Jump to content

Båtførerprøven - Test deg selv gratis! (Eksamen)


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Fant en link til Båtførerprøven. Der du kan teste deg sjøl gratis. :flag_bp:

 

''Svarer du riktig på 80 % av testspørsmålene,

har du sannsynligvis gode nok kunnskaper til å gå direkte opp til eksamen.

 

Har du færre enn 80 % riktige svar,

 

 

anbefaler vi at du gjennomfører Den store norske Båtførerprøven før du avlegger eksamen.''

 

 

Her er linken:

http://www.livredd.no/test/test.htm

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke med min beste vilje, fatte eller begripe hvordan denne kunnskapen skal gjøre oss til sikrere båtførere. Norske myndigheter er fullstendig i lomma på kursleverandører. Dette idiotiet med kursing er noe av det som provoserer meg mest i denne verden.

Hva er det med kunnskap om hva et "vant" er, eller å beherske div. seilterminioliogi som øker sikkerheten til sjøs ? Skal det være noe vits i sertifisering så må det praktiske prøver til. Kunnskap om merker, fyr og til en viss grad navigasjon er greit. Utover det så må det være praktiske øvelser som "redde person opp fra vannet", "hvor stor blir hekkbølgene dine", "Slik bruker du plotteren din", "brann ombord", "hvorfor har motoren stoppet" osv. osv. Hvis dette hadde vært innholdet i båtføreropplæringen, så hadde jeg meldt meg på omgående.

Link to post
Share on other sites

Hva er det med kunnskap om hva et "vant" er, eller å beherske div. seilterminioliogi som øker sikkerheten til sjøs ?

 

Jeg er nesten fullstendig enig med deg Puffen, men kunnskap er lett å bære så jeg lar meg ikke irritere så mye over det. Båtførerbeviset for meg betyr ikke annet enn en fin rabatt på forsikringen.

 

Denne "testen" inneholdt også det vanlige vikevrøvlet.

kan gjerne uttdype litt her Mulligan...

 

Fikk bestått, godt det siden jeg allerede har beviset.

Link to post
Share on other sites

Tok kanskje litt hardt i, men.....

 

Hvem har vikeplikt og hvem er anmodet om å holde av veien her?

Jeg ser at spørsmålstiller har gardert.

 

Det er da ingen tvil.

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer

 

(j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei.

 

Regel 8. Manøver for å unngå sammenstøt

 

(e) Om nødvendig for å unngå sammenstøt eller for å få mer tid til å vurdere situasjonen skal et fartøy slakke på farten eller stoppe farten, ved å stoppe eller reversere fremdriftsmidlene.

(f) (i) Et fartøy som i henhold til disse regler skal unnlate å hindre et annet fartøys gjennomfart eller sikre gjennomfart, skal når de foreliggende omstendigheter krever det,

i god tid gjøre manøvre for å gi tilstrekkelig fritt farvann til det andre fartøyets gjennomfart.

(ii) Et fartøy som skal unnlate å hindre et annet fartøys gjennomfart eller sikre gjennomfart fritas ikke for denne plikten hvis det nærmer seg det andre fartøyet slik at det

er fare for sammenstøt og skal, når det gjør manøvre, fullt ut ta hensyn til de manøvre som kreves i følge reglene i denne del.

(iii) Et fartøy hvis gjennomfart ikke skal hindres er fullt ut pliktig til å overholde reglene i denne del når de to fartøyene nærmer seg hverandre slik at det er fare for sammenstøt.

0 Endret ved forskrift 31 aug 2006 nr. 1016.

 

Å så er diskusjonen i gang.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke med min beste vilje, fatte eller begripe hvordan denne kunnskapen skal gjøre oss til sikrere båtførere. Norske myndigheter er fullstendig i lomma på kursleverandører. Dette idiotiet med kursing er noe av det som provoserer meg mest i denne verden.

Hva er det med kunnskap om hva et "vant" er, eller å beherske div. seilterminioliogi som øker sikkerheten til sjøs ? Skal det være noe vits i sertifisering så må det praktiske prøver til. Kunnskap om merker, fyr og til en viss grad navigasjon er greit. Utover det så må det være praktiske øvelser som "redde person opp fra vannet", "hvor stor blir hekkbølgene dine", "Slik bruker du plotteren din", "brann ombord", "hvorfor har motoren stoppet" osv. osv. Hvis dette hadde vært innholdet i båtføreropplæringen, så hadde jeg meldt meg på omgående.

 

Du skal vite det at du ikke er aleine om den! Syntest prøven burde vært praksis, og ikke bare teori! Man lærer mye bedre av det man gjør fysiskt, en det man leser og skriver! :yesnod:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...