Jump to content

Slik skifter jeg drevbelg på mitt VP DPS drev


ray

Recommended Posts

Jeg bruker biltema sin muffe på drevet mitt, funker helt fint DPS jeg har i hvertfall.

Bruker balje under drevet med 19 mm fageslange på. kjører springvann med vanlig 13 mm hageslange. Trer 13 mm inn i 19 mm slangen setter på vannet lar det stå på til det kommer utigjen av eksose, starter motor. Trekker så 13mm slangen ut av 19 mm og trer den i balja med frost væske.

Link to post
Share on other sites

Da har tiden kommet for å få på drevet igjen :sweat:

 

De er ikke lett å entre det alene, hadde med meg verksted ho..a til hjelp, gikk da på ett vis. :smiley:

 

10102010266.jpg

Sånn nå henger det på plass. Fikk akselen til å entre på første forsøk, så er det bare å skyve drevet innover til det tette mot belgen.

Entret 2 muttere og satte på løftesylindrene, mye lettere å hantere da.

 

10102010267.jpg

Proppelene nyvasket og montert med rett moment. 60 Nm på den innerste mutteren og 70Nm på den yttre.

 

10102010268.jpg

Der er alt på plass. 2,4L olje er fyldt på og trim indikator giver er justert inn.

Bare å vente på våren.

 

I morgen er det impeller og bensinfilter som skal tas, men det kommer ikke inn her.

 

Håper noen kan ha nytte av denne bilde serien, egentlig en kurant jobb.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Tar båten på land lørdag, og har kjøpt inn "gummimuffe" til å feste på drevet. Ser jo at det bør gå bra med vannslange med trykk på, men ble ikke helt klok på den videoen..

Vil motoren greie å suge opp frostvæske fra en bøtte gjennom en slange med muffe festet på drevet? eller må jeg også her oppnå trykk? Og vil det være tilstrekkelig å feste en slange på gummimuffen og helle frostvæske i denne fra litt høyde via en trakt og dermed oppnå litt trykk i muffen på drevet?

Kanskje litt dårlig forklart, men hadde vært fint med ett bekreftende nikk, evt en rettende pekefinger :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det kan variere, noen motorer suger som damene i skippergata, mens andre suger som en 90 åring med kols, kommer helt an på sjøvannspumpe og impeller.

 

Dersom du klarer å få muffene delvis tette slik at de ikke trekker for mye luft, og begynner med en hageslange med trykk for deretter å putte slangen raskt over i en bøtte med kjøleveske, slik at det blir minst mulig luft osv. så går det som regel bra.

Det beste er nok å ha litt trykk, og passe på at impeller ikke går varm.

Mercruiser anbefaler at motoren skal kjøres opp litt på turtallet for å suge bedre, så det hjelper kanskje litt, men aldri over 1500rpm på muffer.

Link to post
Share on other sites

ok, takk for svar. Er ikke mulig å kjøre D3 høyere enn 1500 så det går fint:) Regner med at selve ferskvannspylingen går greit, men som sagt, mer usikker på frostvæsken. Men tenkte å helle i en trak i en slange fra 2 meters høyde for å skape litt trykk, og får eg muffen noe lunde tett, så både tror og håper eg at det skal gå fint:)

 

ps, får håpe motoren suger "som damene i skippergata" :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Bra innlegg, og svar på hva jeg spurte om den 3/10. Er litt overrasket over at du ikke velger å ta av de seks mutterene og drevet først før du tar av styrehjelmen og inn til belgene. Ville trodd dette var lettere.

 

Når det gjelder ferskvannskjøring pleier jeg å gjøre dette etter derevt er tatt av. Da setter jeg rett og slett haveslangen med gardenaspyleren rett inn i sjøvannsinntaket som sitter igjen på skjoldet og starter opp. Kjører 20-30 min med vann rett inn fra springen. De siste minuttene tar jeg bare en vanlig bøtte med 50/50 blanding frostveske. Oppe i bøtten har jeg en gardenaslange på ca en meter med samme munnstykke som jeg bare dytter inn i sjøvannsinntaket etter å ha fjernet springvannet. Dette suges inn og bøtten settes under skjoldet slik at jeg samler opp frostveskeblandingen igjen. Med denne løsningen synes jeg det er veldig lett å vinterkonservere motoren.

 

Da gjenstår det til våren og bytte belger og det hjalp med bildene du la ut

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei!

Vi har en litt nyere utgave av dette drevet, DPS-A, men ser helt likt ut med tanke på propellbytte. Vi skulle ta oljeskift på drevet i dag, tok av ytterste propell, men innerste satt som faen. Ga opp relativt tidlig i frykt for å ødelegge noe, og tenkte å høre med dere om det var noen tips.

 

1. Første jeg må være sikker på er retningen jeg skal skru for å løsne innerste propellen. Er det samme vei som jeg skrudde ytterste, eller er det å anta at jeg må løsne motsatt vei?

2. Når jeg setter drevet i gir, greier jeg likevel å vri rundt propellen når jeg tar i, virket i instruksjonsboken som at propellene skulle stå bom fast om man gjorde dette, gir dette mening?

3. Andre tips til å få løsnet dette? Varme, rustløser etc? Brukte et slikt spesialverktøy av typen http://www.ebay.com/itm/VOLVO-PENTA-DUOPROP-DPS-XDP-PROP-TOOL-KIT-BRAND-NEW-/350795965149?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item51ad11a2dd&vxp=mtr#ht_458wt_1178. Er jo begrenset med moment man får med en slik stang, men bøyde faktisk hele stangen, så propellen sitter godt/evt elendig materiale den er laget av.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...