janma Startet 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2010 Hei, har kjøpt en Bærum Snekke med en 3 sylindret yanmar 27,5 hk 1987 mod.ferskvannskjølt. på første turen gikk motoren seg varm og stoppet så jeg måtte ringe etter hjelp for å komme i land. noen som vet hva som kan være galt ? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Ødelagt impeller? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Velkommen til Bp Stoppet den av seg selv?,gikk alarm for temperaturen?,prøvde du å starte den igjen? går starter rundt? Er det hvit/gråfarge i oljen? Min første tanke er at det er en en bunnventil på sjøvannssiden som du skulle ha åpnet før avgang. Har du glemt dette får ikke ferskvannet i motoren tilført kjøling som skal komme fra sjøvannet som pumpes via impeller og igjennom en varmeveksler. Kom med flere detaljer så får du nok flere tips Sitér dette innlegget Link to post
janma Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Takk for det:)Kan kanskje være impeller som er ødelagt,den krana må være den på slangen som går inn til motoren og den var åpen.Oljen ser svart og fin ut, har fått start på motoren i dag men det kommer en tynn stripe med vann ut at sammen med eksosen. jeg er ikke sikker på hvor mye vann som skal komme ut.Om det er impeller som er ødelagt så ser det ut som det er veldig vanskelig å komme til for å få skiftet den. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 skru av hele pumpa. 3 eller 4 muttere. Letteste det Sitér dette innlegget Link to post
janma Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 ok så om jeg klarer å skru ut hele pumpa så kan jeg ta den opp og skifte impeller før jeg setter den på plass igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 jepp. Impelleren kan sitte temmelig godt så mye lettere å skru av hele pumpa. Etter min mening. Har en yanmar 3 sylindret i sjekta som e tok ut heile pumpa og skifte lagere, kile og simringer, God som ny Sitér dette innlegget Link to post
janma Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 takk for det, skal prøve å få den ut men det ser veldig trangt ut ned i der . Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Veldig mange som har fått tettet vanninntak av maneter iår. Har du sjekket det Sitér dette innlegget Link to post
janma Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Startet den nå og lot den gå på tomgang, da kom det kjølevann ut igjen, tempraturen stoppet på ca 80 grader, er det for høyt? hmm vet ikke om jeg tørr gå ut med den igjen om jeg ikke vet hva som var galt............. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 80 grader i seg selv er ikke for høyt, mulig det er litt mye på tomgang men selv om jeg ikke vet eksaktlig hva termostaten på Yanmaren åpner på så er vel det ofte rundt 80 grader at termostaten har full åpning. Men du har ikke opplyst om motoren stoppet av seg selv, eller om du stoppet motoren. Når den stoppet hvordan vet du at det var fordi den var for varm? (koking,alarm,manglende kjølevann etc). Sitér dette innlegget Link to post
janma Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Hei om du leser øverst oppe så ser du hele historien. den stoppet av seg selv, det var noe skraping fra instrument panelet først. det var kanskje alarmen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 (redigert) Sjekk uansett impelleren først og fremst. Og om det mangler deler av den, sørg for å finne dem igjen og få dem ut. Gummibiter som legger seg i varmeveksleren og tetter forårsaker ytterligere kjøleproblemer. Så det bør unngås. Det er nesten alltid trangt for å komme til for å skifte impeller, men det går som regel akkurat. Så jeg regner med at du får den ut uten å ta ut pumpen først. Jeg kan anbefale McPeller til å dra ut impelleren med, den kommer til selv der det er trangt. Redigert 5.Oktober.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bergen Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Vet du med sikkerhet at motoren stoppet på grunn av varmgang da? Sitér dette innlegget Link to post
