margarus Startet 9.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2010 hei i snekka mi nå så har jeg lyst og montere inn start og forbruks batteri. per i dag er det kun ett 65AMP varta batteri. motoren er en marna 10hk bensin med Bosch dynastart. kunne tenkt meg og bruke ett rødt optima batteri til start og varta batteriet til forbruk. kan jeg bruke denne bryteren her til dette: http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Strombryter/Batteribryter-1-2-12/ jeg leste litt i bruks anvisningen til motoren i dag og der sto det følgende etter start av motor så motte man for all del IKKE kutte strømmen fra mellom dynastart og batteri da ville man umiddelbart ødlegge noe.. som jeg forstår så kutter man vell strømmen ett millisekund i det man vender over på forbruk eller begge på en gang for lading av begge? noen som har noen synspunkter her til hva jeg bør gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Hvis du bryter forbindelse mellom batteri og dynamo under drift, er det stor fare for at dynamo havarerer. Mange av bryterene opprettholder forbindelse selv om du skifter mellom forbruk og start. Men ikke gå via 0 på bryteren. Da er det ikke forbindelse. Jeg er ikke helt sikker på bryteren du linker til. Men det er sikkert andre som vet. Jeg har en annen type batterivelger, og der kan jeg velge som jeg vil under drift, om jeg vil koble til både forbruksbatteri og startbatteri. eller bare et av battteriene Jeg er velfig tilfreds med å kunne holde kontroll på denne måten med hvilket av batteriene jeg bruker til enhver tid Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
free Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 Hvorfor ikke droppe den bryteren å gå for et rele som ordner dette av seg selv? her er bep voltsensitivt rele men det finnes flere typer. så behøver du ikke å tenke på brytere. Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 12.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 forsåvidt pga jeg ikke har noe problemer med å ha det manuelt med bryter. og vist bryteren fungerer som den skal så er det ikke noe problem. og så koster den under halve prisen av bepen Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 12.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 Den bryteren er 1,2 og 1+2. Som jeg tolker det har den ikke 0-funksjon å veksler kun mellom 2 kurser. Du vil kanskje trenge ekstra bryter for å kutte all strøm. Mulig jeg tar feil, ta en tur innom bt og se :) Tåler 400a i 5 sekunder, og det burde nok holde for en liten og lettstartet motor :) Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 12.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2010 hmm ja det la eg ikje merke til før n. biltema har skreve feil mange ganger før, kan ikke stemme må jo verra 0 funksjon og ? må innom og se på det. eller denne ? http://www.jula.no/strombryter-12-v-130517 Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 13.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2010 eller feks denne som er beregnet på maritime miljø med saltholdig luft: BEP bryter Disse er mer egnet for båt enn brytere beregnet på biler. BEP er et bra merke, det finnes også andre gode merker beregnet for maritimt bruk. Uansett er det også viktig at bryteren har "Make before Break" det vil si at når du kobler fra batteri 1 til batteri 1+2 eller 2 så holder den kontakten mellom generatoren og batteri 1 helt til batteri 2 er tilboblet osv. Det hindrer at generatoren (diodene i regulatoren) ryker fordi den ikke har kontakt med noe batteri. I følge fagfolk så er bryterne den største synderen når generatorer ryker, på den annen side må det jo være noen titusen slike brytere i bruk i båter i Norge så helt katastrofe kan det ikke være. Det sikreste er å bruke bryteren når motoren står, og ALDRI slå den i stilling AV mens motoren går. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2010 som jeg forstår så kutter man vell strømmen ett millisekund i det man vender over på forbruk eller begge på en gang for lading av begge? Nei, slike brytere har lasker sånn at kontaktpunktene overlapper hverandre ved veksling mellom bankene. Så det er ikke noe problem. Det som imidlertid er et problem er det faktum at du kun har en dynastarter å lade med. Denne vil være for svak til å lade både start og forbruk, så om du har behov for mer strøm ville jeg i stedet ha satt på en vanlig vekselstrømsdynamo. Dynastarteren kan du jo fortsatt bruke som starter da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
margarus Svart 13.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2010 kjøpte bryteren på JULA i dag. såg bra solid ut og virker som den holder ok kvalitet. det står på den at man aldrig skal vri over off når motor er i gang så den har nåkk lasker i mellom punktene. bak på bryteren er det 3 tilkoblings punkter. ignition 1 og 2 og en nederest som heter common. pluss i fra båtens strøm nett kobles på common ? og pluss fra fks start på 1 og pluss fra forbruk på 2 og begge batteriene skal ha felles jordings punkt? mon tro om ikke det kan funke greit? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2010 mon tro om ikke det kan funke greit? Med kun en dynastarter til å forsyne det hele? Det tviler jeg sterkt på, med mindre ditt forbruk er helt minimalt da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
margarus Svart 13.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2010 (redigert) jeg har ikke noe forbruk. i alle fall ikke før til neste sommer. da kan det verr jeg montere inn en dynamo. per i dag har jeg kun lanterner , en radio samt og en liten motorroms vifte som surrer og går. det er det utstyret jeg har som går mens motor går. senere vil jeg montere 12v sigarett tenner uttak til en liten kjøle boks , og en 12v defroster da det somregel er endel dugg på fører ruta. først av alt vil jeg ha 2 batterier for jeg har ett dyrt og bra batteri stående. optima rød topp som er ett topp start batteri og jeg vil gjerne bruke det. og det er ett batteri jeg stoler på vinteren gjennom. pluss at skulle det bli problemer ute på fjorden så har du 2 batterier og kinne på istede for ett. er det rett koblings måte jeg foreslo i forrige innlegg? Redigert 13.Oktober.2010 av margarus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bommen Svart 13.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2010 Har hørt man ikke skal benytte gel batteri og syre batteri samtidig. Er det noen som vet noe om dette??? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2010 er det rett koblings måte jeg foreslo i forrige innlegg? Det ser greit ut ja. Common til starter og eventuelt annet som er koplet der nå, og Bat1 og 2 til de respektive batterier. Husk skikkelig dimensjon på kablene, det går litt strøm gjennom ved start (selv med dynastarter) og du bør ikke ha for stort spenningsfall gjennom kablene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
margarus Svart 14.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2010 jepp det høres bra ut :) har 60 kvadrat myk kobber kabel så det skal gå fint :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.