Jump to content

TAMD30, demontere Turbo for sjekk. Noen som har gjort dette ?

Worry II

Recommended Posts

Har ikke gjort det på båt, men gjort det på bil. Da var det greitt, ett par koblinger for smøreolje, og ett par for kjølevann. Deretter festebolter til eksos og til manifoli, og så var den løs.

En rask sjekk av turbo er å ta av innsugsslangen og kjenne på den. Opp/ned beveglese er greitt, men inn/ut tyder på at noe er galt.

Men turboen på bilen lakk olje uansett om den ikke hadde slakke...så absolutt vitenskap er ikke denne testen.

TA

Det er ikke særlig komplisert å ta av turboen på en TAMD30.

Luftfilteret må av, bendet mellom innsug og turbo må av, oljerørene må av, disse sitter med to skruer på både rør inn og oljeretur.

Det er mulig oljerøret som kommer inn på toppen av turboen må taes helt ut for å få ut av turboen, eller taes av i andre enden.

Eksosbendet må av, og de fire skruene som holder turboen fast i eksosmanifolden må ut.

Se mine tegninger under:

tamd30_1.jpg

tamd30_2.jpg

Som trulsant sier kan det sjekkes at det er ikke er aksialslakk i turboen ved å ta av luftfilteret og kjenne på akselen. Slakk ut/inn er uakseptabelt, mens det godt kan være ett fluefittehår oppned/sideveis.

Ja, filtrene er rene, men jeg fant ut i helgen at jeg har helt feil propell. Misstenkte dette, men fikk ikke sjekket før båten var på land.

Det sitter en 17 x 14 på nå, og det er jo helt feil..

Jeg skal ha en 18 x 22 (35mm aksling) i følge en tidligere tråd her inne. Fikk bekreftet dette fra Roald på Marex også.

Grunnen til at jeg misstente turbo-feil er rett og slett at jeg ikke kan høre turbo-hvininga.. Men ikke så rart når jeg har 10 cm isolasjon.

Har funnet en 18 x 22 hos RT-Fritid http://www.rt-fritid.no/shop/products.asp?lang=47&pid=2868

Får bestille en slik i løpet av vinteren...

Redigert av Worry II (see edit history)

Dette er hva Roald skrev:

"Hei Stig.

Originalt så brukte vi 18x21 4 bladet, men har også montert 18x22 hvis max turtall har vært for høyt.

Utveksling på gearet er 2,73:1. Den burde absolutt gått noe raskere.

Med hilsen / Best regards

Roald Svenningsen

Marex"

Mulig tidligere eier bare har satt på noe han fant i kjellern..

• 1 år senere...

Hei worry, jeg har akkurat det samme problemet med mine 2 stk. TAMD 31 L. Turtallet har over en periode falt fra 3800 til 3000.

Det begynte først med STB motor, nå er det samme med begge. De samme propellene har sittet på hele veien. Farten har falt fra 21 knop til maks 14 knop. Har heller ikke lenger det merkbare skyvet der turboene slår inn. Derimot bruker jeg lang tid på å komme opp i fart. Har klødd meg i hue over dette lang tid nå. Fant du ut av det, eller er det andre som har forslag til løsning?

Heisann, Mahognay !

Jeg skal demontere turboen min og levere denne til overhaling når båten ligger på land om noen uker, pluss at jeg skal rense intercooleren. Dette er foreløpige råd jeg har fått, men det er ikke utført enda. Her er en annen tråd hvor jeg har fått noen svar i tidligere:

https://baatplassen.n...eler-problemer/

Problemstillingen din er ganske lik min, så vi får slå oss sammen for å få flere råd og tips :smiley:

Redigert av Worry II (see edit history)

Jeg har vært ute for at turboen sitter helt fast... Sjekk at den snurrer!

Hvis den føles grei hadde jeg begynt å letet etter lekkasje mellom turbo og innsug.

Turbo i båt er oftest uten wastegate, og det er derfor pådraget som bestemmer trykket. Hvis den gies mer diesel øker derfor turbotrykket og visa versa.

Det kan være dårlig dieseltilførsel eller dieselpumpe som trenger ei etterjustering...

Siden den er uten wastegate til å kompensere for turbotrykket er den også mye mer følsom for slitasje. Turbotrykket faller fort om den begynner å bli sliten.

Sett inn en turbotrykksmåler til neste sesong så har du litt mer peiling.

Lykke til

Nei, jeg har flere teorier her nå, men jeg har ikke hastverk med å få det utbedret. Årsaken til at det ikke haster er at maskinen går som den alltid har gjort opp til 3000 omdr. Så lenge jeg holder meg under det er alt på stell. ..justere dieselpumpa, sjekke dysene, renovere turbo og rense intercooler er ting jeg har på lista mi som skal gjøres.

Hei

Tror jeg hadde samme problemet her.? Har Kad43 og justerte/ultralydvasket dysene. Negativ effekt. Justerte ventiler, ingen effekt. Ny bytteturbo ifra Marinedeler.no, ingen effekt. Sendt Dieselpumpe til Sangvik Service i Kristiansand. Benkkjørt og juster mellomtrykket. Montert i båt av fagmann /mekaniker ifra Arendal. Alt virket ok. Båten som ny. :) :smiley: Anbefaler sterkt at man tar kontakt med fagmann som fixer dette fort og kjapt.

Jeg vet at det er mange her inne med erfaring med denne maskinen. Jeg ønsker meg enda flere tanker på hva problemet mitt er..

Motoren går som en drøm opp til 3000 omdr.

Jeg får svartrøyk når jeg passerer 3100 omdr, men den går.. Gir jeg på til 3200 så mister jeg turtall og svartrøyken kommer.. Må deretter dra ned gass for å holde maskinen i gang. Etter 1 min kan jeg dra på opp til 3000 igjen og den går så fint som att, som ingenting har skjedd.

(det har ikke noe med utveksling,eller propell å gjøre. Gikk perfekt med samme "pakke" for 2 år siden)

Hvilken prioritet skal feilsøking ha ?

-Dyser

-Turbo

-Dieselpumpe

-Sylinderforinger

-Andre innspill/forslag?

Finn frem til effektskruen på pumpe og still den innover... Ikke mye!! En kvart turn kan være nok...

Se i manualen din hvor du finner skruen. Det er som oftest en plombert skrue...

På pumpa finner du som oftest 2 skruer som er plombert.

Den ene er maks turtall (turtallsperra), og den begrenser hvor mye gassarmen kan bevege seg om du skjønner, du skjønner når du ser det... motsatt av tomgangen.

Den andre plomberte skruen går bare rett inn i pumpa. Det er denne som som oftest er effektskruen.

Sikkert noen her som kan hjelpe til med å lokalisere skruen...

Sjekk også om du får maks turtall i fri... hvis ikke kan det være nødvendig å justere turtallsperra, men det er uvanlig.

Lykke til :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...