janma Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 hei, jeg har en 3 syl yanmar. med verskvanns kjøling med varmeveksler. Når motoren går på tomgang, ligger tempraturen på ca80 grader. Når jeg belaster motoren så koker den. det kommer kjøle vann ut av eksosen, men jeg er ikke sikker på hvor mye som skal komme ut. Kan det være dårlig/slitt impeller som gjør at motoren ikke tåler belastning? Kommentar fra moderator: Nytt emne slått sammen med eksisterende med samme tema... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 (redigert) Det er mulig, og varmeveksleren kan også være tiltettet, men har du sjekket at det er nok vann på ferskvannsiden? Termostaten der kan også være defekt og åpner ikke på rett temperatur. 80gr. høres litt mye ut på tomgang etter min mening. Lars H. Redigert 6.Oktober.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Cruiseliner Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Ved høy belastning skal det komme relativt jevnt med kjølevann ut, dvs. ikke støtvis slik som ved tomgang. Ved for lite kjølevann kan det også være at sjøvannsinntaket er grodd igjen, hvis ikke impelleren er gåen. Veskenivået på varmeveksler må også sjekket hvis dette ikke er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
janma Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 hvordan sjekker jeg veskenivået på varmeveksleren ? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 (redigert) Du skrur av lokket på toppen. (Varmeveksleren tilsvarer det man kaller radiator på bil.) Du skal se at det er kjøleveske der. Hvis ikke fyller du opp til det er fullt. Hvis motoren er varm må du være forsiktig mht. skolding. Hvis du i tillegg har kjøleveskebeholder, må denne også fylles til maksmerke. Men dette bør gjøres når motoren er avkjølt. Redigert 6.Oktober.2010 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
janma Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 ok, det må jeg se etter i morgen. Men jeg er ikke helt sikker på om det er noe lokk på toppen. tror bare det er ett rør som ligger vannrett.på ferskvanns delen er en beholder med lokk på, den står nivået på max. skal det være en tilsvarende beholder for saltvannet? kommer ikke det bare inn og går gjennom varmeveksleren? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 (redigert) Beholderen er for overskuddsvann og skal regulere ferskvannet i varmeveksler/motor. Sjøvannskjølingen kommer i tillegg. Varmeveksleren skal normalt være relativt godt synlig og er tilkoblet kjøleveskebeholderen. Du skal finne et lokk på toppen av veksleren. Har selv hatt en Yanmar 3GM, men uten ferskvannskjøling. Kjenner godt til motortypen. De er normalt problemfri, og hvis det er noen problemer er det som regel snakk om elementære bagateller. Redigert 6.Oktober.2010 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Hei ! Du har fått mange gode svar vedr hvor du skal søke etter feilen. Jeg har også en 3 cyl Yanmar på 27 HK. 85 mod saltvanskjølt som er ombygd til ferskvanskjøling. Den har stoppet på tilsvarende måte 3 ganger for meg. Alle ganger på høsten og det skyldtes gjengrodd kjølevannsinntak. 1. gang trodde jeg ikke jeg hadde hørt varsel om varmgang. Det blåste liten storm så det var vanskelig å høre noe som helst. 2. gang forstod jeg at varsel for varme ikke virket. (Skulle vært rep på service men var ikke blitt utført.) 3. gang forstod jeg at varsleren fortsatt ikke virket. Etter hvert tilfelle har jeg sørget for at den fikk nok kjølevann, fyllt på i ferskvannsystemet og så har alt fungert igjen. Ingen skade skjedd på motoren til tross for varmgang. Tror disse motorene tåler veldig mye. Sitér dette innlegget Link to post
janma Svart 7.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Har i dag skiftet impelleren og tatt ut termostaten, motoren blir dessverre fortsatt for varm. det er en exp tank i motor rommet der vannet begynner å sirkulere når jeg slår på tenninga er det normalt? trodde motoren skulle gå jeg før vannet skulle sirkulere. og så har jeg en tank som jeg ikke vet hva er til, det står max/min på den, den ligger oppe ved ratt stammen, kan den ha noe med kjølesystemet å gjøre? mvh jan magne Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Har du sjekket kjøleveskenivået i varmeveksleren? Sitér dette innlegget Link to post
janma Svart 7.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 (redigert) hei, vet ikke hvordan jeg sjekker det. kan ikke se noen topp på den. men det er en tank som står maks/min på. denne tanken er tom og står oppe ved roret. kan det være denne tanken? Redigert 7.Oktober.2010 av janma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.