Berten Startet 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2010 Hallo. Båten min har bare tatt en kort tur på 15 minutter i år etter oljeskift og filterbytte. Må jeg bytte olje og filter til våren igjen? PS: Varmtvannet er nå ordnet. Ble kjempebra. Takk for gode råd! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2010 jeg ville nå ikke ha bytta Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hansi Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Jeg hadde nok ikke gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Denne oljen er så ny som den kan få bli! Ingen som helst grunn til å bytte igjen til våren... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom-ass Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Svaret er nei! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Mouche Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Hvor går grensen for at et nei blir til et ja, eller omvendt? På min firetakters utenbordsmotor hadde jeg vel i år kun 40/45 timer totalt og på service ble det skiftet både olje, filter, girolje, plugger og det hele. Jeg tenkte greit nok med oljene, men tennplugger etter bare 40/45 timer er det nødvendig å skifte? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ribtjenester Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Jeg ville vel bytta olje hvis jeg hadde over 30 timer. selv bytter jeg på min hver 100 time, dvs. en gang mitt i sesongen og på høsten uavhengig om båten har gått 130 timer bare. Ribben jeg har blir også tatt hver 100 time den har utenbordsmotorer hilsen morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
index Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Jeg tenkte greit nok med oljene, men tennplugger etter bare 40/45 timer er det nødvendig å skifte? Langt i fra! De holder greit et par år til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LM 605 Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 På min Mercury 115efi skulle tennpluggene skiftes etter 300 timer, i følge manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Det er mye som etter manualen skal byttes uten at dette strengt tatt er nødvendig. Olje og filter er imidlertid blant tingene man bør bytte årlig. Men ikke hvis motoren knapt nok har vært brukt som i trådstarters tilfelle. Jeg vil likevel anbefale å studere oljen til våren for evt. gråskjær. Det kan gå vann i oljen selv om den ikke er brukt. Ser oljen derimot fin ut er det bare å kjøre i vei. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Ribben jeg har blir også tatt hver 100 time den har utenbordsmotorer Blir det da årlig, hvert annet år eller hva? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TideRace Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 (redigert) Jeg vil likevel anbefale å studere oljen til våren for evt. gråskjær. Det kan gå vann i oljen selv om den ikke er brukt. Ser oljen derimot fin ut er det bare å kjøre i vei. Sjekk og bytte av olje bør alltid gjøres om høsten umiddelbart etter opptak. Skulle oljen være grå, tyder det på vann i oljen. Blir denne blandingen stående i motoren til våren kan det føre til store korrosjonsskader. Av samme grunn bør den brukte oljen alltid byttes om høsten (og ikke om våren) slik at motoren står med ny og ren olje i opplag. Brukt olje innholder syrer som kan tære på vitale deler når motoren står ubrukt over tid. Motoren har det derfor best hvis oljeskiftet blir tatt om høsten og motoren står med ny olje i vinteropplaget. Redigert 7.Oktober.2010 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Av samme grunn bør den brukte oljen alltid byttes om høsten (og ikke om våren) Jeg foretrekker å bytte på våren. Det er ikke alle som har båten i opplag vinterstid... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cruiseliner Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Av samme grunn bør den brukte oljen alltid byttes om høsten (og ikke om våren) slik at motoren står med ny og ren olje i opplag. Brukt olje innholder syrer som kan tære på vitale deler når motoren står ubrukt over tid. Motoren har det derfor best hvis oljeskiftet blir tatt om høsten og motoren står med ny olje i vinteropplaget. Eeh, vi snakker her om trådstarters olje som i praksis ikke har vært brukt. Din teoretiske forelesning blir derfor mildt sagt malplassert i denne sammenhengen. