Jump to content

Brukt motor fra Sverige. Hva må fjernes for å ungå Hk avgift?

spilli

Recommended Posts

Fra forskriften:

Kap. 3-15. Avgift på båtmotorer

§ 3-15-1. Saklig virkeområde

(1) Avgiftsplikten omfatter båtmotorer (fremdriftsmotorer) med minst ni hestekrefter,

herunder motorer som er innmontert i båt. Videre omfattes industrimotorer eller andre

motorer som markedsføres som egnet til marinisering, herunder løse motorblokker til slike

motorer.

(2) Avgiftsplikten omfatter også motorer med utstyr for marinisering som tilbys for salg eller

montering. Dette gjelder selv om tilbudet fremsettes av forskjellige leverandører og faktureres

hver for seg, når motor og mariniseringsutstyr tilbys samlet for salg, f.eks. gjennom felles

annonsering, markedsføring mv. Tilsvarende gjelder ved innførsel, selv om innførselen

fordeles på flere sendinger og skjer fra forskjellige leverandører og til forskjellige mottakere.

Jeg tolker dette slik at hvis det er er snakk om en motor som markedsføres som båtmotor, så slipper du ikke unna hk-avgiften med mindre du tar den inn som deler og setter motorblokka igjen på andre siden av grensa.

Men jeg ville nok tatt en prat med Tollvesenet folr å avklare saken.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Tror Kayb er inne på det; at avgiftene ikke skal betales før det monteres i et kjøretøy.

Jeg har da hørt om flere som har satt inn motor i båten uten å betale HK avgift, men lovlig er det jo ikke.

En jeg snakka med kjøpte båt fra USA med bensinmotor. Båten ble sendt om Sverige. Der ble motoren tatt ut. Båten ble så sendt til Norge. I Norge ble det montert motor, en såkalt industrimotor, uten HK avgift. Problemet med dette blir vel at man da ikke får en lovlig dokumentasjon på båt og motor. (Den er vel heller ikke lovlig.) Denne båten ble jo importert uten motor og har nå en motor i seg som man ikke har betalt HK-avgift på.

Vet egentlig ikke hvordan reglene er nå, men før kunne man ta inn en motor som delemotor. I praksis bytta man vel hele motoren og hadde den gamle som delemotor.

Jeg ringte Tollvesenet når jeg skulle få en motor fra England. Da var svaret at enten tar du den inn som dele motor eller så tar du den inn som marine motor. Hun kunne ikke si hvilke deler som ikke måtte være montert for at det skulle bli betegnet som delemotor.

Hun gjentok det samme flere ganger.

Da kom samme svar, enten tar du den inn som dele motor eller så tar du den inn som marine motor.

Dette er for et par år siden, hvis du kontakter Tollvesenet nå kan det være at du får et bedre svar.

Det er ennå tillatt å importere industrimotor og separate mariniseringsdeler og marinisere hjemme i garasjen. Så lenge en gjør dette selv, så skal det ikke svares hk avgift for dette. :smiley:

Så om jeg i et tenkt tilfelle skulle ta inn "industrimotor" og deler til marinisering og klargjøre dette for montering i en importert båt (hvor mva avgiftene er betalt) hos et verksted, så slipper jeg unna hk avgiften. For det er vel ikke hvem som utfører jobben som er avgjørende for hk avgiften. Avgiften er vel forbundet med passering av grensen. Etterpå spiller det vel ikke noen rolle for hvermansen om båten har motor som det er betalt hk avgift på eller ikke siden båt og motor allerede befinner seg innenfor grensen av Norge. Går jo mange båter her i landet hvor ingen vet om det overhode er betalt hk avgift for motoren. Og jeg tror ikke mange spør om akkurat dette ved kjøp av båten.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

@jawik

Fra forskriften (sitert fra sitatet rett over her :-)

Videre omfattes industrimotorer eller andre motorer som markedsføres som egnet til marinisering, herunder løse motorblokker til slike motorer.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

@jawik

Fra forskriften (sitert fra sitatet rett over her :-)

Jo dersom motoren blir markedsført som sådan, men jeg skal jo bruke motoren som dragkraft til siloheisen på garden og ikke i båten - før jeg eventuelt ombestemmer meg.

Bare så det er nevnt: Jeg er ikke ute etter smutthull for å omgås reglene :lipseal:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Det er motorblokk som utløser hk avgift, og andre motordeler er kun mva belagt forutsatt at de taes inn uten motorblokken.

Det er mulig å destruere motorblokk i ettertid, men dette må i så fall søkes om ved innførsel, og regelverket er vanskelig å etterfølge for privatpersoner.

§ 2-5. Tilintetgjøring av varer

(1) Ved tilintetgjøring av varer i den registrerte virksomhetens godkjente lokale gis fritak for avgift på følgende vilkår:

a) tilintetgjøringen skjer i nærvær av tollvesenet om ikke tollregionen har gitt samtykke til annet, og

b) tilintetgjorte varer føres som uttak uten avgift i avgiftsoppgaven for samme avgiftstermin som tilintetgjøringen finner sted.

(2) Tollregionen kan samtykke i at tilintetgjøringen skjer på annet sted når dette er mest praktisk.

(3) For tollvesenets bistand ved tilintetgjøring av alkoholholdige drikkevarer oppkreves et gebyr på kr 500,-.

Tollreglene sier følgende om privat marinisering.

9. Privat marinisering

(jf. saf. § 3-15-1)

Avgiftsplikten omfatter kun båtmotorer. Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres),

faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg).

Ervervsmessig marinisering anses som avgiftspliktig tilvirkning slik at avgifts- og registreringsplikt oppstår.

Det oppstår avgiftsplikt dersom det ved annonsering eller på annen måte tilbys for salg

”byggesett” hvor det inngår avgiftsfri motor, med utstyr for marinisering.

Hei. Det er snakk om ca 50 Hk. Er ikke interesert i blokka, men noen av delene , toppen. oljekjøler, manifold etc. Men, kan jeg knuse blokka etter at jeg har kommet hjem, og så vise den for tollen?

Mvh

spilli

Det vet jeg ikke, uansett må du stoppe på tollstasjonen å melde i fra, burde jo være mulig synes jeg! ring tollvesenet å hør hva som gjelder, ellers er det sikkert noen svensker som kan slå hull i blokka di!

Kan man altså gjøre denne mariniseringa selv og så montere den i båten uten å betale HK-avgift?

Ikke noe problem det! Jeg har en Ford Transit motor i båten, og den har det aldri blitt betalt hk avgift for. Men du kan ikke importere en båtmotor som industrimotor da, den er båtmotor samme hvor mye du plukker av den. Men finner du samme motor som industriomotor eller bilmotor, så er det fritt fram for å marinisere denne selv. HK avgiften følger motorblokka, så om du kjøper en brukt motor i Sverige, plukker denne ned og tar med deg alt unntatt blokka over grensen og finner deg en egnet blokk i en bil her hjemme så kan du fikse deg en avgiftsfri motor...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...