Jump to content

Bytte motorolje på båt som bare har tatt 1 tur i år?

Berten

Recommended Posts

Hvor går grensen for at et nei blir til et ja, eller omvendt? På min firetakters utenbordsmotor hadde jeg vel i år kun 40/45 timer totalt og på service ble det skiftet både olje, filter, girolje, plugger og det hele. Jeg tenkte greit nok med oljene, men tennplugger etter bare 40/45 timer er det nødvendig å skifte?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er mye som etter manualen skal byttes uten at dette strengt tatt er nødvendig. Olje og filter er imidlertid blant tingene man bør bytte årlig. Men ikke hvis motoren knapt nok har vært brukt som i trådstarters tilfelle.

Jeg vil likevel anbefale å studere oljen til våren for evt. gråskjær. Det kan gå vann i oljen selv om den ikke er brukt. Ser oljen derimot fin ut er det bare å kjøre i vei.

Jeg vil likevel anbefale å studere oljen til våren for evt. gråskjær. Det kan gå vann i oljen selv om den ikke er brukt. Ser oljen derimot fin ut er det bare å kjøre i vei.

Sjekk og bytte av olje bør alltid gjøres om høsten umiddelbart etter opptak.

Skulle oljen være grå, tyder det på vann i oljen.

Blir denne blandingen stående i motoren til våren kan det føre til store korrosjonsskader.

Av samme grunn bør den brukte oljen alltid byttes om høsten (og ikke om våren) slik at motoren står med ny og ren olje i opplag.

Brukt olje innholder syrer som kan tære på vitale deler når motoren står ubrukt over tid.

Motoren har det derfor best hvis oljeskiftet blir tatt om høsten og motoren står med ny olje i vinteropplaget.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Av samme grunn bør den brukte oljen alltid byttes om høsten (og ikke om våren) slik at motoren står med ny og ren olje i opplag.

Brukt olje innholder syrer som kan tære på vitale deler når motoren står ubrukt over tid.

Motoren har det derfor best hvis oljeskiftet blir tatt om høsten og motoren står med ny olje i vinteropplaget.

Eeh, vi snakker her om trådstarters olje som i praksis ikke har vært brukt. Din teoretiske forelesning blir derfor mildt sagt malplassert i denne sammenhengen.

Selvsagt trenger ikke trådstarter å bytte olje. For å være helt ærlig så forsøker jeg å bytte omtrent en gang i året, men det hender også at jeg hopper over. Jeg har litt dårlig samvittighet for det, men jeg tror slett ikke motoren lider under det.

Ja, jeg vet at noen mener at brukt olje inneholder syre og at det kan være noe kondens i den, men jeg må vel innrømme at jeg ikke blir veldig bekymret. Mange sesonger går den stakkaren bare en 40-50 timer. Er det noen som vil forsøke å overbevise meg om at jeg bør bli bekymret?

Er det noen som vil forsøke å overbevise meg om at jeg bør bli bekymret?

Jeg bytter olje hver høst, men å overbevise deg - nei. Noen som har hørt om motorhavari som skyldtes ett år gamel olje? Sikkert ingen, heller ikke unormal slitasje p.g.a. overhopp av oljeskift ett år om annen. Men for en del kan skifte av olje, drivstoff-filter, impeller, kjølevæske m.m. innebære bedre nattesøvn :sleep: Lett å få dårlig samvittighet når man ikke følger leverandørens anbefalinger :sweat: Dette gir økt omsetning - du vet... noen skal jo leve av dette også :wink:

Hei.

Som jeg tenkte, så var det gode svar her. takk,takk.

Jeg satser på at oljen og filteret holder til neste høst.

Som noen nevner:Impeller. Ser at dette også anbefales byttes annet/hvert år?

Jeg har kanskje vært usedvanlig heldig, men har på min tidligere snekke aldri byttet dette.

Snekka surret og gikk i 5 år uten problemer, så er denne "anbefalingen", også for å selge?

Jeg vil anbefale å ta en oljeprøve og sende inn til analyse, for å være helt sikker på at olje holder 100% kravet til ren olje slik at du ikke risikerer noe i vinter :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Invicta AS har holdt på i 25 år med oljeanalyser, jeg hadde litt med dem å gjøre for ca 20 år siden.

Her er det de leverer til kyst og lystflåten: http://www.invicta.no/no/index.php/trade/productlist/8/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Invicta AS har holdt på i 25 år med oljeanalyser, jeg hadde litt med dem å gjøre for ca 20 år siden.

http://www.invicta.no/no/index.php/trade/productlist/8/

"Invicta a.s. er et uavhengig laboratorium som hovedsakelig utfører analyser av smøre- og hydraulikkoljer, dieseloljer og kjølevann. Utfra oljeprøver som analyseres i vårt laboratorium kan vi si noe om motor- og maskinkomponentens driftsbetingelser og slitasjenivå. Vi kan på det grunnlag gi råd om vedlikehold og forebyggende tiltak mot motor-/systemhavari for våre kunder. Våre analyser inngår som regel som en del av den fortløpende vedlikehold/service av motorer og maskiner."

Oi det ble nesten dobbel post :rolleyes:

Redigert av teerex (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...