Olabora Startet 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2010 Hei. Jeg har nylig kjøpt en 26 fots Albin Cirrus m defekt Volvo Penta MD5A. Jeg har blitt rådet til å satse på en større motor m. mere enn en sylinder, både for å ha mere krefter i båten, og for jevnere, roligere gange. Spørsmålet er om "alle slags" motorer er konvertible med min båt? Jeg har fks. kommet over en VolvoMD11c på ca 23hk. Er det noen som vet om det er plass til en slik motor i en liten Albin - hva må jeg passe på ved et eventuelt motorkjøp for å sikre at en ny motor passer med drevet som sitter der? Snakk TYDELIG, for her er jeg nybegynner! Takk Sitér dette innlegget Link to post
Trond mjøs Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 23 hester på en 26 fots seilbåt? Det var da voldsomt. Nå kjenner jeg ikke denne båten spesielt men tror det holder i massevis med 10-12 hester:-) Trond Sitér dette innlegget Link to post
Olabora Svart 7.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Vedkommende jeg opprinnelig snakket med mente at jeg godt kunne doble motorkraften, men jeg ser også at 23hk er "overkill" ifht denne båttypen. Men la oss nå si at denne motoren, som etter hva jeg forstår går i mange båter fra 30fot og oppover, er brukandes; er det mulig. Og i tråd med det opprinnelige spørsmålet - kan en hvilken som helst motor av rimelig størrelse tilpasses et standard seilbåtdrev? Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Tror ikke du uten videre kan sette inn en dobbelt så kraftig motor og koble den på eksisterende drev. En kraftigere motor vil fordre en annen propell, og det drevet du har er antagelig ikke dimmensjonert for kreftene som en større motor med en større og grovere propell vil generere. Du får høre med et anarkjent motorverksted, de burde vite sånt. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Sailing Moana Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Tror nok ikke jeg ville satset på en gammel MD11 hvis jeg skulle byttet motor i en slik båt. MD5 veier 119kg med drev, MD11 veier 247kg med drev... Du bør heller lete etter noe mer moderne og lettbygd på 10-20 hester. F.eks MD2010, MD2020, Sole diesel eller noe tilsvarende. Søk etter Lomatec her på forumet. Kan nok være et godt alternativ! Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Olabora Svart 8.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Tar dette til etteretning. Nå fikk jeg akkurat tilbud om en Volvo MD7A, 13hk, og denne skulle vel være lettere konvertibel. Både ifht. propell, drev og plass i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 23 hester på en 26 fots seilbåt? Det var da voldsomt. Nå kjenner jeg ikke denne båten spesielt men tror det holder i massevis med 10-12 hester:-) Trond Vil nok gå for noe rundt 15-18 hk. hvis du vil ha litt manøvreringskraft og brukbar fart under andre forhold enn vindstille. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Problemet ditt heter 110S. Den tåler ikke stort mer. Du kan henge på en MD5C men ikke mer. MD5 rister mye mindre enn MD7. Finner du ett 120S drev er mulighetene mange. Tåler opp til 75 hk. og du får adaptere til andre motorer samt at nyere motorer fra VP passer. Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Jeg tror både MD 6A og MD 7A går bra på et 110S drev. Jeg ville sagt et sted mellom 10-15 hester bør være mer enn nok på denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Problemet ditt heter 110S. Den tåler ikke stort mer. Du kan henge på en MD5C men ikke mer. I min båt har det stått en MD11C med 110S i snart 30 år uten at noe av det viser tegn til å bryte sammen. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mulligan Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Du kan legge i det hva f---- du vil. Jeg prøvde bare å advare mot for stor motor på 110S. Når det gjelder MD6 og MD7 så bør man også huske på at de er større og tyngre enn MD5. Slike båter som det er snakk om her liker ikke for mye vekt akter. De skaker og rister endel mer. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2010 Du kan legge i det hva f---- du vil. Jeg la i det en påstand om at 110S ikke tåler de motorene VP leverte sammen med den. Som nevnt har jeg ca 30 års erfaring for at VP har mer rett enn deg denne gangen... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.