Frøken Fryd Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Jeg setter noen gode stubber oppunder når jeg er på slipp, må bygge opp rundt en halv meter. Løfter så drevet opp på disse og da trenger kun å balansere drevet mens akslingen skal på plass. Bruk for all del bena når dere løfter drev, de veier mye og ryggen har ikke godt av dette! Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 10.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Belbert, se der ja, det er sånn jeg er på jakt etter Er den original og skal du , he he selge den? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 (redigert) det bøylegreierne alias verktyg 885146 er sikkert vel og bra. Men når eg satt på mitt nå så tok eg bare kroken på talja og hekta under topplokket som vist at verktøyet også gjør i #7. Da hang det beint nok og var ingen sak å montere. Så om man har en talje fra taket eller verkstedkran trenger man ikkje noe mer Redigert 10.Oktober.2010 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 10.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 KingSizeUltraLiftDrive Ser passe rimelig ut noe man enkelt kan lage selv?! Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 10.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 det bøylegreierne alias verktyg 885146 er sikkert vel og bra. Men når eg satt på mitt nå så tok eg bare kroken på talja og hekta under topplokket som vist at verktøyet også gjør i #7. Da hang det beint nok og var ingen sak å montere. Så om man har en talje fra taket eller verkstedkran trenger man ikkje noe mer Båten står på opplagsplass, har ingen kran/talje å henge opp der. Kan selvfølgelig bygge en kran- taljeoppheng med litt 2'4'. Det fremstår så mye bedre og enklere med belberts originaloppheng. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Jeg har orginalbøylen, tror den kostet 4-5 båtlapper en gang i verden. Denne står fortsatt oppført i katalogen, så den er nok helt sikkert å få kjøpt hos den lokale gullsmeden. Det er forskjell på bøylen til AQ200 serien og SX-DPS serien. Min erfaring er at det alltid er mer tidkrevende å sette på festet på drevet, og vanskeligere å få tredd drevet inn på bøylen, enn å bare bruke en slik drevjekk. Ute på opplagsplasser pleier jeg å ha med meg en MC jekk kjøpt for 595,- på tilbud hos Jula for noen år siden, påmontert noen planker, slik som på bildet i min forrige post. Går mye raskere enn å bruke bøylen, synes jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 10.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Den er nok fortsatt å få kjøpt men å betale full pris er uaktuelt. Men mener du at en jekk er å foretrekke fremfor denne bøylen? Sitér dette innlegget Link to post
belbert Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Hei SelQueen Det finnes mange forskjellige måter å klemstre finger og utvide vokabularet på. Jeg har ikke mulighet for oppheng i tak, eller kran jeg kan sette bak, så derfor er bøylen helt knall for meg, og fingene er like hele og vokabularet kan utvides på mer umulige oppgaver. Når festet er montert på drevet og bøylen henger på boltene til drevet, hekter jeg drevet på og har all verdens tid til å lirke det på plass. Styrer akslingen på med begge hender og skubber drevet inn med kneet. Jeg synes denne løsningen er super, spesielt siden telefonen alltid ringer midt i operasjonen. Da er det bare å slippe drevet, det henger der til fruen er ferdig med å mase om når jeg kommer hjem, og gjøre ferdig montasjen når nok beroligende ord er sagt om tidsbruk på båt... Bøylen er ikke til salgs, men jeg kan ta noen mål for deg, og da burde det være en enkel sak å sette sammen bøylen. Litt rørdeler og noen bend, to små platebiter og et sveiseapparat så er du der. Mvh Belbert Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Hei Belbert, snakk om god reklame :) En stk slik takk! Er dette for 270-290 drev og er den original? Jeg hadde satt veldig pris på om du hadde tatt bryet med å gi meg målene og et bilde på hvordan den sitter festet på båten. Mvh SelQueen Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 jeg brukte en helt vanlig jekkestropp i badeplattformen, kanskje ikke helt optimalt men billig og fungerte helt greit Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 9.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2011 (redigert) Drevtrallen Doffen. Av og påmontering av drev blir lettere med denne, særlig de tunge drevene som DPH. Denne så smart ut hva koster den og hvor er det mulig å få kjøpt.....Er det evt kommet noe nytt på den fronten Fant den når jeg fikk leitet litt:Link Redigert 9.Mai.2011 av Finn Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 Linken fungerte ikke hos meg http://seaquip.se/products_003_002.php Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 3.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 Det er forskjell på bøylen til AQ200 serien og SX-DPS serien. På mine DP-SM drev skal peilepinnen skrus ut og en øyebolt settes inn, enkelt. (men jeg har kløna med treklosser på bakken.) På DP-H står det vel at drevet henges i en fiberstropp. En elefantjekk kan vel sikkert brukes.... Sitér dette innlegget Link to post
