Jump to content

Slik skifter jeg drevbelg på mitt VP DPS drev


ray

Recommended Posts

Hei, ser det er endel spørsmål rund det å skifte belg på derv, tenkte jeg skulle legge ut litt bilder og tekst her mens jeg gjør jobben på mitt drev

 

Starter med å ta av proppeler og tappe olje.

05102010220.jpg

Her føre start på jobben

 

05102010221.jpg

Her er mutter for ytterste proppel løsnet, må sette gire i forover stilling

 

05102010222.jpg

Her er mutter på indre proppel løsnet, husk da å sette gire i bakk stilling. Denne mutteren krever spes verktøy

Enkelt å lage selv.

 

05102010224.jpg

Mutter med hjemme laget spes verktøy. Sveiset en pipe inn i enden av røret og skar opp spor som matcher ører på mutter.

 

05102010226.jpg

Her er tappe pluggen, umbrako skruen i bunnen . Viktig å smøre akselen godt når proppeler monteres igjen

 

05102010227.jpg

Har her tatt av deksel over gir mekanismen, 3 skruer og fjærne plast dekset.

 

05102010228.jpg

Ta ut peile pinnen, da renner olja lettere ut.

 

05102010229.jpg

Her er tappe pluggen ute, 5/16 umbrako (tommer), sjekk att o-ringen er hel!!

 

05102010231.jpg

Her står den og olje kan bruke hele natta på å renne ut. Ikke antydning til en eneste vann dråpe i olja :flag_bp:

Håper dette kan være til nytte for noen.

 

Fortsettelse når jeg har tid igjen.

Redigert av Rinker 232 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Setter du den i gear for å få motstand når du skrur opp propellmutteren? -mitt tips, om jeg kan tilføye det, er å legge en plankebit mellom propell og kavitasjonsplaten, så holdes propellen fast når du skrur av.

 

Ellers er det kjekt å se hvordan dette gjøres. Mekanikeren gjore det på mitt drev forleden, men dette blir en fin repetisjon.

Link to post
Share on other sites

Den er god.

Setter du på igjen drevet med en gang du har gått over det, eller lar du det stå av gjennom vinteren? Fikk ikke med meg påmonteringen av drevet mitt, så jeg er litt spent på det.

Noen nevnte kontroll av "lineing" her forleden. At drevet stå i linje med motor. Er det noe du kommer til å underholde oss med?

Link to post
Share on other sites

Jeg har planer om å montere det på igjen så fort det er klart.

Jeg behøver ikke å tenke på forhold mellom motor og drev, da dette er fast etter installasjon.

Det er ikke mulig å montere drevet feil i forhold til motor nå da det ikke er justering muligheter på di boltene som fester drevet til helmen/transom. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Leser at hvis man har båten på land (ute), så må man ta av drev for å hindre tyveri. Finnes det ikke en smart lås for drev, ala de for påhengere? Har bare påhenger selv og har ikke studert drev, så kanskje spørsmålet passer i kategorien "dumme spørsmål". (Her skulle det vært et flaut smiley, men de er alle borte når jeg skriver meldinger (leit smiley))

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Merker dere ikke propellene med overrettmerker slik at dei blir satt riktig på plass igjen?

sist eg hadde hatt service, måtte mekanikeren av igjen med den akterste for å få den korrekt i forhold til den forre.

Fikk vibrasjon i båten fordi at den akterste blokkerte vannstrømmen under kavitasjonsplata.

Link to post
Share on other sites

Ja da har arbeidslysten hatt ett lite anfall igjen, i dag skal drevet av båten :yesnod:

 

06102010232.jpg

Da er det gir wiren som skal av, tar ut splinten og fjærner skiva. Husk å telle omdreininger på "mutteren når den skrues av

Kom til 22 runder her !

 

06102010233.jpg

Jeg synes det er greit å putte slike små deler i poser, og merke med relevant info. Har teflon hjerne :rolleyes:

 

06102010234.jpg

Husk denne, det er skruen som holder feste brakketen til wirestrømpa.

 

06102010236.jpg

Så er det giveren til trim indikatoren som står for tur, to skruer og så vippe den forsiktig ut. Kan sitte hardt i groer osv. fortgjort å ødlegge den.

 

06102010237.jpg

Denne gangen løsnet den fint.

 

06102010238.jpg

Her er klemmene på de 2 belgene

 

06102010239.jpg

Husk denne, kjett når drevet henger igjen i slike små ting.

 

06102010240.jpg

Klemma som holder vannslangen på båt siden, husk jord forbindelsen ved montering.

 

06102010244.jpg

Så er turen kommet til løfte sylindrene, denne plast koppen har en lei tendens til å ryke når du tar den av.

