Jump to content

Bytte fra lang til kort stamme på Evinrude 55hk

GlennIversen

Recommended Posts

Hei

Jeg lurte på om noen her inne har byttet fra Lang til kort stamme på sin påhenger.

Jeg sitter med 2stk 79mod Evinrude 55hk, en med lang stamme, som har en eksoslekasje, men ellers i tipp topp stand, og en med kort stamme hvor jeg er usikker på undervannshuset, men motoren er litt kranglete på tomgang og det elektriske ser ikke helt bra ut.

Tenkte derfor at jeg kunne bytte stammen på disse motorene slik at jeg fikk den korte stammen på den beste motoren.

Er dette noen hokus pokus for en som liker å skru litt og har litt kjenskap til verktøy.

Eller er det enklere å bygge opp akterspeilet på båten.

Finnes det noen DIY her på bytting av stamme fra lang til kort.

Ha en fin dag

Hvis de er like bortsett fra lengden på stammen så skulle det ikke være noe problem å bytte... alt er likt bortsett fra stammen og akslingen... såvidt jeg vet.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Jeg byttet fra kort til lang stamme på Mercury 500 (50hk) 1969mod

ifjor uten større problemer. (se veteranpåhengstråden)

Skrudde av undervannshuset først. Da følger drivakselen med.

Skrudde av deksel under motoren.

Skrudde opp alle festeskruene under kanten og løftet av motorhodet.

La motorhodet oppned på et teppe og skrudde alt sammen igjen i motsatt

rekkefølge.

Det var en pakning for kjølevannet som dekte mye av festepunktet mellom

motor og stamme. Den lagde jeg etter mål fra den gamle av pakningspapir

fra Biltema.

Reparerte vannpumpa også på samme tid.

På Mercuryen var det vanskeligste å få av og på undervannshuset, men

det må man jo for å bytte impeller uansett.

HEi Jannis

Jeg skal tenke på det, startet den langstamma motoren i dag for første gang, den har visst nok ikke vært i bruk de 2siste årene, og jeg ble positivt overasket kan du si.

Ladet batteriet, kinnet på starteren i 4X5 sekunder og vips så gikk den.

Og etter det ble den lettstartet som fy. Her starter den

Så da gjenstår impellerbytte

Ha en fin dag

Skal bruke den på en selco selboy 13fot, som egentlig skal ha en kortstamma motor, og jeg sliter litt med ladingen og tomgangen på den som har kort stamme, så først tenkte jeg å bytte over likeretter og forgasser på disse to, men siden den med lang stamme er penere i lakken og ser bedre ut, så tenkte jeg at jeg kunne bytte stamme på disse, men nå vurdere jeg heller å bygge opp akterspeilet eller sette på nytt motorfeste på båten, for den med lang stamme virker veldig bra.

Den med kort stamme er standard grå/hvit, lader ikke, og er ikke pen og se på, men den starter og går, så selger jeg den blir det som en delemotor/rep-objekt.

Jeg vil ikke selge den med kort stamme før jeg har testet den andre på sjøen skikkelig, så jeg vet om jeg trenger en delemotor

Ha en fin dag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...