Berten Svart 9.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Flott teerexx Men, mener du at dette er nødvendig? Sender du din olje inn for analyse etter sesongen? Er en som må mates med info: gjerne teskje. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 (redigert) Ser at dette også anbefales byttes annet/hvert år? Bare tull. Yanmar anbefaler vel skifte av impeller etter +/- 1000 timer. Kan sikkert variere fra fabrikant til fabrikant. Sålenge motor kjøler som den skal la impeller være. Sørg derimot for å ha en reserve impeller eller to ombord i tilfelle noe skulle skje. Redigert 9.Oktober.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 (redigert) På min firetakters utenbordsmotor hadde jeg vel i år kun 40/45 timer totalt og på service ble det skiftet både olje, filter, girolje, plugger og det hele. Jeg tenkte greit nok med oljene, men tennplugger etter bare 40/45 timer er det nødvendig å skifte? Har kjørt konsekvent 2 år før motor- og giroljeskift. En skal kjøre temmelig mye før en må skifte hvert år. Og på 4-takt kan en kjøre mange år på samme plugger, jfr. biler og hvor mange timer de kjører på samme plugg. Noe annet er det vel med 2-taktere som E-Tec og Optimax som etter det jeg har forstått må skifte oftere. Det samme med impeller som noen spør om; if it works, don't fix it! Det samme gjelder også registerreim. Ta en sjekk nå og da, men ved normal bruk kan en kjøre i mange, mange år. Kanskje motorens levetid... Og som det ble kommentert her; å spørre et båtverksted er som bukken og havresekken. Det er jo service, deler og arbeidstimer de tjener penger på og lever av! Tror en får mer ærlige og nøytrale svar her på BP. Redigert 9.Oktober.2010 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Teerex Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 (redigert) Og på 4-takt kan en kjøre mange år på samme plugger, jfr. biler og hvor mange timer de kjører på samme plugg. Noe annet er det vel med 2-taktere som E-Tec og Optimax som etter det jeg har forstått må skifte oftere. For E-tec gjelder 3 år evt. 300 timer for pluggbytte. Men erfaringsmessig bør de nok byttes litt oftere, sånn 100-150 timer. Det blir jo gjerne 2-3 år for de flestes vedkommende allikevel. Pluggene er dyre i Norge så for de med 4-6 syl. motorer så lønner det seg fort å bestille et dusin fra USA. Vi snakker kr 100-150 spart pr. plugg! Redigert 9.Oktober.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Flott teerexx Men, mener du at dette er nødvendig? Sender du din olje inn for analyse etter sesongen? Nei det var nok en liten avsporing Jeg gjør nok ikke det. Men de med større og svært kostbart maskineri bør nok vurdere oljeanalyse. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
free Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 if it works, don't fix it! Det samme gjelder også registerreim. Ta en sjekk nå og da, men ved normal bruk kan en kjøre i mange, mange år. Kanskje motorens levetid... Du har delvis rett, når registerreima ryker er ofte motorens levetid over, registerreimsbrudd vil føre til totalhavari på ganske mange typer motorer med betydelige påkostninger. Fornuftig å følge fabrikantens anvisninger når det kommer til registret. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Fornuftig å følge fabrikantens anvisninger når det kommer til registret. Og den varierer vel en del etter motortype. På den motoren jeg har nå så står det ingen ting om bytte, bare at den skal sjekkes. Motor er 10 år. Fikk en motorkyndig som har skrudd Honda outboard i en mannsalder til å se over motoren i vår, sjekket også registerreim. Iflg. han var reima som ny og han så ingen grunn til å bytte. Han hadde aldri vært borti at registerreim hadde røket. Litt skummelt å være så kjepphøy kanskje om det smeller neste år:-( Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
free Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Helt greit at reima på din motor er som ny etter 10 år, men farlig å gå ut med et generellt råd om å ikke bytte registerreim, det er ikke alle her som har samme motor som deg. av de som har samme motor er det sikkert flere som har et annet bruksmønster en deg. Jeg har ikke registerreim. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Helt greit at reima på din motor er som ny etter 10 år, men farlig å gå ut med et generellt råd om å ikke bytte registerreim, det er ikke alle her som har samme motor som deg. av de som har samme motor er det sikkert flere som har et annet bruksmønster en deg. Jeg har ikke registerreim. Enig i det. Ønsker ikke å være ansvarlig for totalhavari pga. mine synspunkt. Selvsagt skal en følge fabrikantens retningslinjer. Men mitt hovedpoeng er at på flere områder; motor- og girolje, impeller, registerreim, så blir det for mange store årlige utgifter som oftest er helt unødvendig. Så kan en gjerne si at bedre for mye enn for lite. Greit, har en penger i overflod og vil være 110% sikker så skift gjerne hvert år. Og om manualen klart og tydelig sier at det SKAL skiftes, så gjør det, spesielt viktig i garantitiden. Ellers, sjekk hvordan tilstanden er og bruk sunn fornuft. