baaten60 Startet 7.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2010 Heisann. Har en Yamaha F60 motor som skal lagres for vinteren. Har lest i "eierhåndboka" at jeg skal fylle motoren med noe som de kaller Tåke spray. Men finner ikke ut av hvor dette skal sprayes inn. Kikket på motoren men kan ikke se hvor det skal inn. Noen her som har gjort dette før? Hadde vært kjempe fint vist noen kunne hjelpe meg her Bilder hadde også vært kjempe! :) Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 7.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 forgasser/innsug, og gjerne igjennom plugger til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 kalles "fogging oil" på originalspråket, sprayes inn i innsug mens motoren går. Er en seig, klebrig olje som holder seg på plass. Og til våren kan det ofte lønne seg å vente med å bytte plugger til at man har fått startet opp for første gang - det blir endel røyk når motoren skal kvitte seg med denne guffa. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
baaten60 Svart 7.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 Takk for svar. men kan dere være litt mer spesifikk når det gjelder innsuget? hvor på innsuget da? Siterer fra Yamahas brukerhåndbok: Det skal sprayes litt konserveringsolje vekselsvis i inntaksstøydemperen eller tåkespray hullet. Kan noen sende meg et bilde av dette såkalte "Tåkespray" hullet? Jeg har snakket med noen verksteder som driver med båter og båtopplag, de sier at dette ikke er viktig og derfor har de ikke villet fortelle meg hvor hullene er. ( de har vel kanskje lyst til å ta jobben for meg, og dermed tjene penger ) Takker for flere svar :) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 7.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 Gjør som nevnt over her: Spray inn i innsuget om du har forgassere, inn i tennplugghulla om du har innsprøytning. Sett i pluggene igjen. Dette er siste jobb før du setter bort motoren for vinteren. Glem "tåkehullet". Sitér dette innlegget Link to post
baaten60 Svart 7.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 Takk for svar =) Da glemmer jeg "tåkehullet". Men når jeg har sprayet det inn i sylindrene skal jeg da som sagt dra motoren rundt noen ganger da? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 7.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 Takk for svar =) Da glemmer jeg "tåkehullet". Men når jeg har sprayet det inn i sylindrene skal jeg da som sagt dra motoren rundt noen ganger da? Eller kjør den en syklus med startmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 7.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 jeg kjører motoren i gang, på min 4takt efi, så via innsuget (gasspjeld) kjører jeg må stadig mere foggerspray, til den til slutt dauer da den får for mye, kontra bensin/luft, så liten sprut inn hver sylinder via tennplugghull for å forsikre seg :) kjører samme patent på alle 2takterne mine også. Sitér dette innlegget Link to post
baaten60 Svart 7.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 Takker for svar. Da prøver jeg dette :) men siden det ikke er forgasser på denne motoren så må jeg vel kjøre det inn i Tennplugg hullene da. Denne motoren har innsprøytning. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 7.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2010 du har gasspjeld/innsug selv om du ikke har forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 8.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 Tror motorene overvintrer utmerket uten tåkesprayen,har aldri sett behovet for det. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 8.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 Lurer på om det er noen som har demontert motorer hvor det har vært rustskader pga. manglende utførelse av slik konservering. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 8.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2010 Better safe than sorry... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.