Oistein81 Startet 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2010 Hei, Er snart på tide å ta opp båten for sommeren, å tenkte i den anledning at jeg skulle ha en service på motor før den lagres for vinteren. Motoren er en nye Suzuki 140Hk som har gått ca 50timer. Tenkte jeg skulle få et båtverksted til å ta service og konservering, men høre mange sier at det er bortkastet penger? Hvor mye sparer man egentlig på å gjøre det selv? Hva bør gjøres? (skifte olje, gir olje, plugger,...) Hva er lurest i forhold til videresalg? (får jo ingen "stempel" i servicehefte hvis man gjør ting selv) Mvh. Øistein Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Du sparer vel hva verkstedet tar for tre timers arbeid pluss moms vil jeg tro - si 2.500? Jeg har valgt å sette bort jobben de første årene (4 sesongen nå) på min 90hk Suzuki fra 2007, men fra og med neste år tror jeg at jeg gjør jobben selv. Har valgt å ta utgiften de første årene med tanke på garanti, reklamasjon og verdi av stemplene i boken ved salg om et par år. Hva man bør/skal gjøre står vel nokså klart i brukermanualen samt omtalt nylig i en del tråder her på forumet også siste par dager. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
motor Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Ble det ikke tatt service etter 25 timer?. Mener det er da første service skal tas. Det viktige er imidlertid at olje på motor og gear blir skiftet på ny motor. Plugger osv er det ingen fare med.. Sitér dette innlegget Link to post
Oistein81 Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Ble det ikke tatt service etter 25 timer?. Mener det er da første service skal tas. Det viktige er imidlertid at olje på motor og gear blir skiftet på ny motor. Plugger osv er det ingen fare med.. Nei, 20 timeres servicen blir tatt nå. De fleste pleier å ta den når sesongen er over. Litt mye styr å ta båten på land mitt i sesongen.(ikke minst å få en time på et verksted) I følge forhandle var det vanlig å gjøre det slik, så sant man ikke gikk alt for langt over. Bikker mot å ta sette den på verksted, selv om jeg tror jeg kunne klart denne jobben like bra selv. Men er som sagt stempelet i forhold til salg som er viktig her. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 jeg vil ikke ta standpunkt til hva du skal gjøre vedr garanti spørsmålet, men for en normalt hendig og praktiskt annlagt båt eier er det ikke akkurat romfarts teknologi og kjøre en motor i ferskvann , skifte gear / motorolje& filter. samt nye plugger. Sett fra eget ståsted er det største problemet å frakte motor til og fra verksted , slik at jeg velger å gjøre dette selv. et lite søk på google kan også åpne opp for org verksted manual , deler etc , dersom man ikke av idealisme ønsker å støtte opp om det lokale næringsliv. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Nå er vel ikke akkurat tennpluggene nødvendig å skifte etter de første 20 timer, kan vel kjøre 2-300 timer på dem. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Har valgt å ta utgiften de første årene med tanke på garanti, reklamasjon og verdi av stemplene i boken ved salg om et par år. Kommer til å gjøre det samme. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Jeg har samme motor, men 2004-modell, og tok vinterklargjøringen selv for noen dager siden. Ferskvannskjørte i 15 min for å varme opp olja og skylle systemet. Stoppet så motoren med å sprøyte "fogging oil" i luftinnsuget, skiftet motorolje, skiftet girolje og oljefilter, greaset opp alle bevegelige deler, vasket over motoren, monterte av propellen og greaset opp akslingen. Avsluttet med å sprøyte antikorrosjonsolje på all elektronikk under coveret og bak dashbord. Tok ut alle plugger for å se at disse er OK, men venter med å bytte dem til våren kommer. Jeg brukte rundt to timer på denne jobben, og jeg vil tro at selv de med litt mer enn to tommeltotter også får til en slik service alene. Siden min motor har gått i sju sesonger, så reklamasjonstid og garanti er utgått, har jeg ingen betenkeligheter med å ta servicen selv. Hvis jeg hadde helt ny motor ville jeg nok overlatt servicen til et merkeverksted de første årene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.