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Mouche Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 (redigert) Et "morsomt" lite regnestykke; Jeg kjøper en pent brukt 2004-model Suzuki 40hk (Finnkode; 24729731) for 30.000 og denne motoren koster det vel ca 4.000 å ta en årlig service/vinterkonservering. Dette dekker ikke skifte av impeller eller annet, kun olje/filter/girolje/konservering, heller ikke lagring eller av/på-montering. Hvis jeg gir blanke f...n i denne motoren og bare fyller bensin og kjører så må den vare i syv år før jeg kan avskrive den totalt og komme likt ut med årlig (minimums)service i rene utlegg. Redigert 9.Oktober.2010 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
free Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Det er klart lønnsomt Mouche, la oss nå si at du lærer deg å bytte girolje,å gjør dette hver høst etter å ha gitt den en god ferskvannskjøring,lærer deg å smøre styring og fjernkontroll, bytter zink å filter, impeller etc. etter behov så bruker du kansje 130 kr i året i snitt på vedlikehold, da vil den kansje holde i 20 år før du må avskrive den? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Det er klart lønnsomt Mouche, la oss nå si at du lærer deg å bytte girolje,å gjør dette hver høst etter å ha gitt den en god ferskvannskjøring,lærer deg å smøre styring og fjernkontroll, bytter zink å filter, impeller etc. etter behov så bruker du kansje 130 kr i året i snitt på vedlikehold, Da er vi nesten enig, og nærmer seg min personlige service. Hvert år: Kjører i ferskvann. Har grease i nipler og styrestag. Går over hele motoren med 6-66. Sjekker kabler og tilkoblinger, batteri, bensinfilter, registerreim, sink. Skifte om det er nødvendig. Annet hvert år: Skifter motorolje, oljefilter og girolje. Har tidligere kjøpt hos merkeforhandler, men ser at Biltema har 4-takts olje til outboard som er mye billigere og sikkert like bra. Har også kjøpt en giroljepumpe med skrunippel som passer til motor. Skrur av og smører fett på propellaksel. Blir vel i snitt ca 5-600 i året dette. Arbeidspenger tar jeg ikke Skiftet impeller i fjor. Den 10 år gamle impelleren var som ny og det var ikke behov for å bytte, men når impellerhus allikevel demonteres så skift med det samme. Koster lite selve impelleren. Viktig dette med å smøre godt før vintern der styrestaget går gjennom motorfestet. Her en vår satt det bom fast. Når det er lite fett der så vil saltvann gjøre at det kan ruste og sett seg fast. Mye arbeid for å få det løst og da måtte hele styrekabelen skiftes. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Mouche Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Det er klart lønnsomt Mouche, .... Klar over det, var heller ikke poenget. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Xlnt Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 En kompis glemte å bytte reg.reima til angitt intervall, plutselig smalt det og han fikk regning på 35.000,- for reparasjon. Totalhavari av topp og noen stempel på en Lancia thema. Så rådet må vel være , er du i det minste tvil om det er klaring mellom ventil og stempel ved et register havari så bytt i tide -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Cruiseliner Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Ser at dette også anbefales byttes annet/hvert år? Jeg har kanskje vært usedvanlig heldig, men har på min tidligere snekke aldri byttet dette. Snekka surret og gikk i 5 år uten problemer, så er denne "anbefalingen", også for å selge? I følge en del manualer anbefales det sågar å bytte impeller hvert eneste år. Dette skal du ta med en klype salt. En impeller vil, så sant den ikke er utsatt for ekstraordinær slitasje (så som tørrgange, sand i impellerhus etc.), holde i årevis. Noen bytter ikke før den evt. ryker, men de har alltid med seg en ekstra liggende i båten. Mine foreldre hadde en snekke med Yanmar-motor i 25 år. Der ble det byttet impeller to ganger mens båten var i familien. Og når det først ble byttet var det ikke engang nødvendig. Det hensiktsmessige er å bytte impeller når man først tar bryderiet med å sjekke den, noe som er en jobb i seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Impeller på innenbords kan man jo sjekke hvert år dersom man er i tvil om tilstanden, det er jo en relativt grei operasjon for de flestes vedkommende. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.