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 (redigert) Skifte olje en gang årlig hvis motor har vært i bruk en del timer kan være en grei regel. Om båten kun har gått en 5-10 timer hadde jeg ikke brydd meg med mindre det er garantier inne i bildet. Redigert 7.Oktober.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 ....en kort tur på 15 minutter i år etter oljeskift og filterbytte. Etter olje og filterskift bør motoren i allefall gå 15-30 min. tid for å få fordelt den nye oljen. Skifte olje etter så kort gangtid er meningsløst, oljen er jo ny. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Selvsagt trenger ikke trådstarter å bytte olje. For å være helt ærlig så forsøker jeg å bytte omtrent en gang i året, men det hender også at jeg hopper over. Jeg har litt dårlig samvittighet for det, men jeg tror slett ikke motoren lider under det. Ja, jeg vet at noen mener at brukt olje inneholder syre og at det kan være noe kondens i den, men jeg må vel innrømme at jeg ikke blir veldig bekymret. Mange sesonger går den stakkaren bare en 40-50 timer. Er det noen som vil forsøke å overbevise meg om at jeg bør bli bekymret? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Er det noen som vil forsøke å overbevise meg om at jeg bør bli bekymret? Jeg bytter olje hver høst, men å overbevise deg - nei. Noen som har hørt om motorhavari som skyldtes ett år gamel olje? Sikkert ingen, heller ikke unormal slitasje p.g.a. overhopp av oljeskift ett år om annen. Men for en del kan skifte av olje, drivstoff-filter, impeller, kjølevæske m.m. innebære bedre nattesøvn Lett å få dårlig samvittighet når man ikke følger leverandørens anbefalinger Dette gir økt omsetning - du vet... noen skal jo leve av dette også Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Men jeg bytta faktisk olje og filter i går Det kostet meg faktisk ca kr 1000,- selv med Biltema-olje. Og da har jeg faktisk gjort jobben selv........... Tror faktisk jeg kommer til å bytte på girkassa også Men jeg må innrømme at jeg ikke er vannvittig glad i å ligge med hode under dekk Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 (redigert) Forresten et godt poeng å ikke spørre de som selger olje om dette Redigert 8.Oktober.2010 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Berten Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Hei. Som jeg tenkte, så var det gode svar her. takk,takk. Jeg satser på at oljen og filteret holder til neste høst. Som noen nevner:Impeller. Ser at dette også anbefales byttes annet/hvert år? Jeg har kanskje vært usedvanlig heldig, men har på min tidligere snekke aldri byttet dette. Snekka surret og gikk i 5 år uten problemer, så er denne "anbefalingen", også for å selge? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Jeg vil anbefale å ta en oljeprøve og sende inn til analyse, for å være helt sikker på at olje holder 100% kravet til ren olje slik at du ikke risikerer noe i vinter Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Berten Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Jøss! Analyseprøve av en motorolje? Skjønner at jeg er begynnt å bli gammel. Og hvor skal en slik analyse sendes da? hehe. må le litt Men seriøst: det kan vel ikke være nødvendig? Satser på at dette går bra med eksisterende olje, men send gjerne din inn til et institutt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 (redigert) Invicta AS har holdt på i 25 år med oljeanalyser, jeg hadde litt med dem å gjøre for ca 20 år siden. Her er det de leverer til kyst og lystflåten: http://www.invicta.no/no/index.php/trade/productlist/8/ Redigert 8.Oktober.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 (redigert) Invicta AS har holdt på i 25 år med oljeanalyser, jeg hadde litt med dem å gjøre for ca 20 år siden. http://www.invicta.no/no/index.php/trade/productlist/8/ "Invicta a.s. er et uavhengig laboratorium som hovedsakelig utfører analyser av smøre- og hydraulikkoljer, dieseloljer og kjølevann. Utfra oljeprøver som analyseres i vårt laboratorium kan vi si noe om motor- og maskinkomponentens driftsbetingelser og slitasjenivå. Vi kan på det grunnlag gi råd om vedlikehold og forebyggende tiltak mot motor-/systemhavari for våre kunder. Våre analyser inngår som regel som en del av den fortløpende vedlikehold/service av motorer og maskiner." Oi det ble nesten dobbel post Redigert 8.Oktober.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.