Jump to content

yanmar 3 sylindret 27.5hk ferskvannskjølt, gikk varm og stoppet...

janma

Recommended Posts

Velkommen til Bp :flag_bp: Stoppet den av seg selv?,gikk alarm for temperaturen?,prøvde du å starte den igjen? går starter rundt? Er det hvit/gråfarge i oljen?

Min første tanke er at det er en en bunnventil på sjøvannssiden som du skulle ha åpnet før avgang. Har du glemt dette får ikke ferskvannet i motoren tilført kjøling som skal komme fra sjøvannet som pumpes via impeller og igjennom en varmeveksler.

Kom med flere detaljer så får du nok flere tips

Takk for det:)Kan kanskje være impeller som er ødelagt,den krana må være den på slangen som går inn til motoren og den var åpen.Oljen ser svart og fin ut, har fått start på motoren i dag men det kommer en tynn stripe med vann ut at sammen med eksosen. jeg er ikke sikker på hvor mye vann som skal komme ut.Om det er impeller som er ødelagt så ser det ut som det er veldig vanskelig å komme til for å få skiftet den.

80 grader i seg selv er ikke for høyt, mulig det er litt mye på tomgang men selv om jeg ikke vet eksaktlig hva termostaten på Yanmaren åpner på så er vel det ofte rundt 80 grader at termostaten har full åpning.

Men du har ikke opplyst om motoren stoppet av seg selv, eller om du stoppet motoren. Når den stoppet hvordan vet du at det var fordi den var for varm? (koking,alarm,manglende kjølevann etc).

Sjekk uansett impelleren først og fremst. Og om det mangler deler av den, sørg for å finne dem igjen og få dem ut. Gummibiter som legger seg i varmeveksleren og tetter forårsaker ytterligere kjøleproblemer. Så det bør unngås.

Det er nesten alltid trangt for å komme til for å skifte impeller, men det går som regel akkurat. Så jeg regner med at du får den ut uten å ta ut pumpen først. Jeg kan anbefale McPeller til å dra ut impelleren med, den kommer til selv der det er trangt.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

hei, jeg har en 3 syl yanmar. med verskvanns kjøling med varmeveksler. Når motoren går på tomgang, ligger tempraturen på ca80 grader. Når jeg belaster motoren så koker den. det kommer kjøle vann ut av eksosen, men jeg er ikke sikker på hvor mye som skal komme ut. Kan det være dårlig/slitt impeller som gjør at motoren ikke tåler belastning? Kommentar fra moderator: Nytt emne slått sammen med eksisterende med samme tema...

Det er mulig, og varmeveksleren kan også være tiltettet, men har du sjekket at det er nok vann på ferskvannsiden? Termostaten der kan også være defekt og åpner ikke på rett temperatur. 80gr. høres litt mye ut på tomgang etter min mening.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du skrur av lokket på toppen. (Varmeveksleren tilsvarer det man kaller radiator på bil.) Du skal se at det er kjøleveske der. Hvis ikke fyller du opp til det er fullt. Hvis motoren er varm må du være forsiktig mht. skolding. Hvis du i tillegg har kjøleveskebeholder, må denne også fylles til maksmerke. Men dette bør gjøres når motoren er avkjølt.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)

Beholderen er for overskuddsvann og skal regulere ferskvannet i varmeveksler/motor. Sjøvannskjølingen kommer i tillegg.

Varmeveksleren skal normalt være relativt godt synlig og er tilkoblet kjøleveskebeholderen. Du skal finne et lokk på toppen av veksleren.

Har selv hatt en Yanmar 3GM, men uten ferskvannskjøling. Kjenner godt til motortypen. De er normalt problemfri, og hvis det er noen problemer er det som regel snakk om elementære bagateller.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)

Hei !

Du har fått mange gode svar vedr hvor du skal søke etter feilen.

Jeg har også en 3 cyl Yanmar på 27 HK. 85 mod saltvanskjølt som er ombygd til ferskvanskjøling.

Den har stoppet på tilsvarende måte 3 ganger for meg. Alle ganger på høsten og det skyldtes gjengrodd kjølevannsinntak.

1. gang trodde jeg ikke jeg hadde hørt varsel om varmgang. Det blåste liten storm så det var vanskelig å høre noe som helst.

2. gang forstod jeg at varsel for varme ikke virket. (Skulle vært rep på service men var ikke blitt utført.)

3. gang forstod jeg at varsleren fortsatt ikke virket.

Etter hvert tilfelle har jeg sørget for at den fikk nok kjølevann, fyllt på i ferskvannsystemet og så har alt fungert igjen.

Ingen skade skjedd på motoren til tross for varmgang. Tror disse motorene tåler veldig mye.

Har i dag skiftet impelleren og tatt ut termostaten, motoren blir dessverre fortsatt for varm. det er en exp tank i motor rommet der vannet begynner å sirkulere når jeg slår på tenninga er det normalt? trodde motoren skulle gå jeg før vannet skulle sirkulere. og så har jeg en tank som jeg ikke vet hva er til, det står max/min på den, den ligger oppe ved ratt stammen, kan den ha noe med kjølesystemet å gjøre? mvh jan magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...