SirenaII Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 (redigert) Hei! denne posten er gammel men legger uansett inn denne linken til spesialverktøy til VP http://www.marinepar....com/tools.html Det var en jeg jobbet for på en marina som sa til meg da jeg gjorde ting på min måte "ja ja, det er mange veier til Rom" og det gjelder vel for denne tråden og Redigert 12.Oktober.2012 av SirenaII (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rexus Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Er det mulig å få kjøpt bøylen noe sted? Ellers er vel kanskje verkstedkrana til Biltema løsningen for de av oss som jobber alene. Èn sesong uten å sette bort drevarbeidet, så er krana tjent inn. Sitér dette innlegget Link to post
seacat Svart 7.September.2013 Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 For de som har båt med badeplatform kan jeg foreslå å montere en storskjøteskinne (28mm I-profil) oppe under badaplatformen. Når man da skal ta av/på drev hektes en Barton skjøtevogn innpå skinnen. Drevet festes opp med reimer og en dobbel/trippel blokk-system med cleat (taulås). Kan da bevege drevet fritt frem/tilbake samt løfte dette til passe høyde. Koster noen kroner (søk på seilbåtutstyr på nettet), men når det først er montert tar det minimalt med plass og er alltid klart. Slippe å dra på og lagre masse tungt/stort løfteutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 (redigert) Hvordan modifiserte du MC løfteren for å få plass til drevet.? Fra Jula sine sider: Ser at det er et par tverrstag. Kappet du de? Redigert 26.September.2016 av BjornLie (see edit history) Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
adeneo Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Ja, noen av tverrstagene må jo nødvendigvis fjernes for å plass til drevet. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Var og tittet nærmere på MC løftteren på Jula i dag og reagerte på at den veide over 30 kg. Pluss noen solide plank så blir det fort 40 kg å drasse rundt på. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
pipe Svart 26.September.2016 Link til dette innlegget Svart 26.September.2016 Få på drevet igjen med håndmakt er en mandomsprøvelse.Den dagen man ikke klarer det har man blitt godt voksen og da har man råd til å betale andre med bedre utstyr eller rygg.Skal ærlig innrøme at det bare er på hekten jeg orker lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Modifisere en garasje jekk blir lettere å håndtere. de forrerste hjulen monteres på en bredere aksel. Lage løfte anordningen så det passer drevet og feste på jekkens ramme og hevearm. Det er flere muligheter, men en heve arm lignende den på mc løfteren går. Så en slik en på en marina i Spania for noen år siden. Tok bilde, skal se om jeg finner det. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
BjornLie Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Modifisere en garasje jekk blir lettere å håndtere. de forrerste hjulen monteres på en bredere aksel. Lage løfte anordningen så det passer drevet og feste på jekkens ramme og hevearm. Det er flere muligheter, men en heve arm lignende den på mc løfteren går. Så en slik en på en marina i Spania for noen år siden. Tok bilde, skal se om jeg finner det. Ja, fint om du kunne bilde med oss da jeg tror flere er på jakt etter gode løsninger for av- og påmontering av drev Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
volvo_penta_ Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Dette er interessant å følge, sjeldent jeg banner mere ila. året enn dagen når drevene skal på. Kan være vrient å treffe med drivknuten, da vinkler og høyder skal stemme perfekt før den smetter på. Bruker klosser og har prøvd med biljekk et par ganger og. Det aller værst synes jeg er å få på slangeklemma på eksosbelgen på 290 drevet, før belgen glir ut av sporet på drevet igjen. Dette er et kompromiss mellom å tilte drevet så langt ut at man får plass til fingrene, men samtidig så langt inn at strekket i belgen blir minst mulig, og sjangen for at den glir av igjen er mindre. Noen tips på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Få på drevet igjen med håndmakt er en mandomsprøvelse. Den dagen man ikke klarer det har man blitt godt voksen og da har man råd til å betale andre med bedre utstyr eller rygg. Skal ærlig innrøme at det bare er på hekten jeg orker lengre. Helt enig og nå gidder jeg ikke lengre. Skal derfor kopiere ideen til adeneo, har allerede kjøpt en brukt mc-løfter som skal moddes. Synes den løsningen ser smart ut og med 4 hjul er den grei å posisjonere også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.