ray Startet 5.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2010 (redigert) Hei, ser det er endel spørsmål rund det å skifte belg på derv, tenkte jeg skulle legge ut litt bilder og tekst her mens jeg gjør jobben på mitt drev Starter med å ta av proppeler og tappe olje. Her føre start på jobben Her er mutter for ytterste proppel løsnet, må sette gire i forover stilling Her er mutter på indre proppel løsnet, husk da å sette gire i bakk stilling. Denne mutteren krever spes verktøy Enkelt å lage selv. Mutter med hjemme laget spes verktøy. Sveiset en pipe inn i enden av røret og skar opp spor som matcher ører på mutter. Her er tappe pluggen, umbrako skruen i bunnen . Viktig å smøre akselen godt når proppeler monteres igjen Har her tatt av deksel over gir mekanismen, 3 skruer og fjærne plast dekset. Ta ut peile pinnen, da renner olja lettere ut. Her er tappe pluggen ute, 5/16 umbrako (tommer), sjekk att o-ringen er hel!! Her står den og olje kan bruke hele natta på å renne ut. Ikke antydning til en eneste vann dråpe i olja Håper dette kan være til nytte for noen. Fortsettelse når jeg har tid igjen. Redigert 5.Oktober.2010 av Rinker 232 (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Setter du den i gear for å få motstand når du skrur opp propellmutteren? -mitt tips, om jeg kan tilføye det, er å legge en plankebit mellom propell og kavitasjonsplaten, så holdes propellen fast når du skrur av. Ellers er det kjekt å se hvordan dette gjøres. Mekanikeren gjore det på mitt drev forleden, men dette blir en fin repetisjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ray Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Hei Eureka Takker for tilleggs info , jeg bruker begge løsningene. men fant ikke noe egnet tre emne nå. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Den er god. Setter du på igjen drevet med en gang du har gått over det, eller lar du det stå av gjennom vinteren? Fikk ikke med meg påmonteringen av drevet mitt, så jeg er litt spent på det. Noen nevnte kontroll av "lineing" her forleden. At drevet stå i linje med motor. Er det noe du kommer til å underholde oss med? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ray Svart 5.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 Jeg har planer om å montere det på igjen så fort det er klart. Jeg behøver ikke å tenke på forhold mellom motor og drev, da dette er fast etter installasjon. Det er ikke mulig å montere drevet feil i forhold til motor nå da det ikke er justering muligheter på di boltene som fester drevet til helmen/transom. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Leser at hvis man har båten på land (ute), så må man ta av drev for å hindre tyveri. Finnes det ikke en smart lås for drev, ala de for påhengere? Har bare påhenger selv og har ikke studert drev, så kanskje spørsmålet passer i kategorien "dumme spørsmål". (Her skulle det vært et flaut smiley, men de er alle borte når jeg skriver meldinger (leit smiley)) Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Cruiseliner Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Tyveri vil alltids være en risiko, men folk som faktisk stjeler drev vil neppe se på en låseanordning som noen stor hindring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Merker dere ikke propellene med overrettmerker slik at dei blir satt riktig på plass igjen? sist eg hadde hatt service, måtte mekanikeren av igjen med den akterste for å få den korrekt i forhold til den forre. Fikk vibrasjon i båten fordi at den akterste blokkerte vannstrømmen under kavitasjonsplata. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 hmm, merking av propellposisijon... høres rimelig ut det.. men så ikke at mekanikeren hos VP gjorde det på min duo. Men hva er utgangspunktet, hvordan finne riktig posisjon? Dette kan ble en interessang tråd! "alt om drevmontering" :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ray Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Proppelene roterer på vær sin aksel i motsatt retning, ingen betydning hvordan du monterer, var beskjeen jeg fikk når jeg ringte å spurte. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
POL Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Propellene "lever sitt eget liv". Det vil si at du trenger ikke lage noen overettmerker. Det er bare å skyve dem inn på akslingen igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cruiseliner Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Det er ikke nevnt noe om merking av propeller i min manual for Bravo3 duoprop heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 det med propellen har jeg hørt. husker ikke helt, men lurer på om de skal krysse verandre på topp for å ikke få vibrasjon. kan sikkert være lurt å høre med flere om dette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ray Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Ja da har arbeidslysten hatt ett lite anfall igjen, i dag skal drevet av båten Da er det gir wiren som skal av, tar ut splinten og fjærner skiva. Husk å telle omdreininger på "mutteren når den skrues av Kom til 22 runder her ! Jeg synes det er greit å putte slike små deler i poser, og merke med relevant info. Har teflon hjerne Husk denne, det er skruen som holder feste brakketen til wirestrømpa. Så er det giveren til trim indikatoren som står for tur, to skruer og så vippe den forsiktig ut. Kan sitte hardt i groer osv. fortgjort å ødlegge den. Denne gangen løsnet den fint. Her er klemmene på de 2 belgene Husk denne, kjett når drevet henger igjen i slike små ting. Klemma som holder vannslangen på båt siden, husk jord forbindelsen ved montering. Så er turen kommet til løfte sylindrene, denne plast koppen har en lei tendens til å ryke når du tar den av. Du trenger bare å ta av på en side Når plastkoppen er fjernet, er det bare å vippe av låseringen og fjerne