Jump to content

Service på Volvo Penta 4.3GS som har stått i 2år?

Hyperlite

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kjøpt meg en wellcraft excel 21 SL, med en Volvo Penta 4.3GS.

Så det jeg da lurer på er hva burde jeg gjøre med motoren før jeg tar båten i bruk, bytte diverse oljer, filtere, impeller og lignende? Bare kom med tips alt som burde gåes over eller byttes.

Noen som forresten har noen erfaring med denne båten eller motoren?

Jeg har vært mye borti GM 4,3 litern, og det er stort sett bra motorer. Den er helt lik som en GM V8, bortsett fra at den er litt kort i den ene enden.

Både Mercruiser og Volvo Penta har disse motorene i forskjellige utgaver i sitt sortiment, det er solgt noen millioner av de, og deler er forholdsvis enkle å skaffe, og rimelige dersom det ikke står Volvo på de. Det meste kan kjøpes på en bildelesjappe, bortsett fra mariniseringsdelene.

Du bør nok bytte alle filter og oljen som du sier. En annen ting er at motoren nå har stått så lenge at all olje har rent ned i bunnpannen.

Bytt plugger, og ha noen dråper olje inn i sylindrene før du setter inn de nye pluggene.

Jeg ville ha kjørt oljepumpen med en drill slik at du får olje rundt i motoren og får opp oljetrykket først, men dette krever ett spesialverktøy som settes ned der fordeleren står i dag.

En annen mulighet er å ta av pluggledningen i midten av fordeleren eller på coilen og kjøre den litt på starteren, men vær forsiktig, å dra den på stareren kun 10 sekunder om gangen, selvfølgelig etter olje og filter er byttet, ca 20-30 sekunder totalt.

Olje, filter og plugger kan kjøpes på bildelesjappa. Oljefilteret og pluggene er likt som på Chevrolet Astro van 4,3L.

Bensinen kan også blitt gammel, og særlig i små rør, dyser osv. kan bensinen ha blitt litt geleaktig, se om bensinen ser bra ut når du bytter bensinfilteret, og at den renner greit, før du starter opp.

Ha litt NY bensin i en flaske, og ta av luftfilteret og gi den en god slurk før du starter den. Ikke bruk startgass.

Redigert av adeneo (see edit history)

Takker for bra svar! :)

Komme definitivt til å gjøre alt dere nevnet, sånn for sikkerhetens skyld. Utenom det, så fikk jeg en liten overaskelse når jeg tiltet opp drevet, da rant det litt hydraulik olje ut av "tilte-sylindere" må jeg bytte pakning da? Sikker vært ganske så tørt der. Utenom det, noen som har noen mere erfaringer med wellcraft 21sl, VP 4.3L Gs eller drevet som er VP sx-c?

• 2 uker senere...

Lekkasje i trim sylindere bør fikses, da det kan dra inn vann og ødelegge pumpen.

Problemet er at det ikke lages rep sett til sylinderene, verken Volvo, GLM, Sierra lager rep sett til dette så vidt jeg vet, kun hele sylindere, som koster rundt 5 båtlapper.

Litt usikker, men er ikke SX-C modellen levert med bare en sylinder, i såfall står denne sylinderen oppført som ute av produksjon i katalogen,men i katalogen står det at Volvo har rep sett som består av to nye sylindre, slik det er på nyere SX drev, prisen er rett rundt 12 båtlapper.

Det blir solgt noen sett uorginalt, mener å huske ett østfoldfirma som hadde noe slikt, og o-ringer og tetninger kan som regel kjøpes på mål hos de fleste større firmaer som driver med hydraulikk.

Sylinderene er greie å få av, i hvert fall i forhold til eldre modeller slik som AQ290.

Jeg vet ikke om de fleste hydraulikkverksteder er noe særlig interessert i å reparere sånt småtteri, og sylinderne er vanskelige å åpne og må sannsynligvis varmes med acetylen, noe som gjør det litt vanskelig for de fleste å gjøre dette selv, men det er selvfølgelig mulig.

Jeg vet om noen som reparer slike sylindre, dersom du er interessert sender du meg en PM, så kan jeg se om jeg finner navnet her ett eller annet sted.

Redigert av adeneo (see edit history)

Regnet med at det var to sylindre, men i katalogen står det bare en type rep sett, og det er til drev med en sylinder, og rep settet består som sagt av to nye sylindre.

Etter å ha tenkt litt, er jeg helt sikker på at rep sett til sylindrene eksistere i Volvo systemet, da jeg har kjøpt flere av de, men det er noen år siden sist, og jeg mener det var en del problemer, da man må ha det korrekte delenummeret for å bestille de, og dette står ikke i katalogen. Volvo er ikke særlig interessert i å selge rep sett, men selger hvert år en hel del sylindre, da alle forhandlere av Volvo Penta er instruert i at de ikke skal reparere sylindre, men skifte ut hele istedet. Mener repp settet kostet rundt en tusenlapp, men det er som sagt noen år siden, så det er mulig jeg husker feil.

Det er nok ikke så vanskelig å få sylindrene av, det er ofte verre å åpne de, og å få stempler inn igjen osv. med nye o-ringer.

Belgene er rimelig greie, bare å ta av sylindrene først, siden de skal av likevel, ta av girvaier og trimindikator, ta av hele drevet, ta ut belgene og sette inn nye. De skal limes i ytterkant, og det er ofte litt plunder med nippelen til vannintaket, ellers rimelig rett frem.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...