ray Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 Jeg bruker biltema sin muffe på drevet mitt, funker helt fint DPS jeg har i hvertfall. Bruker balje under drevet med 19 mm fageslange på. kjører springvann med vanlig 13 mm hageslange. Trer 13 mm inn i 19 mm slangen setter på vannet lar det stå på til det kommer utigjen av eksose, starter motor. Trekker så 13mm slangen ut av 19 mm og trer den i balja med frost væske. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 9.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Hei Så motor greier å suge frostveske fra en balje gjennom biltemamuffen? Henrik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ray Svart 9.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Ja det går fint her i hvertfall. men jeg mater ALLTID motor med vanntrykk fra hageslangen først, så impeller ikke må jobbe tørt føre vanne kommer inn i pumpehuset. Dette er av egen erfaring, jeg måtte bytte impeller etterpå. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 9.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Men vil det komme vann ut gjennom kavitasjonsplataen uten at motoren er igang? Uansett, takk for fin info både når det gjelder bekgbytte og konservering:) Henrik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ray Svart 9.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Vannet kommer ut gjennom di små hulla som er i eksos belgen også under motorgange med slangen på. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
ray Svart 9.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Da her det kommer en pakke med deler Den nye belgen monter inn. Der er helm/ pilot huset montert tilbake Nå er det bare å mane seg opp å få på drevet igjen. Mye for å få på vannslange og belger med klemmer. Men nå god kveld alle sammen Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
ray Svart 10.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 Da har tiden kommet for å få på drevet igjen De er ikke lett å entre det alene, hadde med meg verksted ho..a til hjelp, gikk da på ett vis. Sånn nå henger det på plass. Fikk akselen til å entre på første forsøk, så er det bare å skyve drevet innover til det tette mot belgen. Entret 2 muttere og satte på løftesylindrene, mye lettere å hantere da. Proppelene nyvasket og montert med rett moment. 60 Nm på den innerste mutteren og 70Nm på den yttre. Der er alt på plass. 2,4L olje er fyldt på og trim indikator giver er justert inn. Bare å vente på våren. I morgen er det impeller og bensinfilter som skal tas, men det kommer ikke inn her. Håper noen kan ha nytte av denne bilde serien, egentlig en kurant jobb. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 21.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2010 Hei Tar båten på land lørdag, og har kjøpt inn "gummimuffe" til å feste på drevet. Ser jo at det bør gå bra med vannslange med trykk på, men ble ikke helt klok på den videoen.. Vil motoren greie å suge opp frostvæske fra en bøtte gjennom en slange med muffe festet på drevet? eller må jeg også her oppnå trykk? Og vil det være tilstrekkelig å feste en slange på gummimuffen og helle frostvæske i denne fra litt høyde via en trakt og dermed oppnå litt trykk i muffen på drevet? Kanskje litt dårlig forklart, men hadde vært fint med ett bekreftende nikk, evt en rettende pekefinger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 22.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 Noen som har synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 22.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 Det kan variere, noen motorer suger som damene i skippergata, mens andre suger som en 90 åring med kols, kommer helt an på sjøvannspumpe og impeller. Dersom du klarer å få muffene delvis tette slik at de ikke trekker for mye luft, og begynner med en hageslange med trykk for deretter å putte slangen raskt over i en bøtte med kjøleveske, slik at det blir minst mulig luft osv. så går det som regel bra. Det beste er nok å ha litt trykk, og passe på at impeller ikke går varm. Mercruiser anbefaler at motoren skal kjøres opp litt på turtallet for å suge bedre, så det hjelper kanskje litt, men aldri over 1500rpm på muffer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 22.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 ok, takk for svar. Er ikke mulig å kjøre D3 høyere enn 1500 så det går fint:) Regner med at selve ferskvannspylingen går greit, men som sagt, mer usikker på frostvæsken. Men tenkte å helle i en trak i en slange fra 2 meters høyde for å skape litt trykk, og får eg muffen noe lunde tett, så både tror og håper eg at det skal gå fint:) ps, får håpe motoren suger "som damene i skippergata" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 22.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 Jeg bruker kar med lensepumpe, slange og muffe. Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 22.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 Det var heller ikke så dumt, så pumper du mens motoren går= Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid.65 Svart 22.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 Sett opp kanna/bøtta med frostvæske på badeplattformen e.l , så burde det gå bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 22.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2010 ja, var noe sån t jeg tenkte. vil motor greie å suge direkte fra bøtten? eller tror du jeg må helle for å få nok trykk? takk for svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yachten Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 Bra innlegg, og svar på hva jeg spurte om den 3/10. Er litt overrasket over at du ikke velger å ta av de seks mutterene og drevet først før du tar av styrehjelmen og inn til belgene. Ville trodd dette var lettere. Når det gjelder ferskvannskjøring pleier jeg å gjøre dette etter derevt er tatt av. Da setter jeg rett og slett haveslangen med gardenaspyleren rett inn i sjøvannsinntaket som sitter igjen på skjoldet og starter opp. Kjører 20-30 min med vann rett inn fra springen. De siste minuttene tar jeg bare en vanlig bøtte med 50/50 blanding frostveske. Oppe i bøtten har jeg en gardenaslange på ca en meter med samme munnstykke som jeg bare dytter inn i sjøvannsinntaket etter å ha fjernet springvannet. Dette suges inn og bøtten settes under skjoldet slik at jeg samler opp frostveskeblandingen igjen. Med denne løsningen synes jeg det er veldig lett å vinterkonservere motoren. Da gjenstår det til våren og bytte belger og det hjalp med bildene du la ut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HenrikOrrskär Svart 8.September.2013 Del på Facebook Svart 8.September.2013 Hei! Vi har en litt nyere utgave av dette drevet, DPS-A, men ser helt likt ut med tanke på propellbytte. Vi skulle ta oljeskift på drevet i dag, tok av ytterste propell, men innerste satt som faen. Ga opp relativt tidlig i frykt for å ødelegge noe, og tenkte å høre med dere om det var noen tips. 1. Første jeg må være sikker på er retningen jeg skal skru for å løsne innerste propellen. Er det samme vei som jeg skrudde ytterste, eller er det å anta at jeg må løsne motsatt vei? 2. Når jeg setter drevet i gir, greier jeg likevel å vri rundt propellen når jeg tar i, virket i instruksjonsboken som at propellene skulle stå bom fast om man gjorde dette, gir dette mening? 3. Andre tips til å få løsnet dette? Varme, rustløser etc? Brukte et slikt spesialverktøy av typen http://www.ebay.com/itm/VOLVO-PENTA-DUOPROP-DPS-XDP-PROP-TOOL-KIT-BRAND-NEW-/350795965149?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item51ad11a2dd&vxp=mtr#ht_458wt_1178. Er jo begrenset med moment man får med en slik stang, men bøyde faktisk hele stangen, så propellen sitter godt/evt elendig materiale den er laget av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.