skiva. Dytt deretter akslingen ut. Her er akslingen ute, monter den med mye fett, jeg bruker hjulager fett tåler mye vann og salt. Her er spes verktøyet for å løsne boltene som holder drevet fast i hjelmen. Bestilt fra VP forhandler ca 300 inkl frakt Her må du bruke latmann, boltene sitter med locktite. Boltene som holder drevet. Her er drevet på tur av/ut. Her er det løst, jeg bruker verksted ho..a mi til å hantere det. Ser greit ut her, lagert til akslingen snurrer fint uten lugging eller lyd. Her har jeg laget en bolt med øye så jeg kan henge drevet opp i elefanten, lett å fint å jobbe da. Her er muttrene som holder "mellom huset" løsnet. Dette må av for å få løsnet belge mot drevet. Der var det løst. Pass på att denne o-ringen er hel og ligger riktig ved montering. Ved jobb på drevet er det en plage å ha badeplattform,jeg er 195 lang , men ellers helt topp Nå skal jeg bare vaske og flekke litt lakk skader Så er det bare å bestille deler, egentlig er belgen like myk å fin i konsistens og har ikke antydninger til sprekker. Men bytter den for å være sikker. Eksos belg og vannslangen går en runde til. Like fine di også. Det var det for denne gang Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Både Mercruiser og Volvo sier at dette ikke har noen betydning, men normalt ved montering av duopropper så settes de slik at de ikke møtes på toppen, under kavitasjonsplaten. En propell med ett blad rett ned og en propell med ett blad rett opp er en enkel måte å gjøre det på, eller man kan sette de slik at de møtes ca klokka 11. Skal vistnok hindre kavitasjon og vibrasjoner i propellene. Dieselmotorer med en 3 bladers propp og en 4 bladers propp kan være litt verre å får riktig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Stemmer, skal ikke møtes på toppen. Det gjorde mine og den akterste måtte flyttes. Dette er ikke likegyldig. Dei må tørnes rundt og rundt for å sjekke at bladene ikke møtes under kavitasjonsplaten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 6.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2010 Kan tilføye at mekanikeren kommenterte at han hørte at vakumet gikk ut av belgen da han dro av drevet mitt. Det var et godt tegn... Ellers så er den gearwiren et helsikke om den må byttes ut. Da må motoren flyttes fremover for å komme til fra innsiden. Dette i kombinasjon med D6motor ( Venter i skrivende stund på tilbakemeldig fra VP om jeg får bytta den på garanti) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 7.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 Hei Vi har nettopp fått ny motor og nytt drev i båten vår, men i og med at det er montert bare for en måned siden,så har jeg ikke planlagt å ta det av i år. Men har tenkt å kjøre konservering av motoren med drevet på.. Har du noe erfaring med dette? Tenkte å sette en balje eller noe under, men usikker på hvor høyt det er opp til kjølevannsinntaket, har du peiling på dette? eller kanskje vet du om en smartere måte å gjøre dette på med drevet på? Vi har vel en litt nyere utgave av drevet ditt, men det forholdet skulle være noe lunde det samme.. Mvh Henrik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 7.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 (redigert) Men har tenkt å kjøre konservering av motoren med drevet på.. Har du noe erfaring med dette? Tenkte å sette en balje eller noe under, men usikker på hvor høyt det er opp til kjølevannsinntaket, har du peiling på dette? eller kanskje vet du om en smartere måte å gjøre dette på med drevet på? Inbygging er deaktivert, men bare trykk på linken "se på youtube" Redigert 7.Oktober.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 7.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 Akkurat noe sånt jeg var på jakt etter! Er det mulig å oppdrive? En slik belg som du hiver rett på kjølevannsinntaket? Henrik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 7.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Spyledyse/ Det må være trykk på vannet, slik som fra en hagekran e.l. Dersom den skal brukes til frostveske bør det brukes en tank med el. pumpe slik som på videoen i min forrige post. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 8.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 Ok, det er mottat:) Tusen hjertelig for svar:) Henrik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cruiseliner Svart 8.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 (redigert) http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Spyledyse/ Er litt usikker på om denne passer særlig godt på store drev - den er primært beregnet på påhengsmotorer. Vurderte selv å kjøpe en slik til mitt Bravo3 drev. Endte opp med å kjøpe en original dyse fra merkeforhandler. Denne kostet bare 120 kroner, så valget ble enkelt. Det er for øvrig en viktig påpekelse du gjør mht. trykk på vannet. Min erfaring er at kun bruk av trakt og slange for å helle på kjøleveskeblanding fungerer ganske dårlig. Det er ikke mye av blandingen som blir sugd inn ved denne metoden. Redigert 8.Oktober.2010 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 8.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 Har merk noe som er beregnet til drevene sine da? Volvop har ingenting? For jeg hørte at den ikke fungerte veldig bra på ett 280 drev,(det hadde vi før), men tenkte å prøve på DPS. Beste hadde vel å få fatt i noe Volvogreier, men BOM i bergen sa de ikke hadde noe.. Henrik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cruiseliner Svart 8.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 Mercruiser/Quicksilver har et produkt som er tilpasset tilhørende drev ja. Forskjellen fra Biltema-varianten er at den ikke har bøylen (som muligens kan bli for trang), men i stedet en stang som stikkes gjennom drevet som holder koppene sammen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.