Ask Startet 4.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2010 Hei Den tragiske ulykka med ein campingbuss på Ekeberg i Oslo gjer at me diskuterar om det same kan henda i båten vår. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7320494 Etter kva eg har forstått så kjem co frå ufullstendig forbrenning. Kan dette skje i båt? I vår båt så er mogelege CO-kjelder motorane, Eber, gassbyssa og/eller Dickinson dieselomn. Kor får ein kjøpt alarmar som reagerar på CO? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Du kan i hvert fall bestille herfra. http://hjemmesikring.dk/?gclid=CLKXrMDxuaQCFZEy3godfEw30g Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Ja dette kan skje i båt. Denne gassen er tyngre en luft og kryper fra gulvet og opp. Lekkasje eller om eksos slangen hopper av fra diesel varmeren eller fra strøm aggregat, TYPISK HJEMME MEKKA INSTALLASJON AV BENSIN AGGREGAT! Jeg kjøpte meg en varsler på Biltema.. Sitér dette innlegget Link to post
freeforc Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Luco.. har du art nr på den alarmen du kjøpte på Biltema.. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 I vår båt så er mogelege CO-kjelder motorane, Eber, gassbyssa og/eller Dickinson dieselomn. Kor får ein kjøpt alarmar som reagerar på CO? Ask Du må vel ha separat alarm for CO (eksos) og Gass? Trur ikke det er noen kombi alarm for de to gassene. til Luco. Har BT CO alarmer? Søkte litt men fant ikke noen. Vet de hadde Gass alarm som gikk på 230v tidligere, men ikke CO Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Brigg Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Denne gassen er tyngre en luft og kryper fra gulvet og opp. CO har vel samme egenvekt som luft, kanskje litt lettere? Se f.eks http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_monoxide Vår CO-alarm er kjøpt på Claes Olson. Og etter det jeg forstår er det riktig at det ikke finnes kombinerte CO og (propan)gass alarmer. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Luco Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Jeg fant den ikke i kattalogen eller på nett men det er ikke lenge siden sist jeg såg den på BT haugesund. Husker ikke spesifikasjoner, ligger i båten.. Fant heller ikke vannalarmen på nett eller kattalog. Hendig sak som uler når vann lager kontakt mellom to punkter. (har den på laveste punkt i cabinen) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Clas Ohlson har slike Koster 500 for CO alarmen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Det finnes kombinerte alarmer. Denne fra Dualwatch står i Framtia Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Roger jo Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 http://www.tryggogsikker.no/html/341.html First Alert CO400CE CO-varsler Detekterer skadelige konsentrasjoner av CO (Karbonmonoksid) Passer i bolig, campingvogn, fritidsbolig etc. CO varsler er spesielt viktig i lokaler hvor det benyttes ovner og annet utstyr som forbrenner fosilt drivstoff. First Alert er oppfinnere av den første batteridrevne røykvarsleren. Med First Alert CO400CE co-varsler har de utviklet en strømgjerrig og effektiv CO-varsler. Varsleren ble lansert i 2007. Funksjoner 85dB alarmsignal Testfunksjon og hysjknapp Varsel ved lav batterispenning Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Brigg Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Framtia: Den så kjekk ut. Vet du prisen? Og er det noen begrensninger i levetiden? Alarmen fra Claes Olson skal byttes etter seks år. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Framtia Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Tror jeg betalte drøyt 2000kr. Du får kjøpt den f.eks her husker ikke om det var her jeg kjøpte, men det var i hvertfall fra et firma i England. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Whistler Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 First Alert har også kombi-alarmer (til en drøy tusenlapp). Jeg har en som alternerer mellom campingvogna på vinteren, og båten om sommeren. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Framtia Svart 4.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2010 Levetiden på denne kjenner jeg ikke til. Strømforsyningen er direkte fra forbruksbatteriet, og den er altså i funksjon kun når jeg er ombord. Virker som et veldig bra produkt. Den kjører en test hver gang strømforsyningen slås på, og man må trykke inn en knapp for å bekrefte. LPG-sensoren er plassert helt nede ved gulvet. