Jump to content

Drev - hjelpemidler og verktøy for montering og holding av drevet

Våtbåt

Recommended Posts

Hei, det er sikkert flere enn meg som sliter med montering av drev og derfor utsetter dette i det lengste.

I fjor tok jeg av drevet og monterte det igjen... men fy f.. for en jobb å montere drev :headbang:

Hadde jeg hatt en anordning som kunne holde drevet oppe mens jeg knotet med å treffe akslingene

hadde dette vært en mer positiv jobb :yesnod:

Selv har jeg et VP270 drev.

Dere som har gjort dette noen ganger, hva gjør dere? Har dere bilder av hjelpmidlene?

Jeg ser for meg en løfteordning hvor jeg kan justere høyden på drevet mens det henger rett fremfor der det skal inn.

Hei

Jeg skiftet belger på vårt drev i fjor, ett 280 drev. Burde være mye av den samme jobben. Det er gjort på en time eller 2 om du får med deg en person. Da setter du ett bord med litt lengde på under styrefinnen og legger en kloss under dette igjen, dermed kan du "jekke" drevet på plass og smekke inn boltene:)

Kan evt også bare bygge det opp slik at du får tilstrekkelig med høyde.

Selv sitter jeg oppå kavitasjonsplaten, og justerer drevet i bredden med beina, og letter litt på liket når eg vil ha det opp, så jekker personen som hjelper meg drevet i tilstrekkelig høyde slik at jeg kan smekke boltene i. Knotete forklart sikkert, men funket fett.

Nå har vi fått nytt drev, så blir vel helt ny fremgangsmåte der tenker jeg.

Alternativ måte som er basert på et tau/ web-rem på 1 meter lengde som ligger som en krigle/ sløyfe over drevet og festet i en talje. Dette ser du i intallasjonsveivisningen for dph/dpr drev i det eminente dokumentarkivet her. Om det funker vet jeg ikke , men du kan jo få en ide.

klikk deg inn på dokumentarkivet, "Motor", finn "Volvo Penta drev" på side 2, åpne installasjon DPR DPH. På den tegningen er det vist en mulig metode.

Fester du en talje i en takbjelke, eller bygger en pyramide av tre rør som er sammenføyd med bolter i toppen og taljen i kjetting som igjen er festet i boltene, så har du et ok system for å løfte drevet.

Pyraminden jeg snakker om er genial. Bruker den til å løfte stein opp til 500 kg eller trekke opp røtter.

Lages på følgende vis:

Tre aluminiumsrør på x- antall meter og dimensjon. I toppen boltes et firkantrør fast i alurøret. firkantrøret stikker 15 cm over alurøret. to av sidene av 4-kantrøret kappes bort slik at det som stikker over, utgjør en 90-vinkel. en side av 90-vinkelen boltes til neste rør, og så neste. Disse skal ikke sitte helt kliss inntil hverandre, da det skal være en viss muglihet til å "vandre" med pyramiden. To kjettingstumper på 40 cm tres innpå to av boltene før montering. Taljen henges i disse kjettingene. Vips, så har du en kran. Rørene utgjør en pyramide som må ha en hvis rettvikel slik at belastningen skal følge nedover i røret, og ikke bøye det.

Hei SelQueen

Har brukt bøylen du har bilde av og den er helt topp. Monterte drevet på 20 min sist. Når drevet henger på bøylen har det perfekt høyde og vinkel og det er meget enkelt å få det på plass.

Tror dette er et orginalt volvoverktøy, men med litt rør og en rørbøyer skulle det ikke være så vanskelig å få laget.

Belbert

Alternativ måte som er basert på et tau/ web-rem på 1 meter lengde som ligger som en krigle/ sløyfe over drevet og festet i en talje. Dette ser du i intallasjonsveivisningen for dph/dpr drev i det eminente dokumentarkivet her. Om det funker vet jeg ikke , men du kan jo få en ide.

klikk deg inn på dokumentarkivet, "Motor", finn "Volvo Penta drev" på side 2, åpne installasjon DPR DPH. På den tegningen er det vist en mulig metode.

Fester du en talje i en takbjelke, eller bygger en pyramide av tre rør som er sammenføyd med bolter i toppen og taljen i kjetting som igjen er festet i boltene, så har du et ok system for å løfte drevet.

Pyraminden jeg snakker om er genial. Bruker den til å løfte stein opp til 500 kg eller trekke opp røtter.

Lages på følgende vis:

Tre aluminiumsrør på x- antall meter og dimensjon. I toppen boltes et firkantrør fast i alurøret. firkantrøret stikker 15 cm over alurøret. to av sidene av 4-kantrøret kappes bort slik at det som stikker over, utgjør en 90-vinkel. en side av 90-vinkelen boltes til neste rør, og så neste. Disse skal ikke sitte helt kliss inntil hverandre, da det skal være en viss muglihet til å "vandre" med pyramiden. To kjettingstumper på 40 cm tres innpå to av boltene før montering. Taljen henges i disse kjettingene. Vips, så har du en kran. Rørene utgjør en pyramide som må ha en hvis rettvikel slik at belastningen skal følge nedover i røret, og ikke bøye det.

Tanken har slått meg, det å lage en slags kran kan være en enkel metode å slippe å holde på drevet samtidig som man forsøker å presse inn akslingen.

Hei SelQueen,

bor jeg for langt unna, eller var prisen for høy?

Drevavtakeren er norskprodusert og selges bl.a av La-Sa.

Hei lgboat, neidan, tror ikke du bor for langt unna, men har du en link til drevavtakeren?

Skulle gjerne sett bilde av den. På lasa.no har de ingen bilder.

2000,- er litt mer enn jeg håpet å bruke på dette :rolleyes:

Hei igjen Selqueen

Jeg kan fikse bilder av bøylen. Den er laget av alurør på ca 35 mm diam. Du trenger 2 stk 90gr bend og to 45 gr bend og 2 mtr rør. Litt sveising og 2 små platebiter så skal du være i mål. Skal prøve å få tatt bilder i løpet av torsdag.

Belbert

Hei Belbert, jeg er veldig nysgjerrig. Har du tatt bilder?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...