kan dette skje i båt?

I vår båt så er mogelege CO-kjelder motorane, Eber, gassbyssa og/eller Dickinson dieselomn.

 

Kor får ein kjøpt alarmar som reagerar på CO?

 

 

Ask

Link to post

 

I vår båt så er mogelege CO-kjelder motorane, Eber, gassbyssa og/eller Dickinson dieselomn.

 

Kor får ein kjøpt alarmar som reagerar på CO?

Ask

 

 

Du må vel ha separat alarm for CO (eksos) og Gass?

Trur ikke det er noen kombi alarm for de to gassene.

 

til Luco.

Har BT CO alarmer? Søkte litt men fant ikke noen.

Vet de hadde Gass alarm som gikk på 230v tidligere, men ikke CO

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Denne gassen er tyngre en luft og kryper fra gulvet og opp.

CO har vel samme egenvekt som luft, kanskje litt lettere? Se f.eks http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_monoxide

 

Vår CO-alarm er kjøpt på Claes Olson. Og etter det jeg forstår er det riktig at det ikke finnes kombinerte CO og (propan)gass alarmer.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

http://www.tryggogsikker.no/html/341.html

 

First Alert CO400CE CO-varsler

Detekterer skadelige konsentrasjoner av CO (Karbonmonoksid) Passer i bolig, campingvogn, fritidsbolig etc. CO varsler er spesielt viktig i lokaler hvor det benyttes ovner og annet utstyr som forbrenner fosilt drivstoff.

 

First Alert er oppfinnere av den første batteridrevne røykvarsleren. Med First Alert CO400CE co-varsler har de utviklet en strømgjerrig og effektiv CO-varsler. Varsleren ble lansert i 2007.

 

 

Funksjoner

85dB alarmsignal

Testfunksjon og hysjknapp

Varsel ved lav batterispenning

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Framtia: Den så kjekk ut. Vet du prisen? Og er det noen begrensninger i levetiden? Alarmen fra Claes Olson skal byttes etter seks år.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Levetiden på denne kjenner jeg ikke til. Strømforsyningen er direkte fra forbruksbatteriet, og den er altså i funksjon kun når jeg er ombord. Virker som et veldig bra produkt. Den kjører en test hver gang strømforsyningen slås på, og man må trykke inn en knapp for å bekrefte. LPG-sensoren er plassert helt nede ved gulvet.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Korleis er erfaringane dykkar med tanke på falske alarmar?

Vi har ikke oppleved falske alarmer med vår CO-alarm fra Claes Olson. Eneste negative med denne er periodiske blink i en lysdiode som oppleves tilsvarende et blink fra lynet i en mørk lugar. Har måttet sette en tapebit over for å unngå sjenansen.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg har hat tett par falske alarmer fra CO varsleren fra C.O.

De gangene det har skjedd, har jeg ikke hatt noe lufting i aktercabinen når vi har gått og lagt oss. Tror alarmen rett og slett skyldes "dårlig luft" fra personene som sov der.

Egentlig greit, blir tung i hode av å sove i "tung" luft også.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Vi har også CO-varsler fra CO (Clas Ohlson).

Fant i sommer ut at den fungerte...

 

Grillet som vanlig med Cobben i båten. Kalesjen var av, så alle avgasser og steke-os gikk rett ut.

Etter en stund var måltidet over, og det begynte å bli kjølig. Grillen hadde fortsatt noen glør, og ga behagelig varme. Vi trakk over kalesjen og satte oss til å lese. Ble etter en stund litt døsige, men det er jo ikke unaturlig etter et godt biffmåltid med et par glass rødvin til.

Kort tid etter begynte CO-varsleren å pipe. Cobben havnet ute på dekk og vi fikk en velfortjent vekker. Det var helt klart uforsvarlig/idiotisk å bruke en døende (unnskyld uttrykket) grill som varmekilde.

 

Har etter dette blitt mer bevisst på CO-fare, og kommer til å montere en slik varsler på hytta også, der ved-ovn er eneste oppvarmingskilde.

Buster X med Yamaha 70

Link to post

Vi har to Nexa G-3000 (uten separat detektor) som er montert nede ved dørken. Jeg føler at dette blir en falsk trygghet når ikke selve detektoren kan plasseres på det laveste punkt - under dørken - i båten. Er meget i tvil på at nevnte alarm (med elektronikken) holder seg lenge under dørken. Hadde vært greit å bli varslet tidligere dersom propan har lekt ned i kjølen, før en slår på strøm.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Her er det vel to mulige kilder til bekymring. Karbonmonoksidforgiftning og/eller at butan-propangass fortrenger oksygenen vi trenger?

Propan og butan er ikke giftige gasser, men innånding av konsentrert gass gir virkninger som narkose.

 

Avgassene fra en fullstendig forbrenning av propan/butan er heller ikke giftig, da de kun inneholder karbondioksyd (CO2) og vanndamp (H2O). Karbondioksid er en relativt lite giftig gass. I høyere konsentrasjoner vil karbondioksid forårsake kvelning ved at gassen fortrenger oksygen.

 

Ved ufullstendig forbrenning dannes det imidlertid karbonoksyd (CO), som er en meget giftig gass.

 

Som nevnt før i denne tråden, det å få en felles føler som "sier fra" hvis det er mulige problemer om dette? Det synes litt ubesvart!

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
  • 3 år senere...

Trengs ikkje så mykje at det setter seg i båten, så teknisk sett kan du sitte ombord med kaffekoppen å vente. Men eg ville valgt ein anna metode.

Eg leste i ein manual ein gong om eit talglys og ein kopp opp ned til lyset slukner, men så er det jo ikkje plass til varsleren i ein kopp? Kanskje ei litt stor suppeterrin på hodet og eit par T-lys inni ?

Eller fyll eksos i ein brødpose og ta med inn til sensoren? ...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...