Jump to content

Yanmar 3GM30F Røyker Grått? Kom sann no plutselig? -.-

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Jldo: det kan ha noe å si hvordan dieselen er oppbygd(raffinert). Jeg var med en kompis å bunkra opp en gang. Da fikk vi fyringsolje(parafin tror jeg det var) i steden for diesel, siden havna hadde gått tomt for diesel.

En god regel: Ikke lur på hvorfor motoren ryker når utetemperaturen er under 12 grader ute. Sjekk at det kommer kjølevann som vanlig. Så fremt oljen er svart, kjølevannet pumper ut, vent til våren kommer og utetemeperaturen er 20 grader før du starter bekymring.

Disse spørsmålene kommer hver eneste høst/vinter her på bp. Svaret er alltid det samme. Og det er ingen som har tekniske problemer.

Jeg har samme type motor og registrerer hvit eksosrøyk om dagen. Jeg bryr meg ikke om det da det skyldes, som Hulda sier, lav lufttemperatur. Om sommeren ser jeg aldri noe til eksosrøyk.

Jeg har en Yanmar 4jh3-te som har noe av samme problemet. Har funnet ut at oljetype på motor, vanntemperatur i sjøen og dieselkvalitet(eller ukjente faktorer)spiller inn. Heller alltid på lurium som skal hindre dieseldyr og rense dyser, som jeg synes hjelper på røyk.

Min motor går mye på lav fart/liten belastning og etter en slik tur blåser motor og turbo ut mye røyk pga av soting ved lav belastning.

De fleste eldre yanmar har heller ikke gløding og oppvarming før start, noe som jeg mener er forklaring på røyk ved oppstart.

Hadde ikke bekymret meg for røyken du har på din. Kjør heller motoren god og varm når sjøttemperaturen er høyere og sjekk ved tomgang etter dette. Da tror jeg du får et mer riktig inntrykk. Sjekk evt utluftingslange om denne kan være tett.

Minst røyk hadde jeg med Penzoil marineolje, når kjører jeg på BT(marine)olje for å teste ut den nye som er kommet.

Kjenner igjen problemstillingen!

Jeg ble skikkelig bekymret etter å ha kjøpt ett år gammel båt i fjor. Var på tur i høstferien og jeg syntes at jeg røykla hele sjøen. Krevde full gjennomgang av motor ,hadde full service + + +. (tror forhandleren begynte å bli temmelig lei av meg :yesnod: )

Startet sesongen tidlig i år. (påsken) Problemet var der stadig. I Mai var imidlertid problemet borte( uten at jeg hadde foretatt meg noe).

Var ute med båten nå i helgen. Da var problemete med røyk der igjen gitt. :rolleyes:

Jeg heller nok til Hulda sin konklusjon. Ved lave temperaturer ser du eksosen bedre. I år vet jeg at det ikke er noe feil med motoren, selv om det ser ut som mye røyk.( Det er rett og slett kondensert luft/vann iblandet eksos )

Redigert av Rastløs (see edit history)
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...