GlennIversen Startet 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2010 Hei Jeg lurte på om noen her inne har byttet fra Lang til kort stamme på sin påhenger. Jeg sitter med 2stk 79mod Evinrude 55hk, en med lang stamme, som har en eksoslekasje, men ellers i tipp topp stand, og en med kort stamme hvor jeg er usikker på undervannshuset, men motoren er litt kranglete på tomgang og det elektriske ser ikke helt bra ut. Tenkte derfor at jeg kunne bytte stammen på disse motorene slik at jeg fikk den korte stammen på den beste motoren. Er dette noen hokus pokus for en som liker å skru litt og har litt kjenskap til verktøy. Eller er det enklere å bygge opp akterspeilet på båten. Finnes det noen DIY her på bytting av stamme fra lang til kort. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
egilwh Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Hvis de er like bortsett fra lengden på stammen så skulle det ikke være noe problem å bytte... alt er likt bortsett fra stammen og akslingen... såvidt jeg vet. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
GlennIversen Svart 6.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Begge er Evinrude 55hk fra 1979, eneste forskjellen er kort og lang stamme Så jeg håper og tror selv at det skal være greit, men er det noe jeg skal være obs på? Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Blyrompa Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 Påse at du benyter moment-nøkkel når du skal skru fast svinghjul. Ødela en 50hk for ca 25 år siden ved å skru til for hardt. Lykke til.. Tror nok du skal klare dette, bytt impeller i samme slengen.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 burde ikke være nødvendig å ha av svinghjul for å bytte stamme..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
paxo Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Jeg byttet fra kort til lang stamme på Mercury 500 (50hk) 1969mod ifjor uten større problemer. (se veteranpåhengstråden) Skrudde av undervannshuset først. Da følger drivakselen med. Skrudde av deksel under motoren. Skrudde opp alle festeskruene under kanten og løftet av motorhodet. La motorhodet oppned på et teppe og skrudde alt sammen igjen i motsatt rekkefølge. Det var en pakning for kjølevannet som dekte mye av festepunktet mellom motor og stamme. Den lagde jeg etter mål fra den gamle av pakningspapir fra Biltema. Reparerte vannpumpa også på samme tid. På Mercuryen var det vanskeligste å få av og på undervannshuset, men det må man jo for å bytte impeller uansett. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 7.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Takker og bukker for svar her alle sammen, Regner med at jeg påbegynner jobben over helgen, og samtidig bytter impeller osv.... Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
adeneo Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 (redigert) Dette er rimelig rett frem, men girarmen blir 5 tommer for lang, og må skiftes ut eller bygges om, med mindre du har elektrisk giring(selectric), da er det ikke noe problem med girarmen. Mulig det må kappes av noe på vannrørene? Redigert 7.Oktober.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Er det ikke girarm og vannrør på den korte stammen? Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 7.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Begge er komplette, med eksos og geararm Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
jannis81 Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Jeg kjøper den korte av deg om du ikke gidder bygge om:):) Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 HEi Jannis Jeg skal tenke på det, startet den langstamma motoren i dag for første gang, den har visst nok ikke vært i bruk de 2siste årene, og jeg ble positivt overasket kan du si. Ladet batteriet, kinnet på starteren i 4X5 sekunder og vips så gikk den. Og etter det ble den lettstartet som fy. Her starter den Så da gjenstår impellerbytte Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
jannis81 Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Hei:) Se der ja:) hvorfor var du tenkt bygge om egentlig da?er det kun eksoslekasje som feiler den lange du har på filmen? Jeg er hvertfall veldig interessert i den kortstammete :):)har en kort selv som må bytte stammen på:( Har også en langstammet som er i god stand om du er int i bytte eller noe deler evt:) Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Skal bruke den på en selco selboy 13fot, som egentlig skal ha en kortstamma motor, og jeg sliter litt med ladingen og tomgangen på den som har kort stamme, så først tenkte jeg å bytte over likeretter og forgasser på disse to, men siden den med lang stamme er penere i lakken og ser bedre ut, så tenkte jeg at jeg kunne bytte stamme på disse, men nå vurdere jeg heller å bygge opp akterspeilet eller sette på nytt motorfeste på båten, for den med lang stamme virker veldig bra. Den med kort stamme er standard grå/hvit, lader ikke, og er ikke pen og se på, men den starter og går, så selger jeg den blir det som en delemotor/rep-objekt. Jeg vil ikke selge den med kort stamme før jeg har testet den andre på sjøen skikkelig, så jeg vet om jeg trenger en delemotor Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.