Jump to content

Kan "alle" innenbordsmotorer plasseres i en seilbåt?

Olabora

Recommended Posts

Hei. Jeg har nylig kjøpt en 26 fots Albin Cirrus m defekt Volvo Penta MD5A. Jeg har blitt rådet til å satse på en større motor m. mere enn en sylinder, både for å ha mere krefter i båten, og for jevnere, roligere gange. Spørsmålet er om "alle slags" motorer er konvertible med min båt? Jeg har fks. kommet over en VolvoMD11c på ca 23hk. Er det noen som vet om det er plass til en slik motor i en liten Albin - hva må jeg passe på ved et eventuelt motorkjøp for å sikre at en ny motor passer med drevet som sitter der? Snakk TYDELIG, for her er jeg nybegynner! Takk

Vedkommende jeg opprinnelig snakket med mente at jeg godt kunne doble motorkraften, men jeg ser også at 23hk er "overkill" ifht denne båttypen. Men la oss nå si at denne motoren, som etter hva jeg forstår går i mange båter fra 30fot og oppover, er brukandes; er det mulig. Og i tråd med det opprinnelige spørsmålet - kan en hvilken som helst motor av rimelig størrelse tilpasses et standard seilbåtdrev?

Tror ikke du uten videre kan sette inn en dobbelt så kraftig motor og koble den på eksisterende drev. En kraftigere motor vil fordre en annen propell, og det drevet du har er antagelig ikke dimmensjonert for kreftene som en større motor med en større og grovere propell vil generere. Du får høre med et anarkjent motorverksted, de burde vite sånt.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Tror nok ikke jeg ville satset på en gammel MD11 hvis jeg skulle byttet motor i en slik båt. MD5 veier 119kg med drev, MD11 veier 247kg med drev... Du bør heller lete etter noe mer moderne og lettbygd på 10-20 hester. F.eks MD2010, MD2020, Sole diesel eller noe tilsvarende. Søk etter Lomatec her på forumet. Kan nok være et godt alternativ!

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...