Jump to content

Drev - hjelpemidler og verktøy for montering og holding av drevet

Våtbåt

Recommended Posts

det bøylegreierne alias verktyg 885146 er sikkert vel og bra. Men når eg satt på mitt nå så tok eg bare kroken på talja og hekta under topplokket som vist at verktøyet også gjør i #7. Da hang det beint nok og var ingen sak å montere. Så om man har en talje fra taket eller verkstedkran trenger man ikkje noe mer

Redigert av Plutonium (see edit history)

det bøylegreierne alias verktyg 885146 er sikkert vel og bra. Men når eg satt på mitt nå så tok eg bare kroken på talja og hekta under topplokket som vist at verktøyet også gjør i #7. Da hang det beint nok og var ingen sak å montere. Så om man har en talje fra taket eller verkstedkran trenger man ikkje noe mer

Båten står på opplagsplass, har ingen kran/talje å henge opp der.

Kan selvfølgelig bygge en kran- taljeoppheng med litt 2'4'.

Det fremstår så mye bedre og enklere med belberts originaloppheng.

Jeg har orginalbøylen, tror den kostet 4-5 båtlapper en gang i verden. Denne står fortsatt oppført i katalogen, så den er nok helt sikkert å få kjøpt hos den lokale gullsmeden.

Det er forskjell på bøylen til AQ200 serien og SX-DPS serien.

Min erfaring er at det alltid er mer tidkrevende å sette på festet på drevet, og vanskeligere å få tredd drevet inn på bøylen, enn å bare bruke en slik drevjekk. Ute på opplagsplasser pleier jeg å ha med meg en MC jekk kjøpt for 595,- på tilbud hos Jula for noen år siden, påmontert noen planker, slik som på bildet i min forrige post. Går mye raskere enn å bruke bøylen, synes jeg da.

Hei SelQueen

Det finnes mange forskjellige måter å klemstre finger og utvide vokabularet på. Jeg har ikke mulighet for oppheng i tak, eller kran jeg kan sette bak, så derfor er bøylen helt knall for meg, og fingene er like hele og vokabularet kan utvides på mer umulige oppgaver.

Når festet er montert på drevet og bøylen henger på boltene til drevet, hekter jeg drevet på og har all verdens tid til å lirke det på plass. Styrer akslingen på med begge hender og skubber drevet inn med kneet. Jeg synes denne løsningen er super, spesielt siden telefonen alltid ringer midt i operasjonen. Da er det bare å slippe drevet, det henger der til fruen er ferdig med å mase om når jeg kommer hjem, og gjøre ferdig montasjen når nok beroligende ord er sagt om tidsbruk på båt...

Bøylen er ikke til salgs, men jeg kan ta noen mål for deg, og da burde det være en enkel sak å sette sammen bøylen. Litt rørdeler og noen bend, to små platebiter og et sveiseapparat så er du der.

Mvh

Belbert

• 6 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 10 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

For de som har båt med badeplatform kan jeg foreslå å montere en storskjøteskinne (28mm I-profil) oppe under badaplatformen.

Når man da skal ta av/på drev hektes en Barton skjøtevogn innpå skinnen.

Drevet festes opp med reimer og en dobbel/trippel blokk-system med cleat (taulås).

Kan da bevege drevet fritt frem/tilbake samt løfte dette til passe høyde.

Koster noen kroner (søk på seilbåtutstyr på nettet), men når det først er montert tar det minimalt med plass og er alltid klart.

Slippe å dra på og lagre masse tungt/stort løfteutstyr.

• 3 år senere...

Modifisere en garasje jekk blir lettere å håndtere.

de forrerste hjulen monteres på en bredere aksel.

Lage løfte anordningen så det passer drevet og feste på jekkens ramme og hevearm.

Det er flere muligheter, men en heve arm lignende den på mc løfteren går.

Så en slik en på en marina i Spania for noen år siden. Tok bilde, skal se om jeg finner det.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Modifisere en garasje jekk blir lettere å håndtere.

de forrerste hjulen monteres på en bredere aksel.

Lage løfte anordningen så det passer drevet og feste på jekkens ramme og hevearm.

Det er flere muligheter, men en heve arm lignende den på mc løfteren går.

Så en slik en på en marina i Spania for noen år siden. Tok bilde, skal se om jeg finner det.

Ja, fint om du kunne bilde med oss da jeg tror flere er på jakt etter gode løsninger for av- og påmontering av drev

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Dette er interessant å følge, sjeldent jeg banner mere ila. året enn dagen når drevene skal på.

Kan være vrient å treffe med drivknuten, da vinkler og høyder skal stemme perfekt før den smetter på.

Bruker klosser og har prøvd med biljekk et par ganger og.

Det aller værst synes jeg er å få på slangeklemma på eksosbelgen på 290 drevet, før belgen glir ut av sporet på drevet igjen.

Dette er et kompromiss mellom å tilte drevet så langt ut at man får plass til fingrene, men samtidig så langt inn at strekket i belgen blir minst mulig, og sjangen for at den glir av igjen er mindre.

Noen tips på dette?

Få på drevet igjen med håndmakt er en mandomsprøvelse.

Den dagen man ikke klarer det har man blitt godt voksen og da har man råd til å betale andre med bedre utstyr eller rygg.

Skal ærlig innrøme at det bare er på hekten jeg orker lengre.

Helt enig og nå gidder jeg ikke lengre. Skal derfor kopiere ideen til adeneo, har allerede kjøpt en brukt mc-løfter som skal moddes. Synes den løsningen ser smart ut og med 4 hjul er den grei å posisjonere også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...