Vegardos Startet 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2010 hei. er helt ny i denne båtverden, har vell strengt tatt ikke begynnt på den ennå, men vurderer å kjøpe en Albin 25 fot. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22809438 noen som har erfaringer med denne? tips/råd? har lyst på en båt som man kan dra på helgeturer med/ferieturer. må vertfal ha toalett (hva slags toalett type er bra? kværn? elektrisk? septik?) Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 Du kan jo ta en kikk på denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/52562-bilder-i-fra-haabys-baatpuss-og-soervis-paa-eber-x2/ og få litt underholdning mens du leser. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2010 skulle til å si det samme angående anders sin tråd som det er linket til over her... men jeg advarer deg mot at du ikke kommer til å legge deg med det første når du først setter igjen. Det er en meget nyttig tråd, fullspekket av humor, historier og et kjempe båtprosjekt!! Lykke til med Albin. Sitér dette innlegget Link to post
blycher Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Hei!albin er fine båter!,menser det står det er en volvo penta md17d?synes det ser ut som en md3b?jeg ser det er disse "små" toppboltene på innsugssiden som bare md3b hadde.Ser også at det er en RB-girkasse på den som jo er en kasse md17d ikke ble levert med.IKKE at det er noe negativt med det,md3b`en er jo mer behaglig med samme effekt på et lavere turtall,ser jo veldig pent holdt ut også Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 MD3 har 6stk topplokksbolter mens MD17 kun har 4stk. En MD17D er det ikke da disse kun ble levert med MS2 gear med vinklet utgang. Dog kan det være MD17C. Bildene er ikke gode nok til å avgjøre om MD3B. Ferskvannskjølingen er original VP. Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Du kan jo ta en kikk på denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/52562-bilder-i-fra-haabys-baatpuss-og-soervis-paa-eber-x2/ og få litt underholdning mens du leser. haha, fantastisk arti tråd! ikke minst er det gøy å se hvordan andre løser utfordringer:) tusen takk:) Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Hei!albin er fine båter!,menser det står det er en volvo penta md17d?synes det ser ut som en md3b?jeg ser det er disse "små" toppboltene på innsugssiden som bare md3b hadde.Ser også at det er en RB-girkasse på den som jo er en kasse md17d ikke ble levert med.IKKE at det er noe negativt med det,md3b`en er jo mer behaglig med samme effekt på et lavere turtall,ser jo veldig pent holdt ut også MD3 har 6stk topplokksbolter mens MD17 kun har 4stk. En MD17D er det ikke da disse kun ble levert med MS2 gear med vinklet utgang. Dog kan det være MD17C. Bildene er ikke gode nok til å avgjøre om MD3B. Ferskvannskjølingen er original VP. jøss, her datt jeg ut for leeenge siden må jeg innrømme:p hva er en toppbolt? rb-girkasse? https://baatplassen.no/i/public/style_emoticons/default/saint.gif :saint: Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Ingen skal vel påstå at en Albin 25 er så vakker, kanskje mer spesiell Men følelsen jeg hadde når jeg var i en Albin 25 at den var stor og godt utnyttet til 25 fot å være. Albin 25 er en populær båt i Sverige, søk opp Albin klubben så finner du sikkert alt og litt til om den båten. Tror jeg har sett den båten du linket til tidligere til salgs. Hvis jeg har rett og det er samme selger kanskje det er mulig å prute på den også... lykke til med kjøp av båt Sitér dette innlegget Link to post
