Volvomekanikeren Startet 9.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2010 Fant en link til Båtførerprøven. Der du kan teste deg sjøl gratis. ''Svarer du riktig på 80 % av testspørsmålene, har du sannsynligvis gode nok kunnskaper til å gå direkte opp til eksamen. Har du færre enn 80 % riktige svar, anbefaler vi at du gjennomfører Den store norske Båtførerprøven før du avlegger eksamen.'' Her er linken: http://www.livredd.no/test/test.htm Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Retox_93 Svart 9.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Har den :) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 9.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2010 Kanoon Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
:båt1 Svart 10.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 hålder på med D5L så tror jeg kan stå over Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 10.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 Jeg kan ikke med min beste vilje, fatte eller begripe hvordan denne kunnskapen skal gjøre oss til sikrere båtførere. Norske myndigheter er fullstendig i lomma på kursleverandører. Dette idiotiet med kursing er noe av det som provoserer meg mest i denne verden. Hva er det med kunnskap om hva et "vant" er, eller å beherske div. seilterminioliogi som øker sikkerheten til sjøs ? Skal det være noe vits i sertifisering så må det praktiske prøver til. Kunnskap om merker, fyr og til en viss grad navigasjon er greit. Utover det så må det være praktiske øvelser som "redde person opp fra vannet", "hvor stor blir hekkbølgene dine", "Slik bruker du plotteren din", "brann ombord", "hvorfor har motoren stoppet" osv. osv. Hvis dette hadde vært innholdet i båtføreropplæringen, så hadde jeg meldt meg på omgående. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 10.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 men den er påbudt og anbefalt alikevel så jeg som er født før 1980 må nok alikevel ha den noe som gjør den til et aktuellt diskusjonstema har på forumet Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 Denne "testen" inneholdt også det vanlige vikevrøvlet. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 10.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 Denne "testen" inneholdt også det vanlige vikevrøvlet. Vikevrøvel? Hva mener du? Kanskje noe jeg ikke så når jeg tok den. Er litt bakfull i dag Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 10.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 Kjøpte den boka fra den nettsiden, og klarte prøven med 92% riktige. Jeg mener svaret på ett av spørsmålene på den gratis testen er feil! Så ikke pugg bare på testen! Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 10.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 Hva er det med kunnskap om hva et "vant" er, eller å beherske div. seilterminioliogi som øker sikkerheten til sjøs ? Jeg er nesten fullstendig enig med deg Puffen, men kunnskap er lett å bære så jeg lar meg ikke irritere så mye over det. Båtførerbeviset for meg betyr ikke annet enn en fin rabatt på forsikringen. Denne "testen" inneholdt også det vanlige vikevrøvlet. kan gjerne uttdype litt her Mulligan... Fikk bestått, godt det siden jeg allerede har beviset. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 (redigert) Tok kanskje litt hardt i, men..... Hvem har vikeplikt og hvem er anmodet om å holde av veien her? Jeg ser at spørsmålstiller har gardert. Redigert 10.Oktober.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 10.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 B og C viker for A, så viker B og C for hverandre. Om C kun går for seil viker B for C. Noen C er mener at en vikeplikt for A er kun er en anmodning, noen har sågar satset livet på det, med eller motor i gang, ja noen B er og når jeg tenker etter, veldig uheldig... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 Tok kanskje litt hardt i, men..... Hvem har vikeplikt og hvem er anmodet om å holde av veien her? Jeg ser at spørsmålstiller har gardert. Det er da ingen tvil. Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer (j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei. Regel 8. Manøver for å unngå sammenstøt (e) Om nødvendig for å unngå sammenstøt eller for å få mer tid til å vurdere situasjonen skal et fartøy slakke på farten eller stoppe farten, ved å stoppe eller reversere fremdriftsmidlene. (f) (i) Et fartøy som i henhold til disse regler skal unnlate å hindre et annet fartøys gjennomfart eller sikre gjennomfart, skal når de foreliggende omstendigheter krever det, i god tid gjøre manøvre for å gi tilstrekkelig fritt farvann til det andre fartøyets gjennomfart. (ii) Et fartøy som skal unnlate å hindre et annet fartøys gjennomfart eller sikre gjennomfart fritas ikke for denne plikten hvis det nærmer seg det andre fartøyet slik at det er fare for sammenstøt og skal, når det gjør manøvre, fullt ut ta hensyn til de manøvre som kreves i følge reglene i denne del. (iii) Et fartøy hvis gjennomfart ikke skal hindres er fullt ut pliktig til å overholde reglene i denne del når de to fartøyene nærmer seg hverandre slik at det er fare for sammenstøt. 0 Endret ved forskrift 31 aug 2006 nr. 1016. Å så er diskusjonen i gang. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Volvomekanikeren Svart 10.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2010 Jeg kan ikke med min beste vilje, fatte eller begripe hvordan denne kunnskapen skal gjøre oss til sikrere båtførere. Norske myndigheter er fullstendig i lomma på kursleverandører. Dette idiotiet med kursing er noe av det som provoserer meg mest i denne verden. Hva er det med kunnskap om hva et "vant" er, eller å beherske div. seilterminioliogi som øker sikkerheten til sjøs ? Skal det være noe vits i sertifisering så må det praktiske prøver til. Kunnskap om merker, fyr og til en viss grad navigasjon er greit. Utover det så må det være praktiske øvelser som "redde person opp fra vannet", "hvor stor blir hekkbølgene dine", "Slik bruker du plotteren din", "brann ombord", "hvorfor har motoren stoppet" osv. osv. Hvis dette hadde vært innholdet i båtføreropplæringen, så hadde jeg meldt meg på omgående. Du skal vite det at du ikke er aleine om den! Syntest prøven burde vært praksis, og ikke bare teori! Man lærer mye bedre av det man gjør fysiskt, en det man leser og skriver! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Scribel Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 Her finner du også mange eksamenstester til båtførerprøven. www.tryggferdsel.no Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 Syntest prøven burde vært praksis, og ikke bare teori! Man lærer mye bedre av det man gjør fysiskt, en det man leser og skriver! Ta prøven hos Poseidon, da blir det praksis også. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
FM 8-12 Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 Din plotter? Hvorfor stoppet motoren? Hvor store hekkbølger? Tror du virkelig man kan ha 1000 forskjellige kurs om hver å enkels båt,motor og utstyr? Men ja praksis er jeg for. Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 Et seilfartøy som har seilene oppe, motoren i gang og i gir, betraktes som: Hvordan kan man vite at et seilfartøy har motoren i gang og i gir? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 Et seilfartøy som har seilene oppe, motoren i gang og i gir, betraktes som:Hvordan kan man vite at et seilfartøy har motoren i gang og i gir? Om båten har kurs rett motvinden Sitér dette innlegget Link to post
suzumer 290 Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 (redigert) Jeg tok testen på gøy, og fant ut at det er utrolig hvor mye jeg husker. Men jeg kan bekrefte de KP sier om at ene spørsmålet er feil. BTW, jeg tror jeg fikk 98% rett på prøven Redigert 20.November.2011 av suzumer 290 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 Hvordan kan man vite at et seilfartøy har motoren i gang og i gir? Her syndes det mye, men regel 25 sier at "et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.