Jump to content

start og forbruks batteri oppsett


margarus

Recommended Posts

hei

i snekka mi nå så har jeg lyst og montere inn start og forbruks batteri.

per i dag er det kun ett 65AMP varta batteri.

motoren er en marna 10hk bensin med Bosch dynastart.

 

kunne tenkt meg og bruke ett rødt optima batteri til start og varta batteriet til forbruk.

 

kan jeg bruke denne bryteren her til dette:

http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Strombryter/Batteribryter-1-2-12/

 

jeg leste litt i bruks anvisningen til motoren i dag og der sto det følgende

etter start av motor så motte man for all del IKKE kutte strømmen fra mellom dynastart og batteri da ville man umiddelbart ødlegge noe..

 

som jeg forstår så kutter man vell strømmen ett millisekund i det man vender over på forbruk eller begge på en gang for lading av begge?

 

noen som har noen synspunkter her til hva jeg bør gjøre?

Link to post

Hvis du bryter forbindelse mellom batteri og dynamo under drift, er det stor fare for at dynamo havarerer. Mange av bryterene opprettholder forbindelse selv om du skifter mellom forbruk og start. Men ikke gå via 0 på bryteren. Da er det ikke forbindelse. Jeg er ikke helt sikker på bryteren du linker til. Men det er sikkert andre som vet. Jeg har en annen type batterivelger, og der kan jeg velge som jeg vil under drift, om jeg vil koble til både forbruksbatteri og startbatteri. eller bare et av battteriene Jeg er velfig tilfreds med å kunne holde kontroll på denne måten med hvilket av batteriene jeg bruker til enhver tid

Endelig ble det Bobåt

Link to post

eller feks denne som er beregnet på maritime miljø med saltholdig luft:

BEP bryter

 

Disse er mer egnet for båt enn brytere beregnet på biler. BEP er et bra merke, det finnes

også andre gode merker beregnet for maritimt bruk.

 

Uansett er det også viktig at bryteren har "Make before Break" det vil si at når du kobler fra batteri 1 til batteri 1+2 eller 2 så

holder den kontakten mellom generatoren og batteri 1 helt til batteri 2 er tilboblet osv. Det hindrer at generatoren

(diodene i regulatoren) ryker fordi den ikke har kontakt med noe batteri.

 

I følge fagfolk så er bryterne den største synderen når generatorer ryker, på den annen side må det jo være noen titusen

slike brytere i bruk i båter i Norge så helt katastrofe kan det ikke være. Det sikreste er å bruke bryteren når motoren står,

og ALDRI slå den i stilling AV mens motoren går.

vimpel_signatur.gif

Link to post

som jeg forstår så kutter man vell strømmen ett millisekund i det man vender over på forbruk eller begge på en gang for lading av begge?

 

Nei, slike brytere har lasker sånn at kontaktpunktene overlapper hverandre ved veksling mellom bankene. Så det er ikke noe problem. Det som imidlertid er et problem er det faktum at du kun har en dynastarter å lade med. Denne vil være for svak til å lade både start og forbruk, så om du har behov for mer strøm ville jeg i stedet ha satt på en vanlig vekselstrømsdynamo. Dynastarteren kan du jo fortsatt bruke som starter da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

kjøpte bryteren på JULA i dag.

såg bra solid ut og virker som den holder ok kvalitet.

det står på den at man aldrig skal vri over off når motor er i gang så den har nåkk lasker i mellom punktene.

 

bak på bryteren er det 3 tilkoblings punkter.

ignition 1 og 2 og en nederest som heter common.

 

pluss i fra båtens strøm nett kobles på common ?

og pluss fra fks start på 1 og pluss fra forbruk på 2

 

og begge batteriene skal ha felles jordings punkt?

 

mon tro om ikke det kan funke greit?

Link to post

jeg har ikke noe forbruk. i alle fall ikke før til neste sommer. da kan det verr jeg montere inn en dynamo.

per i dag har jeg kun lanterner , en radio samt og en liten motorroms vifte som surrer og går.

det er det utstyret jeg har som går mens motor går.

senere vil jeg montere 12v sigarett tenner uttak til en liten kjøle boks , og en 12v defroster da det somregel er endel dugg på fører ruta.

 

først av alt vil jeg ha 2 batterier for jeg har ett dyrt og bra batteri stående. optima rød topp som er ett topp start batteri og jeg vil gjerne bruke det. og det er ett batteri jeg stoler på vinteren gjennom.

pluss at skulle det bli problemer ute på fjorden så har du 2 batterier og kinne på istede for ett.

 

er det rett koblings måte jeg foreslo i forrige innlegg?

Redigert av margarus (see edit history)
Link to post

er det rett koblings måte jeg foreslo i forrige innlegg?

 

Det ser greit ut ja. Common til starter og eventuelt annet som er koplet der nå, og Bat1 og 2 til de respektive batterier. Husk skikkelig dimensjon på kablene, det går litt strøm gjennom ved start (selv med dynastarter) og du bør ikke ha for stort spenningsfall gjennom kablene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...