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ask Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Hei Takk for mange og raske svar. På vår (propan-)gassalarm frå Clas O. så har me vore plaga av falske alarmar. Korleis er erfaringane dykkar med tanke på falske alarmar? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 CO varsler Pris kr. 599,- Nexa G-3000 gassvarsler Tilbud kr. 499,- Må være tryggere og ha de hver for seg CO alarm der en sover og Gassalarm der den gassen vil samle seg. Billigere blir det og særlig hvis en skulle gå i stykker. http://www.tryggogsikker.no/html/822.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Brigg Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 (redigert) Korleis er erfaringane dykkar med tanke på falske alarmar? Vi har ikke oppleved falske alarmer med vår CO-alarm fra Claes Olson. Eneste negative med denne er periodiske blink i en lysdiode som oppleves tilsvarende et blink fra lynet i en mørk lugar. Har måttet sette en tapebit over for å unngå sjenansen. Brigg Redigert 5.Oktober.2010 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mariell Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Jeg har hat tett par falske alarmer fra CO varsleren fra C.O. De gangene det har skjedd, har jeg ikke hatt noe lufting i aktercabinen når vi har gått og lagt oss. Tror alarmen rett og slett skyldes "dårlig luft" fra personene som sov der. Egentlig greit, blir tung i hode av å sove i "tung" luft også. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Snekker'n Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Vi har også CO-varsler fra CO (Clas Ohlson). Fant i sommer ut at den fungerte... Grillet som vanlig med Cobben i båten. Kalesjen var av, så alle avgasser og steke-os gikk rett ut. Etter en stund var måltidet over, og det begynte å bli kjølig. Grillen hadde fortsatt noen glør, og ga behagelig varme. Vi trakk over kalesjen og satte oss til å lese. Ble etter en stund litt døsige, men det er jo ikke unaturlig etter et godt biffmåltid med et par glass rødvin til. Kort tid etter begynte CO-varsleren å pipe. Cobben havnet ute på dekk og vi fikk en velfortjent vekker. Det var helt klart uforsvarlig/idiotisk å bruke en døende (unnskyld uttrykket) grill som varmekilde. Har etter dette blitt mer bevisst på CO-fare, og kommer til å montere en slik varsler på hytta også, der ved-ovn er eneste oppvarmingskilde. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Jawik Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 (redigert) Vi har to Nexa G-3000 (uten separat detektor) som er montert nede ved dørken. Jeg føler at dette blir en falsk trygghet når ikke selve detektoren kan plasseres på det laveste punkt - under dørken - i båten. Er meget i tvil på at nevnte alarm (med elektronikken) holder seg lenge under dørken. Hadde vært greit å bli varslet tidligere dersom propan har lekt ned i kjølen, før en slår på strøm. Redigert 6.Oktober.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
strawberry Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Her er det vel to mulige kilder til bekymring. Karbonmonoksidforgiftning og/eller at butan-propangass fortrenger oksygenen vi trenger? Propan og butan er ikke giftige gasser, men innånding av konsentrert gass gir virkninger som narkose. Avgassene fra en fullstendig forbrenning av propan/butan er heller ikke giftig, da de kun inneholder karbondioksyd (CO2) og vanndamp (H2O). Karbondioksid er en relativt lite giftig gass. I høyere konsentrasjoner vil karbondioksid forårsake kvelning ved at gassen fortrenger oksygen. Ved ufullstendig forbrenning dannes det imidlertid karbonoksyd (CO), som er en meget giftig gass. Som nevnt før i denne tråden, det å få en felles føler som "sier fra" hvis det er mulige problemer om dette? Det synes litt ubesvart! Mvh. Strawberry Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Sjøga Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 er det en grei måte å sjekke om en co varsler slår ut på co??? er ikke sugen på å fylle båten med eksos :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.April.2014 Del på Facebook Svart 24.April.2014 Trengs ikkje så mykje at det setter seg i båten, så teknisk sett kan du sitte ombord med kaffekoppen å vente. Men eg ville valgt ein anna metode. Eg leste i ein manual ein gong om eit talglys og ein kopp opp ned til lyset slukner, men så er det jo ikkje plass til varsleren i ein kopp? Kanskje ei litt stor suppeterrin på hodet og eit par T-lys inni ? Eller fyll eksos i ein brødpose og ta med inn til sensoren? ... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.