Jump to content

Manglende turtall Gm Detroit, men andre faktorer enn motor

Verrie

Recommended Posts

Skrev noe rar ingress, idet motoren tviler jeg på er årsaken til følgende.... (men forumets regler tilsier motormerke i ingress).

Grunnet flere årsaker har jeg lagt i Lillesand noen dager, og skulle i dag til Arendal, men ligger nå i Grimstad.

Jeg kan forsikre om at homborside var "sprek" i dag, god sjø fra øst-sørøst, dvs i sida, skrått aktenfor tvers. var jammen ikke mange ute, med unntak av hummerfiskere som selvsagt har stooort ønske om teiner midt i leia på trange passasjer.

Rett før leia inn rivinggapet i Grimstad falt turtallet fra 1000 omdreininger til omlag 800. Holdt seg stabil en god stund.

Etter ytterligere halvtimen varierende fra 700 omdreininger til 400.

Motoren begynte og sote relativt mye.

Motorolje er sjekket etter tillegging brygge, mengde og farge ok.

Når motor var på omlag 400 omdreininger, begynte motorlampe og lyse, men dette skyldes antatt at tomgangen var for lav for pumpa. Noen som vet?

Jeg klarte såvidt det var og ta inn til havn, med stadig varierende motorhastighet.

Rett før bryggen satte jeg i fri, motor svev fint.

Jeg mistenkte da tau i propellen.

Men jeg har startet motoren igjen her nå, UTEN og gjøre noe som helst med vannutskiller, dieselfilter, olje eller noe, og motoren oppfører seg eksemplarisk.

Satte i gear, og motoren slet slettes ikke som når jeg var på vei inn til brygge.

Lot motor svive ei god stund, uten at jeg kan se noe unormalt.

temperaturer både på kjølevann og gear helt normalt både nå, og mens varierende turtall varte.

Mine tanker er da graps i dieseltank som tetter tilførsel, eller tau i propell.

Men jeg sliter litt med de eventuelle problemer, i og med at tau ikke ramler av propell av seg selv, ei heller graps i dieselfilter eliminerer seg ikke av seg selv. Motoren skulle umulig kunne svive så fint nå ellers, frakoblet gear såvel som innkoblet.......

Noen som har forslag til hva dette kan innebære???

Har nå akkurat kommet inn, etter grundig spyling av flybrigde. MYE sot som er kommet fra Rivinggapet og inn til Grimstad.......

siden du har kjørt i frisk sjø, kanskje friskere enn vanlig, så er det vel ikke utenkelig at det har kommet en del groms og vann i dieselfilteret. Tapp forfilteret fra tappeskruen i en flaske eller hvit boks så du kan se om den er ren, ta ut forfilter og se etter grums/ forurensning. Skift finfilter til dieselen og pump ut dieselen som står mellom tank og finfilter. Der kan det fortsatt stå gromsete diesel/ vann. Selv om den går fint på tomgang og lavt turtall nå, så er det ikke sikkert det går så jækla bra når du drar på turtall i grov sjø. Da kan dritten virvles opp igjen. Hvor fylte du diesel sist?

Tau kan du ha i propellen uten at du ser det. Det kan ha kilt seg helt inn mellom propell og undervannshus og ikke synlig før du tar av propellen..

Når den sviver på tomgang er det mindre trøkk gjennom drivstoffsystemet. Vann og groms kan da legge seg i deler av systemet og ligger i ro inntil at du drar på turtall. Da virvles det opp igjen og skaper nye problemer. Selv om du ruser motoren i fri, så er ikke det nødvendigvis nok belastning til at vann som ligger i ro og lurer, virvles opp. Sjekk drivstoffsystemet før du fortsetter, er min oppfordring. Dette er klare indikasjoner på at noe er galt, og det vil du ikke oppleve ute i grov sjø.

Redigert av Eureka (see edit history)

Litt rart med den sorte røyken men oppførselen ellers høres ut som skoleeksempelet på tette dieselfiltre. Har du mulighet til å ta av dieselreturen fra motor så kan den si en god del, på Detroit skal der være ganske mye retur, motoren bruker bare rundt 10% av tilført diesel.

Om motoren har turbo kan det jo være greit å ta en sjekk om den sviver lett rundt. Oljetrykkalarm på 400 rpm med driftsvarm motor er helt normalt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

SF, det var oljetrykkslampe, og det stemmer i og for seg med SveinHa sin kommentar ovenfor. Frakoblet gear, og 500 omdreininger slukket lampen og lyse. (normalt turtall på denne motoren).

kaldfisk, det er totakter ja, 6V71 versjonen.

Sjekket dieselfiltrene på morgenen, og de var i og for seg modne for utskiftning. Har 1 forfilter og 1 finfilter. Forfilteret var noe tett.

Jeg vil til vinteren ta en full sjau på tankene i tilfeller her ligger noe graps.

Men jeg sjekket med det samme filterene til varmesystem, som henter diesel fra samme tank, samme utløp, og disse var helt rene, og varmesystem har stått på kontinuerlig en tid nå.

Filtrene til motor anser jeg som årsak til varierende turtall. Men så var det eksosen. Skal i kveld forvisse meg om at der er tilstrekkelig med luft, før jeg tar meg ny tur utpå.

Totaktere må ha en mekanisk luftpumpe eller kompressor for å skaffe forbrenningsluft. Kan ha turbo i tillegg foran spyleluftpumpen.

Avhengig av tilkoblingen kan pumpen slure, slakke reimer, tapt oljenivå i viskosekoblingen, etc.

Virker ofte slik at det slurer på full belastning, slurer mindre / klarer seg uten belastniung.

Er fullt forenlig med sort røk og sot, ikke nok luft til å forbrenne det regulatoren pøser på for å holde omdreiningene. Turtallet synker også. I stedet etterbrennes det langt ut gjennom eksoskanalen. Et annet resultat av slikt kan være at eksosportene i sylinderen begynner å gro igjen.

Før jeg la ut på det store blå igjen, etter filterskift og desslike småpusling, ville jeg nok satt opp spring eller satt baugen mot kaia og kjørt en god stund med (tilnærmet) full belastning.

Mvh

Kaldfisk

Bloweren på Detroit Diesel drives av registeret vha. tannhjul. Ikke lett å få de til å slure...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...