Jump to content

Hva gjør denne i et el-anlegg ?

Una

Recommended Posts

• 3 måneder senere...

Uten å kjenne denne rekkeklemmen spesielt, er jeg skeptisk til slikt i båt. Et hus står i ro, men i en båt eller bil er det alltid vibrasjoner. Husker en gang i urtiden da jeg jobbet i NRK og det ble kjøpt inn en ny reportasjebuss for TV fra Marconi i England. Første turen til Vestlandet gikk helt bra uten tekniske problemer, men for neste oppdrag måtte en gammel reportasjebuss tilkalles. Hvorfor? Jo, for i hundrevis av slike koblinger hadde ledningene løsnet! Det ble en sur (og kostbar) opplevelse for leverandøren som måtte skifte 1000-vis av slike koblinger.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg må legge til en ekstra opplysning om problemene reportasjebussen. Det var ikke brukt endehylser, men ledningsstumpene var av alle idiotiske ting fortinnet. Og da mener jeg ikke at enkeltkordelene var tinnbelagt, men at montøren etter avisolering hadde sitter der med tinn og loddebolt og fortinnet før han skrudde fast ledningene!

Det med ettertrekking av rekkeklemmer, pluss regelmessig sjekk av alle koblinger, tror jeg nok kunne spart mange båteiere for mange problemer med det elektriske i en båt. Og det er noe alle kan klare å gjøre, enten en er baker, kontorist el-montør eller hva.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er faktisk ikke lov med fortinnede ender på ledninger lenger, nettopp fordi det kan løsne. Dette pga at tinn ikke holder motspenn når det trekkes til, og derfor vil det etter litt vibrasjoner løsne.

Kobber er helt topp i forhold, fordi det alltid holder spennet i tilkoblingen, og løsner derfor ikke :smiley: Men er selvfølgelig greit å etterdra/kjenne på skrutilkoblinger med jevne mellomrom alikevel.

Det der er Weidmuller klemmer.

Er du sikker? For meg ser det som det kun er fargen disse har felles med Weidmuller. Skinna ser ikke ut som DIN skinne heller. Laskene er heller ikke like. Men dette kan jo være en eldre utgave jeg ikke har sett. Ellers er jeg helt enig med deg. Det ligger mye kompetanse, og ikke minst erfaring, bak utviklingen av dagens standarder i den bransjen. Weidmuller "ruler".

Det der er Weidmuller klemmer.

Bedre blir det ikke.

Brukes i store mengder i industri og på skip.

Det er det eneste som kommer ombord i min båt.

På Eltek så lagde vi 48v strømfordelingsskap til Norkontrol, Som i gjenn ble levert til supply båtene i norsjøen og der brukte vi slike klemmer ( vi kalte skina for g-skinne )

Bernt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...