Jump to content

Bytte impeller og girolje på mercury 5 hk 2004


volvo_penta_

Recommended Posts

Har kjøpt in en "nødmotor" til selcoen, en 2004 modell mercury 5 hk 2-takts motor, og tenkte å ta en service før bruk.

 

Har skiftet impeller på en ca. 1980 modell 7,5 hk mercury for lenge siden, på denne tok jeg ned undervannshuset, girakselen satt på splines og "delte seg selv". Er det tilsvarende opperasjon for å skifte impeller på denne motoren?

 

Er gilroljen på denne motoren fett/grease? Får vel i så fall ikke "tappet" av dette fra giret når den skal byttes? Hvordan gjøres dette? Skal den nye oljen presses inn i bunn til det "renner over" i det øverste hullet?

 

Lurer til slutt på oljeblandingen i bensinen, er dette 2% olje som på andre 2taktere?

Link to post

Hei!

 

Her er link til splittegninger for denne motoren.

Jeg har dessverre ingen råd mht. å demontere undervannshuset, men er du sikker på at impellerbytte er nødvendig? Hvis motoren ikke mangler kontrollstrålen eller viser andre tegn på mulig dårlig kjøling, så ville ikke jeg begynt å skru på den.

 

Jeg har en 5hk Mariner 2002-modell, hvilket jeg tror er "samme" motoren som din. Denne har vanlig utenbords-girolje i girhuset. Bare å tappe gammel olje ut gjennom nederste skrupropp-hullet, og sprøyte inn ny olje i det samme hullet, inntil det tyter ut av øverste propphullet, som vanlig.

 

Jeg bruker 1% oljeblanding i bensinen på denne motoren.

 

(Hvis dette er samme motor som min, så har den forøvrig heller ikke termostat. Her er det full sirkulasjon av kjølevann hele tiden.) :smiley:

Link to post

Takk for det Arvid!

 

Ser mercury oppererer med 300 timer/3 år på impellerbytte, i og med at motoren nå er over 6 år, så tenkte jeg at jeg ville unngå å komme i den situasjonen hvor jeg virkelig trenger denne nødmotoren, men at den ikke kjøler.

 

Er dette "tuber" med olje en kjøper? Pleier det være tilstrekkelig med en slik tube? (mange forskjellige størrelser?)

Link to post

Ser at jeg har notert en giroljemengde på 195 ml for min motor.

 

Jeg har benyttet tuber, og syns uansett det er lurt å ha to tuber klar når giroljeskiftet skal gjøres, i hvertfall hvis èn tube bare så vidt er nok. Det er nemlig ganske kronglete å få klemt ut siste rest av en slik tube, så når det begynner å knipe, kan det være like greit å skifte over til en ny for å være sikker på å få fylt helt opp. Du får imidlertid også kjøpt girolje på større flasker, og da kan jo denne giroljepumpa fra Biltema være kjekk å ha.

Link to post

4hk mercury gearoljebytte:

P1000073_edited-1.jpg

 

skru av øverste hullet slik at oljen renner ut.

Fylling: fyll fra nederste hull til det begynner å renne ut olje oppe.( der det står oil level hvor jeg har fjerna skruen)

skru igjen øverste hull (pass på tettingen rundt skruene)

fjern ojepåfyllinga og skru igjen nederste hull.

Mvh Beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...