Du trenger bare å ta av på en side

 

06102010245.jpg

Når plastkoppen er fjernet, er det bare å vippe av låseringen og fjerne skiva. Dytt deretter akslingen ut.

 

06102010249.jpg

Her er akslingen ute, monter den med mye fett, jeg bruker hjulager fett tåler mye vann og salt.

 

06102010243.jpg

Her er spes verktøyet for å løsne boltene som holder drevet fast i hjelmen. Bestilt fra VP forhandler ca 300 inkl frakt

 

06102010247.jpg

Her må du bruke latmann, boltene sitter med locktite.

 

06102010250.jpg

Boltene som holder drevet.

 

06102010251.jpg

Her er drevet på tur av/ut.

 

06102010252.jpg

Her er det løst, jeg bruker verksted ho..a mi til å hantere det.

 

06102010253.jpg

Ser greit ut her, lagert til akslingen snurrer fint uten lugging eller lyd. :smiley:

 

06102010254.jpg

Her har jeg laget en bolt med øye så jeg kan henge drevet opp i elefanten, lett å fint å jobbe da.

 

06102010256.jpg

Her er muttrene som holder "mellom huset" løsnet. Dette må av for å få løsnet belge mot drevet.

 

06102010257.jpg

Der var det løst.

 

06102010259.jpg

Pass på att denne o-ringen er hel og ligger riktig ved montering.

 

06102010255.jpg

Ved jobb på drevet er det en plage å ha badeplattform,jeg er 195 lang :confused: , men ellers helt topp :cheers:

 

Nå skal jeg bare vaske og flekke litt lakk skader

 

Så er det bare å bestille deler, egentlig er belgen like myk å fin i konsistens og har ikke antydninger til sprekker. Men bytter den for å være sikker.

Eksos belg og vannslangen går en runde til. Like fine di også.

 

Det var det for denne gang

Link to post
Share on other sites

Både Mercruiser og Volvo sier at dette ikke har noen betydning, men normalt ved montering av duopropper så settes de slik at de ikke møtes på toppen, under kavitasjonsplaten.

En propell med ett blad rett ned og en propell med ett blad rett opp er en enkel måte å gjøre det på, eller man kan sette de slik at de møtes ca klokka 11.

Skal vistnok hindre kavitasjon og vibrasjoner i propellene. Dieselmotorer med en 3 bladers propp og en 4 bladers propp kan være litt verre å får riktig :headbang:

Link to post
Share on other sites

Kan tilføye at mekanikeren kommenterte at han hørte at vakumet gikk ut av belgen da han dro av drevet mitt. Det var et godt tegn... Ellers så er den gearwiren et helsikke om den må byttes ut. Da må motoren flyttes fremover for å komme til fra innsiden. Dette i kombinasjon med D6motor ( Venter i skrivende stund på tilbakemeldig fra VP om jeg får bytta den på garanti)

Link to post
Share on other sites

Hei

Vi har nettopp fått ny motor og nytt drev i båten vår, men i og med at det er montert bare for en måned siden,så har jeg ikke planlagt å ta det av i år.

Men har tenkt å kjøre konservering av motoren med drevet på.. Har du noe erfaring med dette? Tenkte å sette en balje eller noe under, men usikker på hvor høyt det er opp til kjølevannsinntaket, har du peiling på dette? eller kanskje vet du om en smartere måte å gjøre dette på med drevet på?

 

Vi har vel en litt nyere utgave av drevet ditt, men det forholdet skulle være noe lunde det samme..

Mvh Henrik

Link to post
Share on other sites

 

Men har tenkt å kjøre konservering av motoren med drevet på.. Har du noe erfaring med dette? Tenkte å sette en balje eller noe under, men usikker på hvor høyt det er opp til kjølevannsinntaket, har du peiling på dette? eller kanskje vet du om en smartere måte å gjøre dette på med drevet på?

 

 

Inbygging er deaktivert, men bare trykk på linken "se på youtube"

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Er litt usikker på om denne passer særlig godt på store drev - den er primært beregnet på påhengsmotorer. Vurderte selv å kjøpe en slik til mitt Bravo3 drev. Endte opp med å kjøpe en original dyse fra merkeforhandler. Denne kostet bare 120 kroner, så valget ble enkelt.

 

Det er for øvrig en viktig påpekelse du gjør mht. trykk på vannet. Min erfaring er at kun bruk av trakt og slange for å helle på kjøleveskeblanding fungerer ganske dårlig. Det er ikke mye av blandingen som blir sugd inn ved denne metoden.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har merk noe som er beregnet til drevene sine da?

Volvop har ingenting?

For jeg hørte at den ikke fungerte veldig bra på ett 280 drev,(det hadde vi før), men tenkte å prøve på DPS. Beste hadde vel å få fatt i noe Volvogreier, men BOM i bergen sa de ikke hadde noe..

Henrik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...