Våtbåt Startet 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2010 Hei, det er sikkert flere enn meg som sliter med montering av drev og derfor utsetter dette i det lengste. I fjor tok jeg av drevet og monterte det igjen... men fy f.. for en jobb å montere drev Hadde jeg hatt en anordning som kunne holde drevet oppe mens jeg knotet med å treffe akslingene hadde dette vært en mer positiv jobb Selv har jeg et VP270 drev. Dere som har gjort dette noen ganger, hva gjør dere? Har dere bilder av hjelpmidlene? Jeg ser for meg en løfteordning hvor jeg kan justere høyden på drevet mens det henger rett fremfor der det skal inn. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Hei Jeg skiftet belger på vårt drev i fjor, ett 280 drev. Burde være mye av den samme jobben. Det er gjort på en time eller 2 om du får med deg en person. Da setter du ett bord med litt lengde på under styrefinnen og legger en kloss under dette igjen, dermed kan du "jekke" drevet på plass og smekke inn boltene:) Kan evt også bare bygge det opp slik at du får tilstrekkelig med høyde. Selv sitter jeg oppå kavitasjonsplaten, og justerer drevet i bredden med beina, og letter litt på liket når eg vil ha det opp, så jekker personen som hjelper meg drevet i tilstrekkelig høyde slik at jeg kan smekke boltene i. Knotete forklart sikkert, men funket fett. Nå har vi fått nytt drev, så blir vel helt ny fremgangsmåte der tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 (redigert) Har dere sett denne: drevløfter http://www.seaquip.se/products_003_002.php Redigert 5.Oktober.2010 av beertrip (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Heisann, 270 og 280 er nesten identiske og jobben den samme omtrent. Som du sier er du avhengig av hjelp, det er det jeg ikke ønsker. Det som er kjernen i det "tunge arbeidet" er å montere inn akslingen eller hva det nå heter. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Har dere sett denne: drevløfter Linken fungerte ikke hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 (redigert) Feil i url'n Her er bilde, denne er kjempedyr :) 15.995,- Redigert 5.Oktober.2010 av SelQueen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Er det noen som kjenner til lignende sak. Se bilde. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Har en drevavtaker du kan få billig. Blå, går på hjul, armene sveives opp og ned. Kkan demonteres på et øyeblikk og legges i bilens lasterom. Kr 2000,-, ca halv pris. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Alternativ måte som er basert på et tau/ web-rem på 1 meter lengde som ligger som en krigle/ sløyfe over drevet og festet i en talje. Dette ser du i intallasjonsveivisningen for dph/dpr drev i det eminente dokumentarkivet her. Om det funker vet jeg ikke , men du kan jo få en ide. klikk deg inn på dokumentarkivet, "Motor", finn "Volvo Penta drev" på side 2, åpne installasjon DPR DPH. På den tegningen er det vist en mulig metode. Fester du en talje i en takbjelke, eller bygger en pyramide av tre rør som er sammenføyd med bolter i toppen og taljen i kjetting som igjen er festet i boltene, så har du et ok system for å løfte drevet. Pyraminden jeg snakker om er genial. Bruker den til å løfte stein opp til 500 kg eller trekke opp røtter. Lages på følgende vis: Tre aluminiumsrør på x- antall meter og dimensjon. I toppen boltes et firkantrør fast i alurøret. firkantrøret stikker 15 cm over alurøret. to av sidene av 4-kantrøret kappes bort slik at det som stikker over, utgjør en 90-vinkel. en side av 90-vinkelen boltes til neste rør, og så neste. Disse skal ikke sitte helt kliss inntil hverandre, da det skal være en viss muglihet til å "vandre" med pyramiden. To kjettingstumper på 40 cm tres innpå to av boltene før montering. Taljen henges i disse kjettingene. Vips, så har du en kran. Rørene utgjør en pyramide som må ha en hvis rettvikel slik at belastningen skal følge nedover i røret, og ikke bøye det. Sitér dette innlegget Link to post
belbert Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Hei SelQueen Har brukt bøylen du har bilde av og den er helt topp. Monterte drevet på 20 min sist. Når drevet henger på bøylen har det perfekt høyde og vinkel og det er meget enkelt å få det på plass. Tror dette er et orginalt volvoverktøy, men med litt rør og en rørbøyer skulle det ikke være så vanskelig å få laget. Belbert Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Alternativ måte som er basert på et tau/ web-rem på 1 meter lengde som ligger som en krigle/ sløyfe over drevet og festet i en talje. Dette ser du i intallasjonsveivisningen for dph/dpr drev i det eminente dokumentarkivet her. Om det funker vet jeg ikke , men du kan jo få en ide. klikk deg inn på dokumentarkivet, "Motor", finn "Volvo Penta drev" på side 2, åpne installasjon DPR DPH. På den tegningen er det vist en mulig metode. Fester du en talje i en takbjelke, eller bygger en pyramide