Worry II Startet 8.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2010 Hey ! Jeg får ikke nok turtall på min TAMD30 (85-mod) så jeg misstenker at turbo er defekt. Jeg får kun 3300 max. Har tidligere klart 3900. Har ikke noe med propell og groe å gjøre, så jeg misstenker turbo. Klarer jeg greit å avmontere denne turboen så jeg får tatt den med til noen som kan få kontrollert den ? Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Har ikke gjort det på båt, men gjort det på bil. Da var det greitt, ett par koblinger for smøreolje, og ett par for kjølevann. Deretter festebolter til eksos og til manifoli, og så var den løs. En rask sjekk av turbo er å ta av innsugsslangen og kjenne på den. Opp/ned beveglese er greitt, men inn/ut tyder på at noe er galt. Men turboen på bilen lakk olje uansett om den ikke hadde slakke...så absolutt vitenskap er ikke denne testen. TA Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Det er ikke særlig komplisert å ta av turboen på en TAMD30. Luftfilteret må av, bendet mellom innsug og turbo må av, oljerørene må av, disse sitter med to skruer på både rør inn og oljeretur. Det er mulig oljerøret som kommer inn på toppen av turboen må taes helt ut for å få ut av turboen, eller taes av i andre enden. Eksosbendet må av, og de fire skruene som holder turboen fast i eksosmanifolden må ut. Se mine tegninger under: Som trulsant sier kan det sjekkes at det er ikke er aksialslakk i turboen ved å ta av luftfilteret og kjenne på akselen. Slakk ut/inn er uakseptabelt, mens det godt kan være ett fluefittehår oppned/sideveis. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Jeg prøver å ta av filter og sjekker aksialslakken i første omgang. Takk for forklaringen ! Jeg har vinterkonservert motoren i helgen, så jeg drøyer mad å sjekke innsuget, men mange takk for forslaget ! Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Sikker på at Dieselfiltrene er tilstrekkelig rene? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 (redigert) Ja, filtrene er rene, men jeg fant ut i helgen at jeg har helt feil propell. Misstenkte dette, men fikk ikke sjekket før båten var på land. Det sitter en 17 x 14 på nå, og det er jo helt feil.. Jeg skal ha en 18 x 22 (35mm aksling) i følge en tidligere tråd her inne. Fikk bekreftet dette fra Roald på Marex også. Grunnen til at jeg misstente turbo-feil er rett og slett at jeg ikke kan høre turbo-hvininga.. Men ikke så rart når jeg har 10 cm isolasjon. Har funnet en 18 x 22 hos RT-Fritid http://www.rt-fritid.no/shop/products.asp?lang=47&pid=2868 Får bestille en slik i løpet av vinteren... Redigert 11.Oktober.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Det sitter en 17 x 14 på nå, Jeg skal ha en 18 x 22 Hæhh !!! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Dette er hva Roald skrev: "Hei Stig. Originalt så brukte vi 18x21 4 bladet, men har også montert 18x22 hvis max turtall har vært for høyt. Utveksling på gearet er 2,73:1. Den burde absolutt gått noe raskere. Med hilsen / Best regards Roald Svenningsen Marex" Mulig tidligere eier bare har satt på noe han fant i kjellern.. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 Dette rimer ikke. Du sier i ditt første innlegg at du ikke oppnår max turtall på motoren. Å sette på en mye tyngre propell med større diameter og hele 8 tommer større stigning rimer overhode ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 ..ikke oppnår max turtall på motoren. Å sette på en mye tyngre propell med større diameter og hele 8 tommer større stigning rimer overhode ikke. Jeg er enig med deg her ! Jeg har nok en feil utover gal propell ! Er du enig i at turboen kan være defekt ? Sitér dette innlegget Link to post
Mahogany Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Hei worry, jeg har akkurat det samme problemet med mine 2 stk. TAMD 31 L. Turtallet har over en periode falt fra 3800 til 3000. Det begynte først med STB motor, nå er det samme med begge. De samme propellene har sittet på hele veien. Farten har falt fra 21 knop til maks 14 knop. Har heller ikke lenger det merkbare skyvet der turboene slår inn. Derimot bruker jeg lang tid på å komme opp i fart. Har klødd meg i hue over dette lang tid nå. Fant du ut av det, eller er det andre som har forslag til løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 (redigert) Heisann, Mahognay ! Jeg skal demontere turboen min og levere denne til overhaling når båten ligger på land om noen uker, pluss at jeg skal rense intercooleren. Dette er foreløpige råd jeg har fått, men det er ikke utført enda. Her er en annen tråd hvor jeg har fått noen svar i tidligere: https://baatplassen.n...eler-problemer/ Problemstillingen din er ganske lik min, så vi får slå oss sammen for å få flere råd og tips Redigert 12.September.