Blom'en Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Kjøpte selv en Albin 25 Fisherman tidlligere i år, utgaven med åpent dekk uten akterkabin. Sjekk eksosbend, jeg måtte bytte kjapt da det var tært hull i den, der som saltvannet går ut i eksosbendet. Sjekk og at eksosslange liger i en bøy over vannlinjen, slik at du får en vannlås. Ellers en grei båt som virker veldig lett-drevet og oppnår maks 10 knop med 36 hesters Volvoen. Jeg installerte 2 separate stoler med mellomrom mellom seg for å få bedre tilgang til ratt/hendler når jeg fisker. Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Kjøpte selv en Albin 25 Fisherman tidlligere i år, utgaven med åpent dekk uten akterkabin. Sjekk eksosbend, jeg måtte bytte kjapt da det var tært hull i den, der som saltvannet går ut i eksosbendet. Sjekk og at eksosslange liger i en bøy over vannlinjen, slik at du får en vannlås. Ellers en grei båt som virker veldig lett-drevet og oppnår maks 10 knop med 36 hesters Volvoen. Jeg installerte 2 separate stoler med mellomrom mellom seg for å få bedre tilgang til ratt/hendler når jeg fisker. gode tilbakemeldinger hva er normal gangfart på denne da? ca 8 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 (redigert) Jeg har en sånn, veldig praktisk og romslig 25 foter. Stygg , eller som noen sier for å være snille.... orginal i utseende.. Jeg har kalesjen gående helt bak da blir det mye bedre plass inni båten. Ellers så kan du drøyen et par år og kjøpe min :-) Da får du med homopropell på kjøpet og det er et møst om man skal greie å kjøre båt. Min gjør 8,5 knop i nedoverbakke , men går lettest rundt 5,5-6 Albin 25 er som ei dame med pættæne på ryggen , du har like mye glede av dem , bare at det ser litt rart ut. Lykke til med kjøp :-) Redigert 8.Oktober.2010 av Anders Haaby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Jeg har en sånn, veldig praktisk og romslig 25 foter. Stygg , eller som noen sier for å være snille.... orginal i utseende.. Jeg har kalesjen gående helt bak da blir det mye bedre plass inni båten. Ellers så kan du drøyen et par år og kjøpe min :-) Da får du med homopropell på kjøpet og det er et møst om man skal greie å kjøre båt. Min gjør 8,5 knop i nedoverbakke , men går lettest rundt 5,5-6 Albin 25 er som ei dame med pættæne på ryggen , du har like mye glede av dem , bare at det ser litt rart ut. Lykke til med kjøp :-) heisan sveisan har sett på tråden din og bildene når du pusset opp/pusser opp! fantastisk lesestoff om man kan kalle det lesestoff? det er gøy å se hva andre får til! (også er det litt til motivasjon også!) hva slags motor har du i din? du som har demontert og montert båten tre ganger: hva er (eventuelt) ulempene med denne båten? jeg syntes det ser ut som en koselig båt, grei str for en ukestur eller så.. den har mulighet for å lage mat, og kvitte seg med mat..hehe.. har du kartplotter i den? hva anbefales der da? Sitér dette innlegget Link to post
Blom'en Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Jeg kjører maksfart. Senior, gammel maskinist, kjenner disse Volvomotorene godt og sier vi godt kan kjøre god fart, dvs at vi ligger i maksfart, dvs 9.5-10 knop og det har vi gjort i hele sommer uten problem. Det lekker litt igjennom fundamantet til masten, så det er alltid noe å gjøre. Ellers har cabinvinduene blitt litt hvite, da dette ikke er vanlig glass, men plexi ell. Jeg har forøvrig det meste av original dokumentasjon til denne båten. Min er produksjonsnr. 1756 eller noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Jeg har Penta md17C som har gått i saltvann litt for lenge uten service så nå måtte jeg gyve te. Ellers så er kanskje en ulempe at eksosen går ut i vannflaten som lager en forferdlig plaprelyd... den er det sikkert mulig å flytte... Kjempe fornøyd med båten, utrolig god plass og jeg er 1.90 høy og kan gå oppreist foran og i mitten... stikkabinene bak er også så lange så jeg kan ligge utstrekt der... Veldig fornøyd.. men 3 fots syken og 3 knops feberen river i kroppen alivevel etter noen år... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.