av tre rør som er sammenføyd med bolter i toppen og taljen i kjetting som igjen er festet i boltene, så har du et ok system for å løfte drevet. Pyraminden jeg snakker om er genial. Bruker den til å løfte stein opp til 500 kg eller trekke opp røtter. Lages på følgende vis: Tre aluminiumsrør på x- antall meter og dimensjon. I toppen boltes et firkantrør fast i alurøret. firkantrøret stikker 15 cm over alurøret. to av sidene av 4-kantrøret kappes bort slik at det som stikker over, utgjør en 90-vinkel. en side av 90-vinkelen boltes til neste rør, og så neste. Disse skal ikke sitte helt kliss inntil hverandre, da det skal være en viss muglihet til å "vandre" med pyramiden. To kjettingstumper på 40 cm tres innpå to av boltene før montering. Taljen henges i disse kjettingene. Vips, så har du en kran. Rørene utgjør en pyramide som må ha en hvis rettvikel slik at belastningen skal følge nedover i røret, og ikke bøye det. Tanken har slått meg, det å lage en slags kran kan være en enkel metode å slippe å holde på drevet samtidig som man forsøker å presse inn akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Belbert, har du fortsatt denne bøylen? Skulle gjerne hatt bilder eller sett den selv og kanskje fått laget noen. Tror ikke det skulle bli så dyrt. Den må jo tåle vekten av et drev og bær være litt robust. Sitér dette innlegget Link to post
Elektro Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Bruker en slik; Motorløfter Fungerer perfekt, i tillegg at den kan brukes til andre ting, feks løfte noe tungt opp på en tilhenger, inn i et bagasjerom etc Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Ett tips når det gjelder å montere drev er å plasere båten i riktig høyde i forhold til bakken, en leca blokk og en 2 toms 4 liggende oppå er den ideelle høyden i stedet for eget utstyr for løft av drev (og billigere). Lykke til Lars Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Ganske artig lesing, alle har sin egen metode Jeg tror at flesteparten alikevel sliter med monteringen. Demontere er rimelig greit. Andre metoder?? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 jeg bruker en biljekk :-) Passer på at den er sånn nogenlunde rett foran og jekker fint opp. mvh bavaria32sport 2-drevs eier Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Eureka Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Elektro, jaggu, se der ja. BT har utvalget i orden. kombinert med webreim i kringle slik som på tegningen i dokumentarkivet, så er problemet løst... bortsett ifra prisen :) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Hei SelQueen, bor jeg for langt unna, eller var prisen for høy? Drevavtakeren er norskprodusert og selges bl.a av La-Sa. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Hei SelQueen, bor jeg for langt unna, eller var prisen for høy? Drevavtakeren er norskprodusert og selges bl.a av La-Sa. Hei lgboat, neidan, tror ikke du bor for langt unna, men har du en link til drevavtakeren? Skulle gjerne sett bilde av den. På lasa.no har de ingen bilder. 2000,- er litt mer enn jeg håpet å bruke på dette Sitér dette innlegget Link to post
belbert Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Hei igjen Selqueen Jeg kan fikse bilder av bøylen. Den er laget av alurør på ca 35 mm diam. Du trenger 2 stk 90gr bend og to 45 gr bend og 2 mtr rør. Litt sveising og 2 små platebiter så skal du være i mål. Skal prøve å få tatt bilder i løpet av torsdag. Belbert Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Hei igjen Selqueen Jeg kan fikse bilder av bøylen. Den er laget av alurør på ca 35 mm diam. Du trenger 2 stk 90gr bend og to 45 gr bend og 2 mtr rør. Litt sveising og 2 små platebiter så skal du være i mål. Skal prøve å få tatt bilder i løpet av torsdag. Belbert Flott, ser frem til bilder! selqueen Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Skulle gjerne sett bilde av den. På lasa.no har de ingen bilder. Drevtrallen Doffen. Av og påmontering av drev blir lettere med denne, særlig de tunge drevene som DPH. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
lgboat Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Hei Åtte Glass, fint at du kunne legge ut bilde. SelQueen, hva vil bu betale? Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 7.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Hei igjen Selqueen Jeg kan fikse bilder av bøylen. Den er laget av alurør på ca 35 mm diam. Du trenger 2 stk 90gr bend og to 45 gr bend og 2 mtr rør. Litt sveising og 2 små platebiter så skal du være i mål. Skal prøve å få tatt bilder i løpet av torsdag. Belbert Hei Belbert, jeg er veldig nysgjerrig. Har du tatt bilder? Sitér dette innlegget Link to post
belbert Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Her er bilder av bøylen jeg lovet.... Profil: Bakfra: Oppheng for drev: Oppheng på bøyle: Detalj av feste: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.