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Jeg har vært ute for at turboen sitter helt fast... Sjekk at den snurrer! Hvis den føles grei hadde jeg begynt å letet etter lekkasje mellom turbo og innsug. Turbo i båt er oftest uten wastegate, og det er derfor pådraget som bestemmer trykket. Hvis den gies mer diesel øker derfor turbotrykket og visa versa. Det kan være dårlig dieseltilførsel eller dieselpumpe som trenger ei etterjustering... Siden den er uten wastegate til å kompensere for turbotrykket er den også mye mer følsom for slitasje. Turbotrykket faller fort om den begynner å bli sliten. Sett inn en turbotrykksmåler til neste sesong så har du litt mer peiling. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Til info bare, tråden er et par år gammel, og problemstillingen med feil propell er ikke relevant. Takk for tips op dieselpumpe og trykkmåler, Jetling ! Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Det kan ofte være at dysene blir gradvis dårligere. Disse skal sjekkes hver 200 time viss jeg ikke husker feil, forstøver den dårlig, går den dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 fant du feilet Worry??? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Nei, jeg har flere teorier her nå, men jeg har ikke hastverk med å få det utbedret. Årsaken til at det ikke haster er at maskinen går som den alltid har gjort opp til 3000 omdr. Så lenge jeg holder meg under det er alt på stell. ..justere dieselpumpa, sjekke dysene, renovere turbo og rense intercooler er ting jeg har på lista mi som skal gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 ok da får jeg bare vente og se om du finner det ut :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tromsværing Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Hei Tror jeg hadde samme problemet her.? Har Kad43 og justerte/ultralydvasket dysene. Negativ effekt. Justerte ventiler, ingen effekt. Ny bytteturbo ifra Marinedeler.no, ingen effekt. Sendt Dieselpumpe til Sangvik Service i Kristiansand. Benkkjørt og juster mellomtrykket. Montert i båt av fagmann /mekaniker ifra Arendal. Alt virket ok. Båten som ny. :) Anbefaler sterkt at man tar kontakt med fagmann som fixer dette fort og kjapt. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Anbefaler sterkt at man tar kontakt med fagmann som fixer dette fort og kjapt. Jeg liker det ikke, men jeg tror nok at jeg må kontakte fagfolk for å komme til bunns i dette. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Jeg vet at det er mange her inne med erfaring med denne maskinen. Jeg ønsker meg enda flere tanker på hva problemet mitt er.. Motoren går som en drøm opp til 3000 omdr. Jeg får svartrøyk når jeg passerer 3100 omdr, men den går.. Gir jeg på til 3200 så mister jeg turtall og svartrøyken kommer.. Må deretter dra ned gass for å holde maskinen i gang. Etter 1 min kan jeg dra på opp til 3000 igjen og den går så fint som att, som ingenting har skjedd. (det har ikke noe med utveksling,eller propell å gjøre. Gikk perfekt med samme "pakke" for 2 år siden) Hvilken prioritet skal feilsøking ha ? -Dyser -Turbo -Dieselpumpe -Sylinderforinger -Andre innspill/forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Det er som regel ingen stor jobb å stille opp dieselpumpa litt selv for å se om det gir effekt. Har gjort det mange ganger, og det har fungert bra. Da vet du i hvertfall hvor problemet ligger. Justeringen er gjort på 5-10 min... Var det så at båten lå på land nå? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 ...Var det så at båten lå på land nå? Nei,Jetling..jeg skal ha på et par helger til før jeg ligger i dock. Hvordan gjør man dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 12.September.2012 Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Finn frem til effektskruen på pumpe og still den innover... Ikke mye!! En kvart turn kan være nok... Se i manualen din hvor du finner skruen. Det er som oftest en plombert skrue... På pumpa finner du som oftest 2 skruer som er plombert. Den ene er maks turtall (turtallsperra), og den begrenser hvor mye gassarmen kan bevege seg om du skjønner, du skjønner når du ser det... motsatt av tomgangen. Den andre plomberte skruen går bare rett inn i pumpa. Det er denne som som oftest er effektskruen. Sikkert noen her som kan hjelpe til med å lokalisere skruen... Sjekk også om du får maks turtall i fri... hvis ikke kan det være nødvendig å justere turtallsperra, men det er uvanlig. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.